Hoe ga ik minder in mijzelf praten?

Ik heb de laatste tijd veel last van het tegen mijzelf praten. Ook heb ik daar veel gedachten bij. Daardoor slaap ik minder, functioneer ik minder en ben ik meer tijd kwijt, doordat ik de neiging heb om er even rustig bij te gaan zitten en dan rustig in mezelf te praten tegen de persoon die er niet is. Ik vind dit echt een heel vervelend probleem en wil er snel vanaf, heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Kan het zijn dat je het te druk hebt en dit een manier is om je gedachten te ordenen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@pieterke, ja dat klopt wel, bedankt voor je reactie!
MarBet
4 jaar geleden
Wil je er vanaf omdat je het gevoel hebt dat het niet oké is om te doen? Of omdat het je te veel tijd en energie kost? Er is namelijk niks mis met in jezelf praten. Het helpt om dingen op een rijtje te krijgen en kan heel prettig zijn. Ik doe het zelf ook vaak genoeg, vooral als ik iets doe waar ik niet bij na hoef te denken, zoals autorijden of de afwas doen. Dus mijn tip zou zijn: blijf het lekker doen en zoek er vooral de juiste momenten voor.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MarBet bedankt voor je reactie !!
ik heb wel het gevoel dat het me te veel tijd en energie kost.

Antwoorden (1)

Wellicht werkt een piekerkwartiertje wel voor jou. Zet een kookwekker op 15 minuten en ga dan al je gedachten en zorgen op papier zetten en schrijf het van je af. Als de kookwekker stopt verplicht je jezelf weer iets anders te doen.