wat betekent "een man verliest zichzelf in een relatie"?

ik las in het boek "mannen komen van mars, vrouwen van venus", dat mannen zichzelf verliezen in een relatie en daarom soms afstand nodig hebben om terug dichterbij te komen.
Maar wat is dat "verliezen" juist? Ik heb de indruk dat ik als vrouw mezelf ook soms verlies in een relatie, ttz dat ik toch moet opkomen voor wat ik voel/denk/ben enz... NIet dat ik dat erg vind, deze uitwisseling is belangrijk, een ander kan je niet kennen als je jezelf niet toont. Ik heb bv. al relaties gehad met mannen die zo dominant waren dat ik op de duur niet meer wist wat ik zelf graag wilde. Gelukkig ben ik hierin verandert.
Ik heb juist de indruk dat mannen veel meer dan vrouwen bij zichzelf kunnen blijven, hun eigen dingen blijven doen enz...
Dus wat bedoelt de schrijver hier met "zichzelf verliezen"? Hoe werkt dat dan bij mannen?

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de beste uitleg...viva.nl ik hoop u hiermee geholpen te hebben Bronnen:
- www.viva.nl

Antwoorden (3)

Een man heeft alles over voor zijn vrouw, denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik houd me maar even bij de hoofdvraag (de betekenis) want ik vraag me af of het nu werkelijk zo is, dat mannen zichzelf eerder verliezen in een relatie dan vrouwen.

Zichzelf verliezen in, betekent dat je je focust op iets (in dit geval de relatie) en je alle andere dingen die minder met die relatie te maken hebben, uit het oog verliest. Dat kan inhouden dat je onverstandige beslissingen neemt, je niet meer goed in de gaten hebt, wat je zelf nu eigenlijk echt wilt, en je letterlijk allerlei dingen "verliest" die ook belangrijk zijn, omdat je alleen die relatie nog maar belangrijk vindt.

Dat kan niet alleen gebeuren met mannen en vrouwen, maar ook met websites. Hieronder een aardig voorbeeld hoe Facebook "zichzelf kan verliezen" (volgens de schrijver van het artikel) en maakt de betekenis wat duidelijker.
In dit geval focust Facebook zich alleen maar op de concurrentie, en houdt zich niet meer bezig met de oorspronkelijke doelstellingen en opzet van Facebook.

"Facebook is zichzelf aan het verliezen in de strijd met Google+ – hoe het “jaloerse vrouw” syndroom Facebook ondermijnt.

Hoe jezelf te verliezen

Want Facebook is geen Facebook meer, Mark en zijn team hebben zich in een doodsworsteling gestort met Google+ en in die strijd zijn ze in plaats van Facebook te verbeteren, bezig Facebook om zeep te helpen!"

http://fmkproject.nl/fmk-blog/stap-7-sociale-media/facebook-is-zichzelf-aan-het-verliezen-in-strijd-met-google-hoe-facebook-zijn-gebruikers-kan-verleiden-trouw-te-blijven/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het idee dat bv. een alleenstaande man met kinderen , zich zelf kan verliezen als hij plotsklaps een vrouw ontmoet en daar verliefd op wordt.
Soms 9gelukkig niet altijd) zie je dat die man ineens eigenlijk "vergeet" dat hij ook vader is over zijn kinderen.
Hij is hoteldebotel verliefd en alles om hem heen schijnt ineens haast niet meer te bestaan.
Ook zie ik wel om mij heen dat mannen (maar ook vrouwen ) ineens hun eigen broers en zussen "vergeten"
Voor hun verliefdheid komen ze langs of bellen regelmatig ,maar als ze een partner krijgen "vergeten " ze dat gewoonweg , want alles wordt aan de kant geschoven want ze moeten en zien alleen nog maar hun verliefden.
Dan merk je dat zij zich zelf verliezen in hun verliefdheid jegens hun partner en staan totaal niet meer stil dat er ook nog wat anders is dan hun partner die ze net verkregen hebben.
Zelf maakte ik mee dat door de komst van een nieuwe partner van een familielid zelfs de verjaardagen niet meer werden gehouden, want ze wilden de verjaardag samen vieren , kinderen en verdere familie hoefden niet te komen , kijk dan zeg ik, prima , maar dan verlies je jezelf wel en ga je je anders gedragen dan je normaal gewend was van die persoon en doe je dingen die anders nooit gedaan zouden worden.