Wat is het verband tussen geluk en succes, en kan iemand echt gelukkig zijn zonder succes?

11 maanden geleden
in: Psyche
1.1K
TurfGraver
11 maanden geleden
Tis maar waar je gelukkig van wordt.
erotisi
11 maanden geleden
Tis maar waar je succes in hebt.
joshua026
11 maanden geleden
Tis maar hoe hoog je je eigen lat legt
tinus1969
11 maanden geleden
Wat is succes? Dit verwordt snel tot een cirkelredenering als je succes definieert als ‘dat wat je gelukkig maakt’.
jc54
11 maanden geleden
Uit voorgaande reacties blijkt ook al, dat zowel geluk, als succes brede begrippen zijn. Zij zullen ongetwijfeld elkaar altijd ergens raken.
Gewoon
11 maanden geleden
Als je zelf gelukkig wordt van succes, dan is het antwoord ja

Antwoorden (1)

Als je succes beschouwd als iets werelds zoals status rijkdom etc kun je zonder succes ook gelukkig zijn. Je succes, oftewel dat wat volgt, kan bijvoorbeeld ook liggen in je geloof en liefde voor het God en het (eeuwig) leven waarbij juist verzaking van werelds succes niet zo erg is. Dus ja zonder werelds succes kan je gelukkig zijn, maar nee zonder enig succes in wat dan ook kun slechts van korte duur gelukkig zijn hier. Maar OK vele korte momentjes van geluk kan misschien ook.
Het antwoord is natuurlijk afhankelijk van wat suuces en gelukkig precies inhouden.
Maar - echt - gelukkig zijn zonder enig succes lijkt mij uiteindelijk niet mogelijk.
Toegevoegd op 3 juni 2023 07:42: tekst
11 maanden geleden