Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan ik leren op mij niet meer aan te passen aan anderen?

Ik heb mij van heel lang wegecijferd voor andere.En dat is eigenlijk ook een persoonlijkheid van mij geworden.Ik heb allerlei therapiën gehad maar niks helpt mij.Ik wil graag veranderen en het lukt niet ik val altijd weer terug.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het wordt tijd dat jij je zelf eens ziet als een eigen persoon. Als iemand anders dan anderen. Dan kun jij je onderscheiden van anderen, door te zeggen wat jij daarvan vind, en wat je hiervan vind. En als dit in tegenstelling is van wat een ander van dat onderwerp vind, dan is dit prima! Het is belangrijk dat je jezelf leert kennen. Jij moet weten waar jij staat, wat jij van anderen vind, en ook beslissen voor jezelf wat anderen nou eigenlijk voor jou doen? Wil jij dit, of zou je hiervan meer willen zien? Wat is mijn meerwaarde als er weer over me heen word gewalst? Wil ik voor mensen klaar staan dag&nacht of wil ik voor mensen klaar staan ALS ik ze kan helpen. Voorbeeld van mijzelf: Ik heb een groot huis, genoeg ruimte voor vanalles. Mijn lieve klasgenoten weten dit en weten ook dat als ze, zoals een van mijn vriendinnen, het huis uit moeten maar veel spullen hebben die ze niet kwijt willen, ze dit bij mij kunnen stacken. Maar ze weten ook dat ze me niet 's nachts hoeven te bellen als ze in de problemen zitten, want dan gooi ik mijn telefoon naar de andere van de kamer, en draai ik me om zonder de volgende ochtend te hebben onthouden dat iemand me heeft gebeld. Ik kan niet voor jou praten, maar ik vind dat het belangrijk is om niet alleen jezelf te leren kennen, maar ook voor anderen je grenzen bepalen. Als jij het niet fijn vind dat de buurman elke keer langs komt bij jou thuis, terwijl die z'n hond mee naar binnen neemt, dan is dat NU afgelopen, en zeg je hier op een fatsoenlijke manier iets van. Met andere woorden: Als jij elke keer weer terug valt, moet je goed kijken vanaf welk moment jij ECHT terug viel. Dat moment ga jij analyseren voor jezelf. Als jij duidelijk hebt wat er op zo'n moment gebeurd, blijf jij IN ELK GESPREK DIE JIJ VOERT met wie dan ook, constant bewust zijn over wat je zegt. Als jij iets niet wil dan gebeurd het niet. Hmmm.. ik vind dit een moeilijk onderwerp. Ik hoop oprecht dat je er iets aan hebt!

Het klinkt misschien onnozel maar door te oefenen, oefenen en oefenen. Het heeft heel lang geduurd voordat het gedrag zich bij je persoonlijkheid is gaan voegen, dus is het niet zo raar dat het ook wat tijd gaat kosten om dat te veranderen. Mensen zijn niet gewend dat je jezelf boven een ander stelt en daardoor zul je soms in situaties terecht komen waar je liever niet wilt zijn, dit zijn juist de momenten waarin je sterk moet zijn, en bij jezelf moet blijven. Met de tijd wennen de mensen om je heen eraan, en dan is het makkelijker om vast te houden aan je eigen gevoel en mening zonder je altijd aan te passen. Vergeet niet dat iedereen zich wel eens moet aanpassen, maar laat dat nooit ten koste gaan van jezelf! Therapie werkt ook alleen als je na de therapie blijft oefenen met de dingen waar je tegenaan loopt. Wees nieuwsgierig om jezelf opnieuw te leren kennen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100