stel je praat in je slaap zoals ik, hoe komt het dan dat je daar niks van merkt?

mijn gezin heeft er last van dat ik praat in mijn slaap maar ik merk niet dat ik dat doe maar hoe komt dat dan..

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (1)

Je merkt het misschien wel, maar je herinnert je het niet. Je aandacht is in je dromen doorgaans op wat anders gericht. Een slaapprater herinnert zich meestal niets van wat er tijdens de slaap is gezegd.
Stel een vraag aan iemand die praat in de slaap en wees niet verbaasd als je een antwoord van één lettergreep krijgt.
Onderzoekers ontdekten dat de meerderheid (59 procent) van nachtelijke uitingen onverstaanbaar of non-verbaal waren, inclusief mompelen, fluisteren of lachen .
Maar onder de uitingen die verstaanbaar waren, was verrassend veel van wat er werd gezegd aanstootgevend of agressief : 24 procent van de uitingen bevatte een negatieve inhoud, 22 procent had 'nare' taal en bijna 10 procent bevatte het woord 'nee' in een of andere vorm (Ter vergelijking: het woord "nee" was goed voor 2,5 procent van de wakkere taal.)
Het F-woord kwam ook vaak voor en was een van de meest voorkomende woorden tijdens het praten in de slaap: het verscheen 2,5 procent van de tijd, vergeleken met slechts 0,003 procent van de gesproken woorden terwijl ze wakker waren. In totaal bevatte 10 procent van alle clausules die tijdens de slaap werden gesproken, godslastering.
Waarom zo negatief? De bevindingen kunnen een weerspiegeling zijn van wat de "Threat Simulation Theory" wordt genoemd , wat volgens de studie een verklaring is voor de functie van dromen . De theorie stelt dat dromen simulaties zijn die mensen helpen 'trainen' voor bedreigingen die zich kunnen voordoen terwijl ze wakker zijn, wat een evolutionair doel voor dromen biedt.
SimonV