Hoe kan ik standvastig worden in een verandering in een persoonlijke omgang met mensen?

Ik weet wat ik moet doen om mijn omgang te veranderen. Maar val elke keer terug in aanpassings gedrag. Het werkt op mijn zenuwen, en mijn leven hangt daar ook vanaf nou. Heb veel therapiën gehad. En boeken gelezen voor zelfhulp.. Maar heb nog geen baat bij gehad. Iemand tips ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Antwoorden (6)

Beste Newlife13,

Terugvallen in aanpassingsgedrag is waarschijnlijk datgene wat jij [wij] doet als een situatie lastig of moeilijk voor je wordt. Je wilt iedereen 'tevreden' houden en niemand 'in de weg staan'. Dus pas jij je [maar] aan. Dat is jouw keuze.

Deze keuze komt vaak voort uit het hebben van een klein zelfbeeld, onzeker over je eigen kwaliteiten, weinig bevestiging ervaren dat je goed bent zoals je bent!
Dit laatste is bij velen een oefening die een groot deel van hun leven in beslag kan nemen. Ik spreek ook uit persoonlijke ervaring.

Het leven vraagt ons, en wil ons leren, in onszelf te gaan geloven. De ene keer lukt dat ons beter dan de andere keer. Wanhoop niet hoor. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke 'punten'. Jij hebt ze ook, dus ook sterke punten!

Leer hierop vertrouwen en het gaat je steeds beter af. Tot het moment dat je er zelfs niet meer aan denkt. Dan raakt je het niet meer en heb je het eigen gemaakt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ik ga proberen je vraag te beantwoorden met een vraag.

Zijn er mensen in jou omgeving die jij niet mag of niet zo aardig vind?

Er van uit gaande dat dit zo is: Is dit erg?

Je kan niet iedereen tevreden houden zo werkt het gewoon er zijn simpelweg te veel verschillende mensen voor.
Probeer vol te houden jezelf te zijn. Kijk naar de keren dat het je wel lukt om gewoon te zeggen/doen wat jij wil.

En zeker als de spanning heel erg hoog oploopt word het veel moeilijker om het vol te houden.
Ik kan je nu al vertellen het gaat je niet altijd lukken maar dat geeft niet zie het als een spel en uiteindelijk zal je winnen. Wees niet te streng voor jezelf

Veel succes en hou vol (verandering is niet makkelijk zeker niet als je het al je hele leven doet, maar niet onmogelijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt voor je reactie. Ik heb hier wat aan !
Aanpassingsgedrag veranderen is een heel lastig iets, maar dat wist je al. Een gedachte waar je op terug kan vallen, als je merkt dat je jezelf weer gaat aanpassen is:

1/3 van de mensen mag je sowieso niet of je jezelf nu aanpast of niet, ze mogen je gewoon niet.
1/3 van de mensen staat onverschillig tegen over je, het maakt ze niks uit of je jezelf aanpast of niet.
1/3 van de mensen mag jou hoe dan ook en hun doe je dan ook een plezier als jij echt jezelf bent en blijft.

Daarnaast is het belangrijk dat je nagaat wat jou gedrag je nu eigenlijk echt oplevert. Waarom doe je het? Als je dit weet, is het makkelijker te veranderen.

Iets anders wat je jezelf ook kunt realiseren dat eigenlijk niemand echt baat heeft bij jou gedrag. Mensen leren de echte jij en jouw grenzen moeilijk kennen op deze manier. Voor die 1/3de die jou mag, is dit echt niet leuk. Daarnaast leer jij mensen niet hoe je wilt dat ze met jou omgaan, waardoor er vaak mensen over je grenzen blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien jouw 1/3e redenering zou kloppen dan zou het leven geenszins de moeite waard zijn voor mij. Gelukkig ervaar ik zowel bij mezelf en bij vele anderen een heel andere mentaliteit. De ene kant van de ervaring is:
Ik heb reeds heel vaak mijn eerste minder fraaie mening over anderen herzien nadat zij hun persoonlijke standpunten openlijk durfden duidelijk te maken.
En het maakte daarbij niet eens uit of ik na die uitleg hun standpunt kon bijtreden of niet.
Ik kon in vele gevallen plots wél de aangename kant van die ander waarnemen en waarderen. De andere kant van de ervaring is:
Ik heb het in het verleden heel vaak verkorven bij mensen waarvan ik hield omdat ik er destijds nog niet aan toe was om enerzijds een consequente visie te vormen omtrent bepaalde facetten van het leven en anderzijds kon/durfde ik mijn visie van dat bepaald moment moeilijk te uiten uit schrik om een flater te slaan of uit angst voor een beter onderbouwde tegenreactie. Toch zijn vele van die mensen die destijds in mij ontgoocheld waren (sommigen héél zwaar ontgoocheld zelfs) weer in mij gaan geloven vanwege mijn veranderde gedrag dat tot een consequent communicerend vermogen heeft geleid. Het is dus héél goed mogelijk om welgemeende aandacht en sympathie te krijgen van mensen die in eerste instantie geen hoge dunk van jou hebben/hadden.
En het is ook perfect mogelijk om jezelf en/of jouw eigen gedrag aan te passen zonder jezelf en/of jouw ware aard te verloochenen. Zoals jij het met jouw 1/3e visie brengt lijkt het er op dat je op de sympathie van bepaalde mensen nooit zal kunnen rekenen omdat ze nu eenmaal tot die bepaalde 1/3e categorie behoren. Sinds ik besloten heb om mijn omgang met anderen bewust op Liefdevolle intenties voor Alle mensen te baseren is er héél véél ten goede veranderd in mijn leven.
Gelukkig heb ik nooit geloofd dat het een nadeel voor mezelf zou zijn indien ik mijn gedrag tegenover anderen én mijn visie over anderen zou veranderen.
Mijn leven zou nog steeds aaneenhangen van onaangename ervaringen hoor, terwijl het thans als een sprookje aanvoelt. En dat wens ik zowel jou, de vraagsteller als alle anderen toe! Misschien toch maar eens anders tegen dat 1/3e principe aankijken?
Misschien toch maar durven vertrouwen in de constructieve veranderingen in jezelf én anderen?
Je hebt er alleszins niets bij te verliezen , toch? Liefs en veel Succes ermee!
Allereerst: stop met het erg te vinden dat je terugvalt in je oude gedragspatronen. Het werkt zelfs op je zenuwen en dat is niet bevorderlijk voor het slagen van jouw plannen.
Terugval is logisch en normaal: je hebt dit gedrag al jaaaaaaaren vertoont en niet voor niks. Het heeft ook baat gehad, anders zou jij je niet op die manier zijn gaan gedragen. Veranderen van gedrag is gewoon erg lastig omdat je vaak in oude patronen terugvalt. Gun het jezelf "fouten" te maken: daar leer je van. Zie ze als een uitdaging.

Wat bij mij werkt is het toepassen van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Aan een gebeurtenis kan je niks veranderen, maar aan de rest weldegelijk en die verandering begint bij je gedachten.
Voorbeeldje:
Gedachten: ik kan dit niet veranderen; niks heeft me tot nu toe geholpen, dus zie je wel, ik ben een loser....
Gevoelens: inzakken, verdrietig, wanhopig machteloos, boos, opstandig
Gedrag: huilen, jezelf opsluiten, wachten, met deuren slaan
Gevolg: het oude patroon handhaven, geen verandering
Als je in staat bent je gedachten te veranderen, zelfs een klein beetje, dan heeft dit gevolgen voor de rest!
Voorbeeldje:
Gedachten: ik kan het wel, ik mág "fouten" maken, ik heb het eerder gedaan, "loser zijn" is een negatief vooroordeel en een onwaarheid
Gevoelens: hoop, enthousiasme, plezier
Gedrag: ik ga die uitdaging met mezelf aan, ik DOE het gewoon
Gevolg: verandering in gedrag

Dus door iets relatief "kleins" te veranderen in je gedachten, ze helpend te maken voor jezelf, kan je een enorme verandering teweeg brengen in je gedrag.
Belangrijk daarbij is je bewust te zijn/worden van je gedachten en ze om te draaien naar helpend voor jezelf. En natuurlijk door te oefenen en oefenen en oefenen.....
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
opbouwend en inzichtelijk advies! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Door in contact op te nemen met specialisten die bekwaam zijn in het begeleiden van mensen die zich persoonlijk willen ontwikkelen.
Dit kan zijn een psychotherapeut of mantelcoach.
De voornaamste reden dan wij terug vallen in ons oude patroon heeft te maken met de omgeving waarin wij zijn groot gebracht en als je we verder gaan kijken zijn er beïnvloedingen van onze voor ouders, de ouder van onze ouders.
Als wij deze beperkende verbindingen, die ons in stand houden om gedrag te vertonen die voor anderen en voor jezelf minder functioneel zijn, los gaat maken door middel van therapie dan kan je ook los komen van je oude patronen.
Als je hier 100% voor wilt gaan, geeft dit wel zijn tijd om te intergreren.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door élke dag opnieuw op een Vreugdevolle wijze, doch net iets andere wijze als de dagen voordien, jouw gedachten laten afdwalen naar hetgeen je wél wil bekomen.

Laat jouw fantasie hierover de vrije loop en zorg dat je er vooral veel plezier aan beleeft want dan activeer je het soort hormonen die het jou stukken makkelijker maken om enerzijds vol te houden en anderzijds te relativeren als iets niet direct lukt zoals jij het wil.

Besef ook heel goed dat aan élk Succes een pak leuke en minder leuke denkprocessen zijn voorafgegaan.
En besef ook heel goed dat aan élk Succes een heleboel doe-processen zijn voorafgegaan die door de strever naar Succes niet altijd als een Succes werden ervaren.

Echter, degenen die uiteindelijk daadwerkelijk Succes ervaren zijn diegenen die ergens onderweg leerden zeggen:
"Ik moest blijkbaar ook leren hoe ik het beter niet doe als ik Succes wil ervaren om uiteindelijk op te merken dat ik enkel Succes kan ervaren als ik leer Tevreden zijn met de vorderingen die ik op eender welk moment al heb ervaren"

Immers...
de gedachten die Jij toelaat zijn de voorlopers van het soort gedachten die volgen.
En pas als je werkelijk gelooft in jouw eigen slaagkansen en pas als je tevreden leert te zijn met jouw leertempo dan maak je plots sneller vorderingen dan jij je op dit moment kan voorstellen.

Lees regelmatig op websites waar spelenderwijs met menselijke interacties wordt omgegaan en GENIET van jouw leerproces en/of jouw specifieke ervaringen want ze zijn hoe dan ook Uniek!

Indien je wil kan je via bijgevoegde link ook eens kijken hoe de Hofnar van het Bedrijfsleven, Bob Delbecque, mensen inspireert om in zichzelf en hun talenten te blijven geloven.

Wie Humor en Speelsheid hoog in het vaandel draagt die relativeert zichzelf en diens groeiproces ook makkelijker en net daardoor maakt een mens sneller vorderingen op eender welk levensvlak.

Wat ikzelf vaak doe (als ik ogenschijnlijk geen vorderingen maak op eender welk vlak) is me gedurende 1 week consequent op de eigenschappen Geduld, Verdraagzaamheid, Vertrouwen, Begrip, Dankbaarheid, (zelf)Verwondering, (eigen)Liefde & Vrolijkheid blijven focussen.
Het is verbazingwekkend hoeveel baat ik daarvan al ondervonden heb.
Dat Geluk en die mate van Succes wens ik iedereen toe.
We zijn allemaal in staat om meer uit onszelf te halen dan we tot nog toe konden/durfden te vermoeden.
Durf daarin te Geloven en Have Fun Fun Fun!!!

Liefs en heel veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals de hofnar Bob zou zeggen: deze tekst is een positieve energie brenger! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks, top !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)