Hoe snel je daar vanaf wil, kunt komen, ligt geheel aan het feit waarom je overspannen, depressief bent!
Of je zelf iets aan je/de situatie kan doen en wil veranderen!

Of het een psychische aandoening is, je er vaker last van hebt!
Je de juiste hulp hebt,

Ik heb ook last van depressies gehad, overspannen geweest.
2 x anderhalf jaar bij een psycholoog gelopen.
Bij mij had het te maken met dingen die in het verleden gebeurd zijn.
Geen oplosbare zaken, maar leer er mee leven zaken!
Kwam ik zelf later tot de conclusie!

De 2x dat ik bij de psycholoog ben gekomen kwam ik er achter dat het praten fijn was maar niet mijn depressie oploste.
Ik wandelde veel, schreef alles van me af! Zocht afleiding en voldoende rust, in evenwicht!
Stelde doelen, dus niet de hele dag in bed blijven liggen.
Heb gekeken waar mijn valkuilen liggen en waardoor ik me zo ellendig voelde, en ben daar aan gaan werken.
Uiteindelijk heb ik mezelf een schop onder men reet verkocht en kwam tot het besef dat ik zelf degene ben die bepaald hoe mijn leven verloopt als volwassenen!

Een psycholoog kan je helpen er achter te komen waar je valkuilen liggen en je helpen handvatten te geven tot een herstel als je niet weet waarom of waardoor je een depressie hebt en overspannen bent!
Ben je te druk met denken dan zijn er medicijnen om je wat rust te geven, maar ik adviseer dat niet omdat ik daar zelf ook niet achter sta omdat ik denk dat je je zelf alleen maar afvlakt! Maar weet ook dat er voor sommige mensen geen andere optie is!

Als je een depressie hebt vraag eens aan je arts wat hij weet van lichttherapie, heb ik een aantal x gedaan en had zelf echt een idee dat het hielp! Terwijl ik er heel sceptisch tegen over stond voor ik daar mee begon!

Het schijnt dat mensen die een tekort hebben aan melatonine ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine)eerder last hebben van slapeloosheid, futloos zijn en eerder last van depressies hebben. Dat komt door te weinig daglicht, zonlicht. Lichttherapie kan een uitkomst bieden!

d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

snel werkt vaak niet zo goed,
maar je kan wel snel naar de huisarts en vraag daar om hulp.
als je echt overspannen bent heb je hulp nodig.
13 jaar geleden
snel is idd niet het middel, in ieder geval rust nemen en dingen doen die je leuk vindt, dit zal de huisarts in veel gevallen ook zeggen. sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je niet te snel allerlei medicijnen voorschrijven. Veel mensen zijn gebaat bij een steuntje in de rug via internet.
Er zijn goede zelfhulpprogramma's beschikbaar. In de onderstaande links vind je allerlei informatie over depressieve gevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van belang is hoe diep het zit en hoe lang je erover gedaan hebt om zover te komen.
Een echte depressie of overspanning heeft doorgaans heel veel tijd ( en aanpak) nodig om af te nemen.
Als iemand zich een beetje depri voelt, kan een gezellig uitje, een zonnige dag of een leuke ontmoeting al wonderen doen.
Bij een depressie of/en overspanning wordt door de huisarts dikwijls een anti-depressivum voorgeschreven in combinatie met rust en behandeling. ( gesprekken met een psycholoog of psychiater. De laatste neemt de zorg voor medicatie dan meestal ook over)
Het woord snel is hier nooit erg op zijn plaats, want het duurt sowieso al enkele weken voordat de medicijnen effect geven. Dit wordt ook langzaam opgebouwd en ook wordt er dikwijls gewisseld, omdat de pillen niet aanslaan.
Dit is niet om je verder in de put te praten, maar hooguit om voor teleurstelling te behoeden.
Wondermiddelen bestaan helaas niet voor deze nare ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn inziens... door jezelf te verplichten tijd te maken voor jezelf (verlof/werk langs de kant leggen/ook zeggen dat je er even tussenuit wil)
!
jezelf dan te verplichten:
- dagelijks een wandeling te gaan maken (al is het maar een kleine wandeling)
- Met jezelf van gedachten wisselen wat je toch zo overspannen maakt en hoe je het kan vermijden.
- Ondertussen een afspraak maken bij een psycholoog (want je kan bijna nooit direct gaan); btw eens bij een psy langsgaan is de dag van vandaag = een doktersbezoek dus niet meer abnormaal.
- Jezelf ook wat rust gunnen (tv kijken of wat je ook graag doet) opgelet hier is het gevaarlijk dat je jou in die wereld gaat opsluiten zodat je 3 weken later nog steeds in die zetel hangt!
- Jezelf onderhouden (verwennen) d.w.z. je verzorgen en mooie/comfortabele kleding dragen zodat je mag gezien worden (niet ganse dagen in diezelfde slobbertrui), haar wassen/scheren/nagels doen etc...
Kortom even met jezelf bezig zijn een een voor jou geschikte persoon zoeken waar je jouw verhaal bij kwijt kan en die je nog meer geschikte tips kan geven :-)

overspannenheid/beginnende depressie start meestal door zaken die je ergeren/bezighouden te negeren gedurende langere periode.
denken dat je er dan snel even vanaf kan geraken is utopie.
maar een gesprekspartner vinden en "de koe bij de horens pakken" is altijd wel een goed begin ;-)

De mens kan meer dan hij zichzelf meestal maar wijsmaakt.
Sterkte en het gaat je goed.
gr.
Steven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door niet meer snel te willen zijn.

Dat is waarschijnlijk nu ook de hele oorzaak dat je overspannen bent geworden.
Alles maar snel, en sneller en de druk voelen om snel te moeten, vooral niet verslappen, totdat je knapt en dan ben je overspannen. En depressief omdat je het allemaal niet meer leuk vindt.

Je hele leven moet op zijn kop en vooral je levensinstelling is een instelling die je over de kop heeft gebracht. Je moet dus veranderen en juist dat gegeven maakt dat het zo langzaam gaat: want je wilt niet veranderen.

Begin maar met je vraagstelling en vooral 'snel'. Dan heb je al een heel stuk aangepakt van je probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een psycholoog als je er met iemand over wil praten is dit ideaal, veel mensen denken dat je meteen onder de medicatie gezet word of dat een psycholoog alleen voor "gekken" is, maar het is een goed luisterend oor en hij/zij kan je adviezen geven over hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt, dit helpt ook om de volgende keer overspannen worden te voorkomen. Verder leuke dingen blijven doen, wandelen/shoppen/ etc. etc. en zorg goed voor jezelf, voeding/kleding/een bad/massage laten doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En vooral leren om nee te zeggen! doen wat je aankunt, luisteren naar je lichaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overspannen bent is het raadzaam om eerst een maand (of twee) rust te nemen: veel slapen, lekker de natuur in, ontspanning zoeken en goed voor jezelf zorgen. Jezelf verwennen: een lekker ijsje op een terras in de zon, een massage nemen, een dagje naar de sauna, wat jij maar prettig vindt. Zoek ondertussen een professioneel iemand om mee te praten of, als je niet zo'n prater bent, een andere vorm van therapie.

Ik heb zelf ook veel baat gehad bij yoga. Poweryoga welteverstaan. Door yoga leer je hoe je kracht kunt halen uit je ademhaling, hoe je je geest tot rust brengt. Het maakt je ook nog eens sterk en lenig, maar is vooral heel ontspannend. Als zoiets je niet ligt kun je ook iets anders proberen, lekker gaan zwemmen of hardlopen.

Rustig aan en sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat je ook niet in een paar weken overspannen wordt, dus zal je er zeker niet in een korte tijd vanaf komen.
Neem en geef jezelf de tijd, daar heb je het meest aan.
Alles wat moet en zeker wat snél moet, even uit je systeem halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Deze vraag is nite zo eenvoudig om te beantwoorden, en evenmin dat je vug van je drepressie zal verlost zijn !
Het hangt ervan hoelang heb je deze depressie/ overspan nenheid ? Enn hoe is het zover kunnen komen ?
Probeer even hierbij stil te staan, en neem de nodige rust en voorzorgen om hier niet verder in te verzinken !

Ga de zaken op een rustige manier te doen, en maak tijd voor jezelf (zeker aan te raden)

Desnoods bouw je een rustkuur in om je lichaam de kans te geven weer voldoende reserves op te bouwen

Zoek de natuur op om te herbronnen, en vermijdt het "jachtig leven"

Eet gevarieerd en met regelmaat dit zal je ook helpen om je weerstand te herwinnen.

Neem voldoende rust, en laat je in met ontspannende akti viteiten :

- gaan wandelen in het bos of aan zee (rijk aan jodium in
de lucht)
- lees een ontspannend boek (lichte lektuur)
- een massage kan ook ontspannend zijn !
- er over kunnen praten met een goede vriend(in)

Veel sterkte !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: ontken je spanningen niet maar sta ze toe. Hoe meer je je verzet, hoe erger het wordt.
Bedenk dat het niet erg is om je een keer depressief te voelen. Als het langer aanhoudt is het goed om te weten waar je spanningen vandaan komen. Meestal is het omdat je te weinig 'nee' zegt tegen anderen en je jezelf te weinig vrije tijd gunt. Zet jezelf altijd op nr 1 en luister naar je gevoel. Als je teveel van jezelf geeft is je energie op den duur op.
Yoga kan ook ik aanraden. Zo leer je bewust te ademen en word je je meer bewust van je eigen lijf en gevoel waardoor je je minder gespannen voelt.
Snel kan niet, ook dit moet je leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die depressie of overspannenheid waar jij snel van af wil komen is w.s. ook niet snel ontstaan.

Wanneer de diagnose gesteld is dat je werkelijk in een depressie zit of overspannen moet je daar mee naar een dokter. Vaak zal deze je doorverwijzen naar een afd. van de GGZ waar je onder goede begeleiding op medicatie wordt gezet.
Na verloop van tijd zal je dan hopelijk weer wat meer grip op je leven krijgen