Wie heeft er doe-het-zelf tips tegen faalangst? (geen therapie)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (7)

Veel oefenen en ervan overtuigd zijn dat je het kan

(Jezelf overhoren, je door anderen laten overhoren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's lekker makkelijk, er van overtuigd zijn dat je het kunt.
Gewoon constant in je hoofd zeggen: ik kan het, ik kan het. Het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ga voor de spiegel staan en zeg ik doe het en ik doe het goed.
Ik ga ervoor wat de andere ook zeggen/denken.
Wel iedere dag doen.
12 jaar geleden
Faalangst komt vaak voort uit een laag zelfbeeld, dus dat zou je dan moeten zien op te krikken.
Dat kan, door je heel bewust te worden van je gedachten, omdat die zorgen voor je gevoel, en dat weer voor je gedrag: google maar eens op de 5 G's.
De gedachten die je hebt over jezelf, en dat zijn dan waarschijnlijk negatieve gedachten, zoals "ik kan het toch niet, ik ben waardeloos etc.", moet je je dus bewust worden. Dan kan je die omzetten naar positieve en voor jou helpende gedachten, zoals bijvoorbeeld: "wat een ander kan kan ik ook, en/of niemand is 100% waardeloos, dus ik ook niet".
Dat vereist veel oefening en tijd. Maar je zult zien: oefening baart kunst, het zal je helpen!

Nog meer tips over faalangst:

http://www.digischool.nl/llbeg/counsel/Faalangst/tips_mensen_met_faalangst.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Faalangst betekent meestal dat je bang bent "voor het onbekende" en angst hebt om fouten te maken. Vaak gaat het samen met (sociale) verlegenheid en perfectionisme. Het is goed je te realiseren dat ieder mens fouten maakt. En dat het een "leermoment" is wanneer je iets doms zegt of doet; niets meer of minder dan dat.
Kritiek van anderen betekent niet dat die ander jou als persóón bekritiseert of afwijst. Hij/zij heeft alleen kritiek op datgene wat je verkeerd hebt gedaan. En dat is fijn, want dan kun je het de volgende keer anders doen.

Wie zijn de leukste mensen: degenen die met spijt en schaamte reageren op hun eigen stommiteiten of de mensen die om zichzelf én hun fouten kunnen lachen?
De tweede groep, toch?!

Het is heerlijk als je jezelf in het dagelijks leven een beetje minder serieus kunt nemen! En het leven wordt nóg leuker als je om jezelf -en je eigen fouten- kunt lachen. Je voelt je vrijer en minder verkrampt.

Kun je dat leren? Ja, dat kan! Vooral door je te realiseren dat het allemaal ontzettend onbelangrijk is wát jij doet en hóe je het doet. Relativeer je fouten, maak er een grapje over en lach erom. Niemand zal er wakker van liggen als je iets doms doet of als er iets misgaat. "Wie kan lachen om zijn eigen fouten, heeft z'n leven lang plezier".

Er is een leuke manier om jezelf een beetje "weerbaarder" te maken. Neem je voor om elke dag eens een gesprekje met wildvreemde mensen aan te knopen en je zult verbaasd zijn over het resultaat! Niet alleen leer je dan jezelf makkelijker te uiten, je houdt er ook leuke contacten aan over. En dan natuurlijk niet elke dag over "het weer" beginnen, maar durf eens tegen iemand te zeggen dat hij/zij een leuke jas aanheeft. Je zult erachter komen dat mensen het eigenlijk heel leuk vinden om een praatje te maken. (En "die ene" die het niet kan waarderen, heeft gewoon z'n dag niet). Ik zou zeggen: mens, durf te leven!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ herken er veel van mijzelf in !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Gewoon ergens naar binnen stappen met de gedachte:
Ik kan dit.
Leg in het begin de lat niet te hoog.
Als het niet lukt, krijg je inderdaad het gevoel dat je 'gefaald' heb.
Maar als je een paar keer een overwinning heb behaald, groeit je zelfvertrouwen.

Denk vooral: Iedereen maakt fouten.
Alleen deze fouten zie jij niet.
Maar fouten zijn er om van te leren.
Dus: Weg met je angst, je kunt het.

Kijk eens om je heen, heeft iedereen echt zoveel zelfvertrouwen als jij denkt???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toevallig in een tijdschrift een stuk gelezen over een mogelijke oorzaak van faalangst.

Hierin werd aangegeven dat veel mensen gericht zijn op een zo goed mogelijk eindresultaat als ze iets doen.
Maar naast dat wat er uiteindenlijk uitkomt; heeft het nog een resultaat: namelijk dat je er wat van leert; dat je jezelf ontwikkelt.
En dat is minstens zo belangrijk. (misschien wel een van de belangrijkste dingen in het leven?)
Misschien helpt het om daar eens meer bij stil te staan.

Let bij iets wat je doet dus eens op wat je ervan geleerd hebt, welke ervaring je rijker bent.
En wat minder op of het eindresultaat perfect is.
Ik weet niet of dit werkt hoor; maar ik kan me er iets bij voorstellen.