Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe raak ik minder snel in de paniekstand?

Weet jij het antwoord?

/2500

Regelmatig ademen, maakt je rustiger. Haal bijvoorbeeld adem door je buik dat helpt je ontspannen en draagt ertoe bij dat je meer controle over de situatie krijgt. Ga lekker, fietsen, wandelen, hardlopen of zwemmen. Bewegen helpt namelijk je adrenalineniveau te normaliseren. Daarbij maakt regelmatig bewegen je gelukkiger en minder vatbaar voor stressvolle situaties die eventueel een paniekaanval kunnen uitlokken. Door regelmatig intensief te bewegen maak je bovendien serotonine aan, stofjes die bijdragen aan je geluksgevoel. Gezond eten en voldoende slaap dragen bij aan een betere conditie; lichamelijk en geestelijk. Je voelt je uitgerust en fit waardoor je minder last van je angst voor de angst zult hebben. Schrijf de gedachten die je bezighouden op. Dus, waar ben je bang voor en wanneer? Wat voel je en hoe reageer je? Misschien kun je zo achterhalen of je angst voor de angst reëel is of overschat je bepaalde situaties? Het bijhouden van een dagboekje is een handige methode om je angst te leren relativeren. Noteer ook die relativerende gedachten, want het helpt je zeker paniekaanvallen voorkomen. Maak een lijstje met alleen maar positieve gedachten. Schrijf die op een briefje óf maak een overzichtje ervan in je smartphone. Neem dit briefje altijd mee, waar je ook naartoe gaat. Voel je op een gegeven ogenblik dat de paniek zich meester van je gaat maken? Pak dan het spiekbriefje tevoorschijn. Het helpt je rustiger te blijven.

Bronnen:
http://albertsonnevelt.nl/paniekaanvallen-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100