Wanneer moet je van behandelaar wisselen?

Vijf maanden geleden ben ik bij mijn huidige behandelaar gekomen voor poliklinische contacten. Vanaf het begin was het voor mij duidelijk dat het contact stroef verliep omdat ik hem niet vertrouwde. Ik heb hier niets over gezegd in het begin omdat ik hem ook een kans wilde geven en sowieso niet snel mensen vertrouw.
Nu heb ik na vijf maanden aangekaart dat het vertrouwen totaal niet is gegroeid, slechts afgenomen en dat ik eigenlijk een andere behandelaar wil als dat kan.

De reden dat het vertrouwen niet is gegroeid is dat ik eigenlijk nooit antwoord kreeg als ik een mailtje stuurde (dit deed ik ongeveer 1 keer per maand, en dan alleen op afspraak), niet eens een leesbevestiging waardoor ik erg onzeker bleef of hij voor mij belangrijke (en vaak ook moeilijke) informatie had gelezen.
Ook was het zo dat hij standaard op elke afspraak te laat kwam (10-20 minuten)

Daarnaast in de gesprekken gaf hij mij altijd het idee dat ik niet aan de behandeling mee werkte en dat als het niet goed ging, het aan mij lag. Door mijn onzekerheid ging ik daar vaak slechter de deur uit dan dat ik er in ging en is mijn automutilatie en suïcidaliteit vaak erg toegenomen.

Mijn vraag is, nu of ik terecht een wisseling van behandelaar heb aangevraagd en zo ja, of ik dit niet te laat heb gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Hoi Lorre,

Helemaal niet gek om van behandelaar te switchen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de werkrelatie tussen therapeut en client voor het grootste deel verantwoordelijk voor de verandering/therapeutisch effect!! Dus reden te meer om iemand te zoeken waar het wél mee klikt en die de afspraken wel nakomt. Ik vind het namelijk niet echt van respect getuige hoe laks hij met zaken (en dus ook met jou) omgaat. Zie het als een leermoment voor jezelf dat je nu hebt ondervonden welk soort therapeut je wel wilt, maar welke ook zeker niet. Het is zeker niet te laat om naar een andere therapeut te gaan. Maar ik zou er wel voor waken dat niemand meer de kans krijgt om 5 maanden lang zo laks met jouw kostbare tijd om te gaan. Misschien ook eens overwegen om hier verder mee te gaan? Ik werk zelf als hulpverlener en vind dit heel erg onprofessioneel en weinig respectvol!! Jammer dat er toch nog hulpverleners blijken te zijn die zo weinig investeren in die o zo belangrijke werkrelatie.... Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt te allen tijden van behandelaar wisselen. Doe dit in jou geval z.s.m. Op de site staat hoe je dit moet doen. Ik zou tevens een ferme klacht indienen.
Dit kan bij de Medische Tuchtraad. Ik heb dit gedaan en mijn behandelaar is uit zijn functie gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan altijd ten alle tijden wisselen van behandelaar. Of je er te laat voor heb gekozen om te wisselen.. daar is echter geen antwoord op te geven. Maar het staat altijd vrij om te wisselen als je dit aangeeft. Er zijn meerdere mensen die zijn functie kunnen vervangen. Ik zou persoonlijk wel aanraden om aan je nieuwe behandelaar het verhaal uit te leggen om eventuele herhaling hiervan te voorkomen. Hoewel de nieuwe behandelaar zijn/haar collega waarschijnlijk niet snel zal afvallen valt er wel te zien of er begrip is voor jouw verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt t iets uit of het terecht is, en of het te laat is gedaan?
Het is zo gegaan en jij hebt dit zo gedaan. En op het moment dat je het deed.
Het heeft geen enkele zin om dit achteraf te gaan betwijfelen en/of dit elders te vragen.
Iedere situatie nodigt je uit om naar eigen gevoel te handelen en je autonomiteit te vergroten. Het leven geeft je telkens een uitnodiging daarin. Met als doel om tot je kern te komen. Dit sterkt je uiteindelijk.

succes!