Kan je add en nld samen hebben?

Kan je add en nld samen hebben of alleen 1 van deze stoornissen? graag aleen beantwoorden als je verstand van deze stoornissen hebt heb heel internet afgespeurd krijg geen goed antwoord op mijn vraag en hulp verleners weten ook geen antwoord alebij de diagnoses zijn bij mij vast gesteld nld door de neuropsycholoog en add door psy q en het ziekenhuis.

Toegevoegd na 3 minuten:
nld is als kind vast gesteld in het mytyl onderwijs rond 1992 maar toen was er nog niet veel bekend over add en de add hebben ze een jaar geleden gesteld bij psy q en het azm

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. In principe kun je meerdere ontwikkelingsstoornissen (bv. ADHD & ASS) naast elkaar hebben. Al kon dat in de diagnostiek in de tijd van DSM-IV niet, 2 hoofdiagnoses krijgen. Dit werd dat 1 de hoofddiagnose en de ander dan "trekken van" werd. In de nieuwe DSM-V kan dit nu wel, meerdere hoofddiagnoses naast elkaar.
Daarnaast, AD(H)D en ASS zeggen iets over het gedrag, NLD zegt iets over de informatieverwerking.