welke mdicatie geeft men aan een oudere man met borderline?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt aan zijn klachten natuurlijk. Kan van viagra tot plasmedicatie zijn.

Het beste antwoord

Er bestaat geen medicatie voor borderline. Afhankelijk van de problematiek die overheerst, worden soms verschillende soorten middelen voorgeschreven. Vaak antidepressiva, maar soms ook angstdempers, antipsychotica, slaapmiddelen, of nog weer andere (vaak off-label) medicatie.

Ik snap alleen het doel van je vraag niet zo goed. Je vraagt welke medicatie "men" geeft aan een oudere man met borderline, en dat komt op mij over alsof je óf wilt weten welke medicatie je zelf zou kunnen toedienen, (alsof je op zoek bent naar instructies) óf dat je je iemand kent met borderline die veel medicatie slikt, en je je afvraagt wat dat zoal zou kunnen zijn. Als het dat laatste is: zie hierboven. Dat lijstje zou nog aan te vullen kunnen zijn met middelen die minder vaak worden voorgeschreven bij borderline, zoals stemmingsstabilisatoren, anticonvulsiva, stimulantia, en heel soms opiaten. Verder kan iemand natuurlijk ook medicatie gebruiken voor andere problemen dan borderline, zeker ouderen gebruiken vaker allerlei medicatie.

Wanneer je vraag meer was welke medicatie voorgeschreven zou kúnnen worden voor deze problematiek, is het antwoord dat het bepalen van geschikte medicatie uiteraard aan een arts is. Dan is er zeer zeker via goeievraag geen echt antwoord te geven. Of en welke medicatie geschikt is, hangt af van de problematiek van de man die je beschrijft. Daarbij schrijven hier meer mensen zonder dan met verstand van zaken, en zou zelfs een specialist op dit gebied, via internet en op basis van enkel een diagnose, geen enkel zinnig advies kunnen geven.

Mijn advies is daarom het volgende: leg deze vraag voor aan een arts. Deze problematiek is nogal specifiek, en de kans is dan ook groot dat een huisarts of verpleeghuisarts hier zo geen oplossing weet. Het beste kun je je wenden tot een psychiater of geriater. Als de problematiek erg complex is, kun je een psychiater zoeken die als specialisatie ouderenpsychiatrie heeft. Ik kan je vertellen dat dit echt een vak apart is binnen de psychiatrie, dus bij ouderen met complexe psychiatrische problemen is deze specifieke deskundigheid geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oudere man neemt inderdaad al medicatie: antidepressiva. Bedankt om me te melden dat er een aparte ouderenpsychiatrie bestaat, wist ik niet.

Andere antwoorden (1)

Dat is aan een arts.
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Antidepressieva antipsychotica, kalmerende middelen en soms slaapmiddelen. Maar meestal in combinatie met therapie en zeker onder begeleiding van een arts, psychiater/ psycholoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn het geloof in artsen een beetje kwijt, al zoveel geprobeerd. De meeste artsen behandelen ouderen ook allemaal hetzelfde en gaan geen specifieke behandeling meer opstarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de arts die de diagnose heeft gestelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het vertrouwen in de arts bent kwijtgeraakt kun je ook nog een second opinion aanvragen.
Dat lijkt me verstandiger dan een vraag over medicijnen hier op GV neer te leggen en dan zelf gaan proberen.
Je weet tenslotte nooit wat zo'n medicijn verder aanricht.
Op deze manier ben je niet zo slim bezig.