kan je gedachtes veranderen?

Ik denk heel vaak aan als het leven nog wel zin heeft(nee ik heb geen zelfmoordneigingen) maar hoe kan je die dachten veranderen in iets positievers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Of het leven nog wel zin heeft.

Als je problemen hebt dan moet je die onder ogen zien.
Erkennen.
Beseffen dat er iets aan gedaan moet worden.
Stappen ondernemen.
Jezelf aanpakken.

Daarnaast moet je positieve dingen doen.
Iets zoeken waar je goed in bent.
En daar voldoening uit halen.

En negatieve mensen vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me enigste goede ding dat ik kan is gamen..
Ritsuka
12 jaar geleden
Dan ga je op zoek naar iets anders wat je leuk vind of goed in bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het probleem.. Ik vind verder niks leuk...
Ritsuka
12 jaar geleden
Je zegt bij voorbaat al dat je maar in 1 ding goed bent, maar heb je wel eens wat anders geprobeerd?
Niet zo negatief gelijk, ik weet dat je veel doorzettingsvermogen en discipline hebt, als je deze energie in iets goeds steekt kun je zoveel bereiken. Probeer het eens, je wilt je toch beter voelen?

Andere antwoorden (7)

Je kunt net doen alsof je een knop omdraait.
Schrijf b.v eens op wat voor mooie dingen er in je leven zijn.
Het leven bestaat uit bergen en dalen en na regen komt zonneschijn , als je dit weet dan kun je in een vervelende periode vast denken aan de mooie periode die er aan komt. Mocht dit niet lukken dan zou je eens met iemand kunnen praten die veel weet van NLP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al roept iedereen dat 16 de mooiste tijd van je leven is,als je het echt bent kan dat nogal eens tegenvallen(vreemd hoe selectief het geheugen soms is) Maar goed daar heb je nu niet veel aan.Misschien moet je een heel ander hobby vinden dan die je nu hebt.
Of een soort agenda bijhouden (dagboek klinkt zo meisjesachtig) met dingen die wel leuk waren die dag.En dat hoeven geen buitengewone dingen te zijn, n leuk gesprek, een spreekbeurt die goed ging, n compliment dat je kreeg, of de reactie die je kreeg toen je zelf en compliment gaf. (best moeilijk trouwens, compliment geven en ontvangen) En dan kom je er over een tijdje achter dat het leven misschien niet zoveel zin heeft, maar toch wel leuk is.
succes
12 jaar geleden
Hallo
Ja je kunt gedachtes veranderen, hier zijn diverse methodes voor en soms moet je hierbij hulp zoeken, zelf heb ik heel veel baat bij :"de kracht van het NU"dit is een methode waarbij je - je focust op het enige wat werkelijk waar en echt is namelijk het heden ( oftewel het eeuwige NU ) het verleden is slechts een herinnering en de toekomst kun je jezelf alleen maar inbeelden.
deze methode geeft mij heel veel rust ook in zeer moeilijke periodes in mijn leven.

zie de bijlage
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet die gedachte helemaal niet proberen te veranderen in iets positievers. Je moet alle negatieve of deprimerende gedachtes gewoon afdoen als een complete bullshit gedachte en direct in de prullenbak doen.

Die gedachtes komen voort uit negatieve overtuigingen, die je in je leven hebt opgedaan. Wanneer je die overtuigingen tegen het licht houdt, en kijkt of ze wel echt kloppen,(met NLP bijvoorbeeld) zul je zien dat geen een van die overtuigingen 100% waar is. Dus weg ermee, en inruilen voor betere overtuigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je niet leiden door angst. Soms denk je wat heeft het allemaal voor zin en begeeft je geest in hele donkere schaduwen. Maar ga in het licht staan, leef in het nu en het hier, dat is het enige wat echt telt. Gooi alle negativiteit van je af, en realiseer je dat we allemaal van dezelfde bron komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt je gedachten zeker veraderen!
Het is mogelijk om die doemgedachten om te zetten naar gedachten die helpend zijn voor je.
Daarvoor moet je je bewust zijn van die doemgedachten en ze op dat moment heel bewust in jezelf (of hardop) veranderen of tegenspreken.
Je realiseren, dat die doemgedachten zorgen dat jij je rot voelt en dat je die gedachten zelf hebt en dus ook zelf kunt veranderen is al een eerste stap. JIJ bepaalt.
Gedachten zijn als wolken: ze komen bij je binnen en verdwijnen weer, als wolken. Je gedachten zijn niet JIJ!!

Dit is niet zo simpel om te doen, daar hebben veel mensen hulp bij nodig, zoals bijvoorbeeld cognitieve therapie, mindfulness, yoga, NLP. Het vereist veel oefening en kost tijd, veel tijd. Het is een proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je wat aan het "G-schema" (Google daar maar 's op).
Dat is een hulpmiddeltje wat bedoeld is om negatieve gedachten (en daaruit voortkomende gevoelens) te veranderen.

Het komt in het kort hierop neer:

- Een situatie waarin je je bevindt, neem je waar.
- Over die situatie heb je gedachten; je denkt er wat over en vindt er iets van. Die gedachten kunnen zogeheten "irrationeel" zijn; ze zijn dan negatief en je schiet er niets mee op. Ze kunnen ook "rationeel" zijn; dan heb je er meer aan.
- Als je merkt dat je in een situatie negatief denkt, kun je jezelf vragen gaan stellen als "Bereik ik wat ik wil, door zo te denken" en "is het wel waar wat ik denk". Als je die vragen kunt beantwoorden met "nee", verzin dan wat je beter zou kunnen denken.

Dit is kort samengevat. Op internet kun je er vast meer over vinden.

Succes!