Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan ik gevoel met mijn eigenwaarde ontwikkelen bij het nemen van beslissingen?

Ik ken het allemaal hoor: positieve affirmaties, EFT, meditatie, jezelf goedkeuren enz... Toch heb ik het gevoel dat ondanks al deze technieken diepgewortelde dingen blijven zitten. Ik moet soms aan mensen van wie ik merk dat deze een diep gevoel aan eigenwaarde hebben, vragen wat ik zou doen in een bepaalde situatie. Omdat ik merk dat ik, zelfs als denk ik helemaal volgens eigenwaarde te handelen, dat desondanks niet doe.
Die hele diepe patronen blijven, het is een diepe staat van zijn.
Ik voel me geen slachtoffer maar ik wil nu uiteindelijk eens een visie krijgen op mijn eigenwaarde, en weten hoe ik ermee contact kan maken bij beslissingen.

Toegevoegd na 2 dagen:
ik heb bij de reacties een waargebeurd voorbeeld geschreven van vandaag. Dit illustreert perfect hoe het mechanisme werkt. en nee ik ben niet "te goed".

Weet jij het antwoord?

/2500

Life is great, Als je steeds terugvalt op andere mensen, en denkt dat zij ‘‘met meer eigenwaarde’’ het beter weten dan jij, zul je je eigen waarde altijd blijven onderschatten. Door de beslissingen zelf te maken, en te vertrouwen op jezelf, zul je zien dat de gemaakte beslissingen helemaal niet verkeerd hoeven te zijn. Er is niemand die beter weet wat goed is voor jouzelf dan jij. Hoe vaker je keuzes zelf maakt, zul je ook steeds meer kunnen vertrouwen op jezelf en zul je jezelf waardig zien. Jezelf laten zien dat jij die keuzes maakt, is de beste manier voor je zelfvertrouwen en je eigen waarde. En er is niemand die dat beter zou kunnen doen, dan jij.

Als je een visie wilt krijgen op hoe het nu zit met eigenwaarde en het nemen van beslissingen moet je het boek Mind OS lezen van Paul Dobransky. Op onderstaande link kun je het online lezen of downloaden als pdf. Ik heb hier zelf enorm veel aan gehad.

Bronnen:
https://docs.google.com/file/d/0B8mO5roJ5m...

Lieve @liveisgreat Ik ken je al wat langer dan vandaag. Je bent TE aardig .. je denkt TE veel aan anderen en dát straal je niet uit Je straalt uit : IK ben IK Je lijkt stellig , zeker te zijn Je lijkt alles te weten Ik denk dat @Amicitia het juiste opmerkte >>> leer NEE te zeggen. Wat ik geleerd heb in soortgelijke situaties is te antwoorden met: ik kom hierop terug, je hoort van mij. Hiermee hoef je niet gelijk te reageren/beslissen , ja/nee te zeggen , hiermee MOET de ander wachten... en hoe deze je ook probeert te beïnvloeden door er op aan te dringen NU een antwoord te geven/beslissing te nemen, door jouw ["NU even NIET" maar dan sociaal verantwoord verwoord/gezegd : ] ... "ik kom er later op terug!" op kalme toon gesproken woorden , kan iemand je niet dwingen ... [laat je so-wie-so niet dwingen!] ... meteen tot een antwoord/beslissing te komen . Met deze woorden 'koop je tijd' tijd om na te denken en tijd om je te realiseren wat je zelf wilt en wat je dus zou kunnen antwoorden : Tja, buurman/vrouw , dat zou ik zo graag voor je doen , had ik een auto , zou het geen probleem zijn (!) , maar nu gaat het niet. PUNT !! en dan is het natuurlijk aan jou om vriendelijk gedag te zeggen en dat te gaan doen wat je van plan was... Ik kan je vertellen dat het mij wel even gekost heeft , langer dan even dus , om dit 'standaard antwoord' paraat te hebben. Oefening baart kunst. Antwoord Het is niet de vraag wat de ander wil , NEE ... het gaat nu om JOU , ook als je dochter , je kind erbij betrokken is . Zij is een grote meid, kan alles zelf . Laat je niet tot een uitspraak / beslissing dwingen. Neem tijd voor jezelf om tot een keuze te komen ... vanuit jezelf . Dus wat wil JIJ , niet wat is het beste voor de ander .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100