Kan je jezelf 'mooi' leren vinden?

Ik heb niet echt een hoge zelfwaarde, als ik mezelf zie vind ik mij echt lelijk, alles eigenlijk. En anderen mensen kunnen wel zeggen dat het niet zo is, maar dat geloof ik dan toch niet. Dus mijn vraag is of dat ook kan veranderen, en of je jezelf dus mooi kan gaan vinden

Toegevoegd na 18 uur:
edit: Ik bedoel ook dat ik vind dat ik het nooit goed genoeg doe, anderen mensen doen het altijd beter. En ik zie zoveel mensen die in mijn ogen mooier zijn, en dus niet snap wat mensen in mij zien.

Ik ben erg onzeker, ik had vroeger een eetstoornis, (niet dat ik nu genezen ben, maar ik kan er in iedergeval mee leven.) Ik denk dat dat er ook wel iets mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het idee dat dit heel diep zit. Misschien heb je baat bij professionele hulp. Praat er eens ove rmet je huisarts...

Het beste antwoord

Ook ik ben ervaringsdeskundige.
Vond mezelf vroeger klein, dik en lelijk.
En nu ben ik behoorlijk tevreden met mezelf, qua innerlijk en uiterlijk.
De magische woorden: zelfvertrouwen, zelfacceptatie en zelfwaardering.

Het hebben en houden van een relatie, vriendschappen, werk en hobby's hebben mij ontzettend geholpen meer zelfvertrouwen te krijgen! Daardoor ben ik mezelf meer gaan accepteren en zelfs gaan waarderen, wat ik vroeger nooit maar dan ook nooit had verwacht.

Wil je niet ontmoedigen, maar het zal je tijd kosten. Gun en geef jezelf die tijd. Niemand kan zichzelf in een korte tijd helemaal geweldig vinden. Is niet realistisch.

Wat ook goed kan werken, vraag ouders, familie, vrienden en kennissen wat ze leuk en goed aan je vinden. Schrijf het op en lees het regelmatig door. Na een tijdje zul je het langzaam gaan geloven en kunnen accepteren dat ze echt zo naar je kijken.

Indien je wat gegroeid bent in zelfvertrouwen, zul je zelfs met kritiek van anderen kunnen omgaan en kritisch naar jezelf kunnen kijken.

Het klopt wat anderen zeggen, ware schoonheid zit van binnen! Ik ben een man van 30 jaar, mijn gezicht is niet veel veranderd de afgelopen 5 jaar, maar doordat ik me zoveel beter ben gaan voelen, kijk ik anders naar de wereld en kijkt de wereld anders naar mij.

Het is een hele tocht geweest om op dit punt te komen, ben nog lang niet uitgereisd en -geleerd, maar ga met volle moed de toekomst tegemoet.

Ik gun iedereen dit goede gevoel, jou ook. Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog vragen hebt, dan zie ik je reactie of persoonlijke bericht graag verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja hoor, dat kan heel goed! Ben ervaringsdeskundige! Klinkt misschien heel raar wat ik nu ga zeggen maar ik ben op een gegeven moment elke ochtend voor de spiegel gaan staan, heel goed naar mezelf gekeken en benoemd wat ik WEL mooi vond aan mezelf. En dat hoeven maar heel kleine dingen te zijn als bv een moedervlekje op je neus of wang of zo. Dit herhaalde ik de volgende dag en zocht er een tweede mooi punt bij. Ook ging ik heel goed opletten wat ik aan kleding aantrok, niet meer iets van 'och ik moet wat aan he' maar echt doelbewust in de kast kijken van 'wat vind ik mooi en waar voel ik me aantrekkelijk in'. Dan keek ik weer in de spiegel en zei hardop tegen mezelf:"je ziet er goed uit vandaag!". Uiteindelijk ging ik het ook geloven EN ging ik anderen die het zeiden ook geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
goed bezig :)
Mooi dat je jezelf zo weer omhoog hebt geholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, het is hard werken maar als je wilt dan lukt het!
het zou mooi zijn als je minder belang zou kunnen hechten aan uiterlijk.
je bent een mooi mens als je jezelf bent, en jezelf openstelt voor anderen.
wat uiterlijk betreft zijn de meeste mensen niet mooi of lelijk, maar gewoon huis- tuin- en keuken, en daar is niets mis mee.
je onderscheidt je door je persoonlijkheid.
besteed aandacht aan je uiterlijk, wees verzorgd, en wees jezelf.
succes!
13 jaar geleden
Dat kan echt hoor, zeg tegen jezelf dat ook JIJ er zijn mag en dat je mooi bent.
Benoem idd de mooie dingen van je lijf, of het nu je ogen zijn of wenkbrauwen, maar ook je billen of kuiten kunnen super zijn.
Probeer maar eens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stel een weerbaarheidscursus voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk niet naar andere.Jij bent wie je bent.Er is er maar een zoals jij en dat ben jij.Probeer daarvan te houden dan zal je zien dat je best wel mooi bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schoonheid zit vanbinnen, hoe je innerlijk bent dat straal je uit.
niemand is lelijk, alle mensen zijn mooi op hun manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, laat jezelf eens verwennen bij een schoonheidsspecialiste en vraag aan haar waar je het accent op moet leggen met make-up.
Ieder mens heeft iets moois, mooie ogen, mooie wangen, mooie mond enz.
Ga daarna naar de kapper en vraag welk kapsel het beste bij jou hoofd zou passen, daar komt vast iets moois van.
Hierna ga je met een mooi blij hoofd naar huis, kijk in de spiegel en dan zeg je vast, he ik ben mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren om jezelf mooi te vinden is zeker te leren. Soms is het moeilijk maar het kan zeker.

Het belangrijkste om jezelf mooi te gaan vinden is zelfacceptatie. Hoe jij er ook uit ziet je zal met jezelf moeten leven. Je kan jezelf niet ontlopen dus leer eerst met jezelf door één deur te komen.

Ik denk bij jezelf mooi of lelijk vinden niet alleen aan het uiterlijk maar ik ga daar wel eerst van uit.

Zoals jij nu aangeeft is een totaalbeeld van jezelf. Als je naar jezelf kijk zoals jij doet maak je een vergelijk met anderen. Leg de balk niet te hoog en probeer je niet te vergelijken met filmsterren, mensen die in reclames naar voren komen, en mensen die je in de bladen ziet staan. Veelal zijn beelden van "mooie mensen" zijn vaak op de computer bijgewerkt.

De eerste stap om jezelf beter in beeld te krijgen is het verstandig om niet direct naar het geheel te kijken. Kijk naar kleine onderdelen van jezelf. Kijk naar je haar, je oren, je neus, je voorhoofd, je ogen, je oogleden, je wenkbrouwen, je wimpers, je lippen, je gebid, je kin, neem zo je hele lichaam onder de loep. Vergelijk ieder onderdeel met zoveel mogelijk mensen die je kent. Probeer er afstandelijk naar te kijken. Probeer eerlijk te zijn tegenover jezelf. Wanneer mensen tegen je zeggen dat het wel meevalt vraag dan eens aan hen welk onderdeel van jou mooier is dan van de meeste mensen. Dat kan je ook helpen om naar jezelf te kijken.

Wat ook belangrijk is dat je moet proberen positief in het leven te staan. Je kan zeggen dat je glas half leeg is maar wanneer je kijkt naar datzelfde glas kan je ook zeggen dat je glas half vol is. Het glas is gelijk maar je houding is anders. Kijk in de komende week eens of je mensen kan vinden die minder mooi zijn dan jezelf. Kijk niet ineens naar het geheel maar maak een opdeling zoals ik hierboven heb aangegeven.

Tenslotte ik ga niet zeggen dat het wel meevalt. Ik ken je niet, ik heb je nog nooit gezien dus ik kan niet oordelen. Bovendien doet mijn mening er niet toe maar doet jouw eigen mening er toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan zeker. Als je innerlijk in evenwicht bent en je vrij voelt dan straal je dit ook uit. Er is een harmonie en rust in je waardoor je mooi bent.

Nu kan je gaan denken, o je, hoe krijg ik dat voor elkaar. Als je gelukkig leeft dan is dit er.

Ik heb mensen gezien die helemaal niet knap zijn, maar wel gelukkig en deze mensen zijn mooi.
Ik heb mensen gezien die heel knap zijn, maar niet gelukkig en deze mensen vond ik niet mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de definities 'mooi' en 'lelijk'een breed begrip; een kwestie van smaak. Ook vind ik het niet reëel, omdat we allemaal wel van beide een beetje hebben. Ook 'van jezelf houden' vind ik irreëel. Ik vind het beter om te zeggen jezelf te waarderen, accepteren; zowel innerlijk als uiterlijk. Schrijf eens voor jezelf op wat voor goede eigenschappen je hebt; ook zowel innerlijk als uiterlijk EN wat je allemaal kunt. De goede eigenschappen kan je nog verder uitwerken voor jezelf en de minder leuke dingen kan je proberen in iets positiefs om te zetten. Wellicht heb je daar eventueel (professionele) begeleiding bij nodig.

De mens als geheel is hetzelfde qua eigenschappen; we boeren, niezen, poepen, plassen, gapen, snurken, laten windjes,hebben 2 oren, 2 ogen, dezelfde ingewanden etc... Maar wat ons individueel uniek maakt is hoe we eruit zien door onze ouders en vormen ons eigen ontwikkelde karakter. We worden tegenwoordig door de media en commercie vreselijk beïnvloed en vooral jongeren zijn daar gevoelig voor. Ik hoop dat je je eigen ik ontdekt en dat je weet dat je er mag zijn. Jij bent voor jezelf belangrijk en weet dat er mensen zijn die om je geven! Veel sterkte!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige zou ik je willen aanraden om eens naar videoopnamen van jezelf te kijken. Dan zie je jezelf zoals anderen je zien. Mensen zien je niet zoals jij jezelf in de spiegel ziet of op een foto, maar juist bewegend pratend etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey ik heb me zelf nog nooit leuk knap of wat dan ook gevonden ik vond me zelf altijd irritant klein lelijk en zelf vertrouwen kende ik niet en zo werd het ook ik heb pas geleden iets mee moeten maken waar ik nog niet uit ben wat voor mij en hoop heeft verandert en het heeft mij dit onder andere geleert:

wat is mooi en wat is lelijk:
het is een mening voor de eene ben je mooi en voor de ander ben je lelijk je uiterlijk is jouw indentietijd net als je karakter ieder mens is uniek kijk je zelf is goed aan en denk dan is hoe je er uit had gezien als je 20 keer woord aangereden door een auto 2 keer van en gebouw valt en 1 keer iemand tegen je zou zeggen: zo wat zie jij er uit zeg. en dat je dan nog en grapje kan maken. leer tevreden zijn met wie je bent luister naar de mensen die positieve dingen over je zeggen onthoud die dingen en denk er zelf is over na of die sproetjes eigenlijk toch wel schatig staan of je lengte pas wel goed bij je wederhelft en vergeet nooit dat je ook nog een innerlijk heb want er is altijd iemand op de aarde die jouw wel leuk vind om wie je bent dik of dun groot of klein kaal of behaard wees trots op wie je bent want van jouw is er maar 1 dus haal die spiegel weg want die heb je niet nodig jij vertelt je zelf hoe je er uit ziet en niet een spiegel wees je zelf wees trots en vergeet niet lachen maakt een mens knapper xD ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf de mooie punten van jezelf op, die je zelf mooi vind en die anderen mooi vinden en plak deze op de spiegels in je badkamer of waar je vaak in kijkt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dat is een hele goeie tip ik denk dat ik dat ook maar is ga doen.