Hoe kom je van toetsangst af?

Ik heb een beetje toetsangst.
Ik leer heel goed kan bij overhoren alles foutloos doen,
Maar het gaat fout in de toets.
Ik word zenuwachtig bij de talen want daar heb ik moeite mee.
Bijvoorbeeld:ik moet de vertaling van een woord weten
Ik weet het woord bijna maar het komt er maar steeds niet uit en als ik het weet weet ik de spelling niet.
Heeft iemand tips tegen de zenuwen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Dit klinkt alsof je faalangst hebt. Blijkbaar heb je op de een of andere manier het gevoel dat je het niet kunt, waardoor je blokkeert. Ik zou hier sowieso eens met je mentor over gaan praten.

Voor sommige mensen helpt het om gedurende de periode (half uur bijv.) voor de toets met enige regelmaat tegen zichzelf te zeggen: 'ik kan dit', 'ik weet het' enz. Op die manier raak je ervan overtuigd dat je het kunt en ben je rustiger, zodat je niet meer blokkeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Realiseer je dat een toets niet foutloos hoeft. Het is leuk natuurlijk als dat gebeurt maar geen noodzaak.
Wat is het ergste dat je kan overkomen: een onvoldoende, maar als je normaal gesproken alles foutloos doet, zul je niet zo ver zakken, dus je hebt gewoon een iets lager punt dan normaal, maar nog een prima resultaat.
Bedenk dat die toets er niet is om jou het leven zuur te maken, maar gewoon om te kijken wat je kan, en je kunt meteen wennen aan hoe je toetsen maakt
succes
11 jaar geleden
dit lijkt een beetje op faalangst .probeer jezelf wat op te boosten . ik heb dit ook enorm gehad . neem je doel voor ogen . je grote droom . en probeer dit waar te maken door je je niet druk te maken over zo'n toetsen . eens een slechte toets kan ook geen kwaad maar ga daarna alles nakijken wat je fout deed en herhaal dit .