Kan je iemand "opgeven/aandragen/melden" voor een opname psychische hulpverlening?

bij ons op het dorp woont een vrouw van een jaar of 55,. Ze is helemaal de weg kwijt. Vroeger heeft ze veel meegemaakt, niemand weet precies wat. Ze loopt bijna altijd op straat en spreekt bewoners aan met de vraag of iemand een man voor haar weet, slaappillen heeft, dat ze levensmoe en ongelukkig is. etc.
Ze klampt steeds vaker mensen aan met deze verhalen, belt aan bij vreemden. Dit kan zo niet langer. Wij zijn bang dat dit uit de hand loopt. Zij wordt een gevaar voor zichzelf en buurtbewoners blijven na de10e zo'n verhaal keer ook niet meer zo vriendelijk als voorheen.

Hoe kunnen we haar ( en dus ook de mensen in haar omgeving) hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je dit het beste met de wijkagent kunt bespreken,het lijkt mij dat hij hier ook vanaf moet weten als deze vrouw vaak mensen lastig valt.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/gedwongen-opname-en-dwang-in-de-zorg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een dorp heb je meestal een dorpsagent, Maria16. Maar het is wel een idee om het met de politie te bespreken.
tinus1969
9 jaar geleden
De drempel om iemand gedwongen te laten opnemen is (gelukkig) heel hoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou ook iemand van een plaatselijke kerk kunnen aan spreken of zij een idee hebben om deze vrouw hulp te bieden , want dat deze vrouw hulp snel nodig heeft is een ding wat zeker is , als ik dit verhaal zo lees, dan schreeuwt deze vrouw om hulp , maar niemand weet er raad mee en laat ze weer gaan. Ik weet natuurlijk niet of je echt in gesprek met deze mevrouw kan komen en haar eens vragen wat voor hulp ze graag zou willen en dan samen hulp gaan halen . dan kom je verder dan ze zo maar weer aan haar lot over te laten. Dit moet ze dan ook zelf willen natuurlijk anders kun je als hulpaanbieder ook niets beginnen en dan blijft er niets anders over om de wijkagent in te seinen , maar ik zou het eerst zo proberen als burgers , want direct de politie optrommelen schrikt deze vrouw waarschijnlijk ook af en verdwijnt ze misschien voorgoed en heb je haar helemaal niet meer kunnen helpen en dat is waarschijnlijk ook de bedoeling niet.

Antwoorden (2)

hoi je mag volgens mij niet zomaar iemand bij bijvoorbeeld een psycholoog melden, want daar moet zij zelf ook toestemming voor geven en dokter enzo, maar als je zegt een last is kun je misschien wel naar de politie gaan en misschien kan die dit verder afhandelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer mevrouw een gevaar is voor zichzelf of voor anderen kan zij gedwongen worden opgenomen, als u dit meldt bij de politie. (zie bijgevoegde link) Maar de wet is hier erg streng in, men gaat niet snel over tot een gedwongen opname. Als ik uw verhaal zo hoor, kan ik mij voorstellen dat u zich zorgen maakt en dat het niet goed gaat met mevrouw. Maar het klinkt niet als gevaarlijk gedrag, dus waarschijnlijk wordt mevrouw niet opgenomen.
Wel is het natuurlijk een mogelijkheid om hulp voor mevrouw in te schakelen, zoals bijvoorbeeld een maatschappelijk werker, die bij haar thuis ook komt kijken. Wanneer u contact opneemt met de wijkagent, kunnen zij u doorverwijzen naar organisaties bij u in de buurt.