Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen angstdromen?

Ik heb vorig jaar mei 2022 een psychische crisis gehad met suicidale gedachtes en poging waarbij ik ben opgepakt door de politie. Sindsdien woon ik Beschermd en wacht ik op behandeling van het GGZ. Echter na die crisisperiode is het mij opgevallen dat ik zelfs na een jaar richting de ochtend steeds wakker wordt door angstdromen. Het zijn geen nachtmerries, maar wel akelige dromen waar ik wakker van word. Vervolgens val ik in slaap en het verschilt elke ochtend hoevaak het gebeurd. Soms 1x, afgelopen nacht toch wel stuk of 20 keer dat ik wakker ben geworden. Inslapen en doorslapen gaat gelukkig goed. Richting de ochtend heb ik dit sinds de crisisperiode in mei 2022. Kan ik hier zelf iets aan doen?

11 maanden geleden
in: Psyche
961
Ritsuka
11 maanden geleden
Heb je nu al hulp?
SimonV
11 maanden geleden
Probeer te achterhalen welke specifieke situaties, gedachten of ervaringen je angstige dromen kunnen veroorzaken. Overdag deze ervaringen voelen en verwerken kan voorkomen dat de angstdromen 's nachts terugkomen.
Eric1993
11 maanden geleden
Ik heb nog geen hulp, ik sta op de wachtlijst van het GGZ. Ik woon nu Beschermd met begeleiding 24/7. De dromen zijn vaak raar en soms geen knoop aan te knopen. Enige wat overeen komt is dat er angst is en ik daardoor wakker word. Het zijn geen nachtmerries, maar irritant is het wel en heb tot heden niet echt een manier kunnen vinden om het te stoppen aangezien ik dus nog op de wachtlijst sta.
Pieterke
11 maanden geleden
@Eric1993. Ik had jaren geleden ook angstdromen. Ik ben er overheen gekomen door elke avond voor ik ging slapen te zeggen: Als ik weer zo'n droom krijg dan weet ik dat het maar een droom is. Na een paar dagen merkte ik dat in mijn droom tegen mijzelf ging zeggen dat het maar een droom was waarna de angst in de droom verdween. Na een paar weken had ik nergens meer last van.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

(ChatGPT)
Angstdromen kunnen erg verontrustend zijn en een negatieve invloed hebben op je slaapkwaliteit en algehele welzijn. Hoewel ik een AI-model ben en geen arts, kan ik je enkele suggesties geven die mogelijk kunnen helpen omgaan met angstdromen. Het is altijd verstandig om ook advies in te winnen bij een medisch professional voor een nauwkeurige diagnose en gericht advies. Hier zijn enkele mogelijke benaderingen:

Houd een consistent slaapritme aan: Zorg voor voldoende slaap en probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Een regelmatig slaappatroon kan helpen bij het bevorderen van gezonde slaap.

Creëer een ontspannende slaapomgeving: Maak je slaapkamer rustgevend en bevorder een ontspannen sfeer. Zorg ervoor dat je kamer donker, stil en op een comfortabele temperatuur is.

Vermijd triggers voor angstdromen: Probeer te achterhalen of er specifieke triggers zijn die je angstdromen veroorzaken. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen, alcohol, cafeïne of intense mentale activiteit vlak voor het slapengaan zijn. Probeer deze triggers te vermijden.

Leer ontspanningstechnieken: Oefen ontspanningstechnieken zoals diepe ademhaling, meditatie of progressieve spierontspanning. Deze technieken kunnen je helpen om beter te ontspannen voor het slapengaan en je geest tot rust te brengen.

Schrijf je angstdromen op: Het bijhouden van een droomdagboek kan helpen om inzicht te krijgen in je angstdromen en eventuele patronen te herkennen. Door je dromen op te schrijven, kun je ze mogelijk beter begrijpen en verwerken.

Praat erover: Het delen van je angstdromen en gevoelens met een vertrouwenspersoon, zoals een vriend, familielid of therapeut, kan enorm helpen. Ze kunnen je ondersteunen en advies geven over hoe je met je angsten kunt omgaan.

Overweeg professionele hulp: Als angstdromen langdurig aanhouden en je dagelijks leven beïnvloeden, is het verstandig om professionele hulp te zoeken. Een psycholoog of psychiater kan je helpen de onderliggende oorzaken van je angstdromen aan te pakken en effectieve behandelingen voor te stellen.

Onthoud dat het belangrijk is om voor je algehele gezondheid te zorgen, inclusief voldoende rust, lichaamsbeweging en een gezonde levensstijl. Dit kan ook helpen bij het verminderen van angstdromen.
(Lees meer...)
10 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding