Heeft orale fixatie mogelijk te maken met het feit dat je als baby niet lang genoeg borstvoeding kreeg?

Iemand waarmee ik toneel doe moet constant iets. Ofwel moet ze roken, ofwel moet ze aan een koekje knabbelen, ofwel een potje yoghurt leeg lepelen, ofwel een quicksoep eten enz... Het is vrij vervelend omdat de repetitie daarvoor telkens opnieuw moet stoppen. Ze wordt enorm kregelig als dat niet kan op het moment waarop ze het wil of als iemand hierover een opmerking maakt (ze heeft behoorlijk overgewicht, dus er wordt natuurlijk wat mee gelachen op een amicale manier af en toe).
Volgens mij is dit een soort orale fixatie. Zij zegt dat dit komt omdat ze niet lang genoeg borstvoeding gekregen heeft, en zo haar orale fase niet goed doorlopen heeft. Is dit mogelijk? Een baby zuigt toch op van alles en nog wat (handjes, speelgoed...), waarom moet dat juist die borstvoeding de oorzaak zijn?
(Ze moet ook bijna letterlijk elk uur naar het toilet , maar dat is natuurlijk van een andere orde (alhoewel ook heel bijzonder vind ik...))

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
10.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon iets van verveling dat ze bezig moet blijven, net als mensen die duimendraaien.

Het beste antwoord

Aan de 'buitenkant' kan het inderdaad lijken op wat Marloes6 beschrijft.
Maar, zoals met alles, kan de oorzaak veel dieper liggen.

Men kan er vanuit gaan dat de orale fase onderliggend is. Deze fase is er één van voldoende voeding krijgen, maar ook voldoende affectie/aanraking/liefde en tijd.

Wanneer die tijd voor affectie(...) niet voldoende is of helemaal ontbreekt, kan dit op latere leeftijd lijden tot o.a. excessief eetgedrag, duimen, roken, enz.
Men probeert op die manier de orale reflex, en de gemiste behoefte / tekortkoming ahw te kompenseren met genoemde verslaving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een theorie van Freud en een mooi excuus van die persoon. Volgens Freud is het antwoord op je vraag dus: ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee volgens mij is 't wat anders namelijk suiker. Alle symptomen lijken daar op. Adviseer gaar eens naar de dokter te gaan om suiker te laten prikken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het klinken alsof ze een excuus verzint om te kunnen eten. Het is gewoon een verslaving. Dit heeft verder niets te maken met de borstvoeding, want er zijn genoeg kinderen die (helaas) geen borstvoeding krijgen en die niet later constant moeten eten. Het is gewoon een verslaving en natuurlijk wordt ze kregelig als ze niet krijgt wat ze wilt, maar ik denk dat jullie tijdens een repetitie best mogen zeggen dat er niet gerookt en gegeten wordt behalve tijdens de officiele pauze halverwege de repetitie of iets dergelijks. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
orale fixatie is inderdaad een theorie van Freud. Het kind zou inderdaad gefrustreerd zijn tijdens deze periode dat het naturel moet doorlopen. opeenvolgend oraal, anaal en genitaal. Maar dit betrekt zich vaak op (gevormde) karaktertrekken zoals ontremd zijn met voedsel seks of juist gierig en ingehouden. Je zegt dat dit in een toneelclub is, hoe is het als ze een rol speelt gaat het dan wel zonder die bewegingen naar haar mond. Ik dacht ook nog aan zg ;''tic'' betrekt zich op syndroom van tourette syndroom waarbij zich bewegingen spontaan voordoen. Mensen met tourette syndroom zijn in elke bevolkingslaag of beroepsgroep te vinden ook in de heel erg slimme zegt dus niks over je iq en je vermogen om iets (niet) te kunnen. Het kan ook een beweging uit gewenning zijn. Als ze goed is in haar rol en aardig is tegen collega's lijkt mij er eigenlijk niets op tegen