Het is niet dat angst de speekselproductie remt, maar hetzelfde systeem dat actief wordt bij angst, zorgt ook voor een afname van de speekselproductie.

Bij angst is er sprake van een 'in actie' komen van ons sympatische zenuwstelsel. Denk maar aan de bekende "vlucht-of-vecht"-reactie. Dit zorgt ervoor dat onze hartslag omhoog gaat, je bloeddruk stijgt, je onrustig wordt, de doorbloeding van je spieren vergroot, en dat je scherper waar kunt nemen en alerter bent. Tegelijk remt het alle processen die in feite 'onnodig' energie kosten: de spijsvertering, je dieptewaarneming, en ook de speekselproductie.

Dat is een beetje de doel-verklaring. De meer technische uitleg heeft te maken met de interactie van neurotransmitters. De neurotransmitters die een rol spelen bij angst (o.a. GABA, dopamine, serotonine en glutamaat) blokkeren weer de werking of productie van andere neurotransmitters. In dit geval wordt o.a. acetylcholine geremd, en dat zorgt ervoor dat je een droge mond kunt krijgen, maar ook een licht gevoel in je hoofd, dat je in de war kunt raken of moeite krijgt met plassen.

Dat is uiteraard niet het hele verhaal, dus als er een neurobioloog of andere deskundige meer kan vertellen, dan hoor ik dat graag!