Hoe kom je erachter of je zelf autistisch bent?

Ik leef volgens sommige vaak in een eigen wereldje. Tijdens het sporten voornamelijk. Ook heb ik zeker geen moeite om me van alles en iedereen af te zonderen om iets te doen. Kost dan wat moeite voor iemand anders om mn aandacht weer te krijgen...
Ook heb een een aantal activiteiten waarbij ik in n eigen wereldje kan zitten en mezelf kan afzonderen van ALLE problemen die ik dan heb. (een spelletje, maar ook werken achter de bar is een soort eigen wereldje, alsof er daarbuiten niets meer is)(uiteraard ben ik dan wel sociaal en help ik iedereen, maar ben dan 'ineens' al m'n problemen kwijt. Komt niet door alcohol of andere middelen)

1. Hoe merk je dat je autistisch bent(symptomen, handelingen, kenmerken)
2. Hoe komt het dat ik me zo makkelijk kan afzonderen van zeer belangrijke punten/problemen (autistisch?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang jij geen symptomen hebt waar je last van hebt en jouw omgeving niet aangeeft dat ze last van jouw 'auti-trekjes' heeft, moet je geen moeite doen om een 'stempeltje' te krijgen. Waarom zouden we allemaal het zelfde moeten zijn?
Kimath
13 jaar geleden
Klinkt meer dat je gewoon erg gefocust bezig bent met iets. Heb je verder problemen met sociale dingen? Bijvoorbeeld lichaamstaal en emoties lezen.
Of gevoelig voor bepaalde dingen, geluiden, geuren, licht.
De test die Loenie gaf is een goede om eens te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die test is grappig, maar hecht er geen waarde aan!!!!
Zie mijn reactie bij Loenie.
De enige, die je een zekere diagnose kan geven is een psychiater. Als je er meer over wilt weten voor wat betreft jezelf: vraag een gesprek aan bij je huisarts.

Antwoorden (6)

Hier heb je een test die redelijk aangeeft of je autistische trekjes hebt. Maar om zeker te zijn of je autistisch bent, zul je toch een uitgebreidere test moeten laten doen bij een Psycholoog.

http://tests.psychologiemagazine.nl/Gezondheid/Test%20autisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zijn er mensen die zich makkelijk kunnen afsluiten, bvb als ze aan het lezen zijn. Of ze zijn zo intens met iets bezig dat ze echt in hun eigen wereldje zitten. Maar dat wil niet zeggen dat je dan autistisch bent.

Mensen met autisme(spectrum) leven dikwijls in een soort fantasiewereld. Dit doen ze omdat ze de echte wereld als té bedreigend ervaren, te onbegrijpelijk. In hun eigen wereld stellen ze zich de dingen anders voor, meer voorspelbaar, en veel minder bedreigend.
Dit is één van de grote moeilijkheden die deze mensen hebben: soms verwarren ze hun "droomwereld" met de echte, en deze botsing maakt hen dikwijls angstig.
Mensen met autisme(spectrum) houden vast aan schema en structuur. Ze proberen voor zichzelf steeds een schema te volgen, en als er geen schema bestaat, dan maken ze dat zelf.

Lees hieronder meer:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wat je beschrijft klopt wel, maar dit geld meer voor mensen met klassiek autisme. In de lichtere vormen is deze fantasiewereld vaak een stuk minder en kan er beter mee om worden gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een erg populair, en doorgaans verkeerd en begriploze interpretatie van autisme. ( in de populaire Asperger/PDD-Nos vorm dan ). Het is geen verwarring, of een fantasiewereld, het is een blindheid voor de wereld van een ander. Ieder individu heeft zijn eigen wereld, het is voor autisten gewoon bijzonder moeilijk om bewust te zijn van die van een ander. Normale mensen houden daar automatisch al rekening mee. Dit doen ze niet omdat het te bedreigend is, het is bedreigend omdat ze blind zijn voor de wereld van een ander. Ze kunnen hun eigen mening/wil moeilijk onderdrukken tegenover een ander. "Droomwereld" en "Fantasie" klinken in dat geval kleinerend, iedereen heeft zijn "Eigen mening" en "Wensen", maar ze kunnen de momenten herkennen waarin ze deze moeten aanpassen. En autisten hebben over het algemeen juist een structuur NODIG omdat ze die van nature niet echt kunnen onderhouden. Als deze geforceerde structuur ( meestal door therapeuten/ouders of nog beter, door zichzelf ingesteld ) weg valt gaan ze zichzelf en hun omgeving verwaarlozen.
Als onderzocht wordt of iemand een vorm van autisme heeft, wordt onder andere gebruik gemaakt van een lijst met kenmerken (de DSM IV). Als je die lijst voor jezelf zou invullen, kom je ongetwijfeld tot de conclusie dat er een aantal kenmerken bij jou passen. Maar vergis je niet, dat geldt voor iedereen! De een meer, de ander minder, maar iedereen heeft wel wat trekjes waar mensen met autisme ook last van hebben. Pas wanneer je een bepaald aantal van die kenmerken hebt, kun je spreken van een vorm van autisme. Dat kun je ook niet zelf vaststellen, daar heb je deskundigen voor.
Het kan best zijn dat jij meer dan gemiddeld van die kenmerken hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat je over de grens van een storing in het autistisch spectrum gaat. Als dat wel zo is, en jij er geen last van hebt, is er nog niet veel aan de hand. Als jij je in het dagelijks leven kunt redden, is het eigenlijk gewoon prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt erachter door bij je huisarts een verwijzing te vragen naar een psychoog omdat je twijfelt over "het in je eigen wereldje leven en het feit dat autistische mensen dit ook doen".

Je moet niet zomaar jezelf zomaar een ziektebeeld aanpraten of denken dat je gedrag afwijkend is terwijl er voor je gedrag talloze verkaringen zijn die helemaal niet als ziekte of afwijking bekend staan.
Dat jij in je eigen wereld leeft omdat je nu eenmaal wat meer geconcentreerd bent tijdens je werk of een spelletje of het lezen van een boek of het bekijken van een film wil niet meteen zeggen dat je autistisch bent. Dat is hetzelfde als weten dat je hoofdpijn hebt en denken dat je een hersentumor hebt omdat mensen met een hersentumor ook hoofdpijn hebben.....de pijn in je hoofd bij een hersentumor is alleen vele malen erger dan een gewoon hoofdpijntje. Jij leeft niet per definitie in een eigen wereldje maar het gewoon meer concentratie op iets dan een ander maar dat is iets anders dan in een eigen wereldje leven! Niet te vergelijken eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.rdos.net/eng/Aspie-quiz.php <- Die geeft een... reeedelijke indicatie.. Maar het vergt nogsteeds veel meer onderzoek dan zo'n quiz.

Autisme veel meer dan alleen een "eigen wereldje". De meeste mensen kunnen zich er niks bij voorstellen, ookal denken ze van wel.

Het is een erg subtiele aandoening eigenlijk. En juist die subtiliteit is wat een autist meestal mist.

Van wat je tot nu toe hebt verteld klinkt het meer alsof je gewoon lekker kan op gaan in je eigen activiteiten. Laat eens weten wat de uitslag van die test is! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pervasief betekent doordringen in het Latijns.
Het wil zeggen dat een pervasieve stoornis te maken heeft met problemen die doordringen in verschillende ontwikkelingsgebieden.

Er zijn verschillende pervasieve ontwikkelingsstoornissen;

Autisme;

- Ernstige relatiestoornis of sociale stoornis
- Een taal-/spraakstoornis
- Weerstand tegen veranderingen
- Opvallend dwangmatig en stereotiep gedrag

Syndroom van Asperger;

- Ernstige relatiestoornis of sociale stoornis
- Weerstand tegen veranderingen
- Opvallend dwangmatig en stereotiep gedrag
- Intense en meer dan normale interesse in bepaalde dingen
- Normale tot hoge intelligentie

PDD-NOS;

- Beperking in de ontwikkeling van sociale vaardigheden en/of beperking in verbale en non-verbale communicatievaardigheden.
- Stereotiep gedrag
- Voldoet niet aan de criteria voor autisme of ASS (autisme spectrum stoornis)

Ik heb je de kenmerken van autisme gegeven.
Herken jij je hierin?
Ga langs de huisarts! Daar kunnen ze je onderzoeken, ik kan geen diagnose stellen. En voor autisme heb je die wel nodig.

Ik wens je veel succes en geluk toe!
Als je verdere vragen hebt mag je me een privébericht sturen.

Oja, voor de criteria:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Autistische_stoornis

En scrol dan even naar DSM IV.