Hoe los ik deze gedachtekronkel op?

Het zit zo dat ik lekker binnen leef(de) thuis gamen en gewoon relax, zo kwam ik mijn jeugd eigenlijk door. . Maar begin dit jaar werd ik onrustig, ik kreeg het gevoel van is dit het nou? Ik ben 20 moet ik niet meer doen..is dit mijn leven, en daarna kreeg je al snel gedachten van zo hoef het niet meer van mij, vervolgens heb ik geprobeerd geruststelling te zoeken op internet en forums en dan zie je alleen maar erge dingen: depressie/suicide als je zo denkt las je dan, sinds die tijd ben ik erg gericht op mijn gedachten.

ik ben een filosofisch persoon. Weet veel over gedachten, aandacht richten etc.. ik heb veel gelezen, als ik mij down voel en ik krijg weer gedachten van: Wil ik wel leven? meestal geloof ik onbewust in die negatieve gedachten en wil ik erin gaan om te bewijzen dat ze niet kloppen( ookal ontmantel ik ze dat ze niet echt zijn lijkt het wel alsof ik er in geloof) ik kijk naar leuke dingen, maar in me hoofd is daar het niet accepteren van hoe ik nu denk. Ook ben ik ''bang'' om negatief te denken, daarom blijf ik in mijn cirkel niets doen terwijl ik heeeel hooge verwachtingen en doelstellingen en ambities heb. Daardoor twijfel ik soms weleens: Wat wil ik nou? Ambities volgen of niets( gewoonten ) Mijn vraag:

Is dit normaal? Hoe kijken jullie hierop? Waar moet ik naar luisteren? Me ambities of me ''gewoonten'', ik ben niet snel tevreden. En ben ik 'ziek' omdat andere mensen dit nooit hebben en ik me hele leven hiermee bezig moet zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat zijn je hobbies, wat is je werk, wat wil je bereiken?
Ritsuka
12 jaar geleden
als jij gelukkig word van het gamen, dan is er toch niks mis? maar ik zou wel kijken of je een soort doel in je leven hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 20 bent moet je toch iets doen om
te leven?
Met gamen verdien je geen cent, denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat deze conclusie ook gesteld is door de vraagsteller. (vandaar misschien juist de vraag?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://desteni.net/index.php?option=com_content&view=article&id=477:deelname-in-realiteit-is-nooit-een-observatie&catid=100:lezingen-van-de-farm&Itemid=135 Misschien vind je dit wel interessant? Als je een beetje filosofisch ingesteld bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 20, ik werk, ik verdien me centjes, laatste jaar op school, ik fitness, voetbal en game, maar ik heb hoge verwachtingen en zelfs zo hoog dat het zoiets is van: ''wat ik nu doe is poep want later koop ik hier niets voor, ik kan me beter ontwikkelen en een mooie toekomst creeeren'' maar van de andere kant wordt ik dan onrustig, want dit voelt lekker maar als je 20 bent hoor je eigenlijk al een sociale groep te hebben, een meisje, een rijbewijs, hoor je al je tweede taal te spreken eigenlijk, en al discipline te hebben. Dat zo en zo ik ben lui en doe wat ik wil maar het voelt door deze gedachtes niet meer fijn en geeft me stress. Als ik iets wil doen denk ik al vaak onzeker en daardoor denk ik al snel: word niets en zo heb ik dus in veel dingen stress ( ook plezier maar soms 3 dagen down en dan weer 3 dagen goed, maar 24/7 kritisch )
Ritsuka
12 jaar geleden
je hoort dat te hebben? dat is helemaal nergens voor nodig, doe het lekker in je eigen tempo. Je hebt een goeie baan en je hobbies. De rest komt eventueel vanzelf wel, in je eigen tijd. Kies gewoon 1 van die dingen die je graag nog zou willen doen, en maak daar een beginnetje mee, en vanaf daar vanzelf verder :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar ik heb het gevoel dat ik nu volwassen ben..20 nu ''moet'' ik toch eigenlijk vastigheid creeeren, ,de periode van de games is (helaas over ). Met games bedoel ik lekker PC'en forums kijken, black Ops, Fifa, Lekker tekenen, ontspannen op bed niets doen eigelijk...dat ''mag'' niet meer want dan haal je niets uit de dag. Als ik nadenk wat moet ik eruit halen? Kom ik op vrij weinig...
Ritsuka
12 jaar geleden
ik ben 23 en doe dat nog regelmatig hoor, heerlijke ontspanning is dat :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, tuurlijk mag je afkoppelen op de manier die jij gamen noemt. Je doet er toch meer dan genoeg productieve dingen naast? Je opleiding is heel nuttig voor later, zo krijg je een betere baan. Dat baantje van nu staat goed op je cv, ook al heeft t niets te maken met wat je uiteindelijk wil. Een tweede taal komt vanzelf wel, gewoon veel mee bezig zijn. En discipline.. Er zijn mensen die dat nooit krijgen, maar die redden het ook prima zonder.
Wat is het probleem dan? De onzekerheid?
Je moet bij alles gewoon bedenken wat het ergste is dat er kan gebeuren, en als dat al gebeurd: houd de wereld dan op met draaien? Nee? Gewoon doen dan, en het komt vanzelf wel weer goed. En anders maar niet, dan zijn er nog genoeg andere dingen die je kunt doen. Je bent pas twintig..

Het beste antwoord

Ja dit is normaal. Je bent 20, dat is een soort bepaalpunt in je leven. Als je nu niks doet zal je waarschijnlijk nooit vanzelf achter je computer wegkomen. Het is heel normaal dat je twijfelt over wat je moet doen, dat is alleen maar een teken van menselijkheid.
Je moet luisteren naar het stemmetje waar je het gelukkigst van wordt. Is dat die van de computer, dan game je gewoon nog even door. Als die van de computer zo'n grote, soort van walg-neiging van jezelf oproept, wordt het misschien toch tijd voor iets anders. Als je jezelf bezighoudt met dingen die redelijk moeilijk zijn, en waar je dus veel bij na moet denken, geef je jezelf minder tijd om negatieve gedachten te kweken.
Natuurlijk ben je niet ziek. Je bent pas ziek als je je echt aan deze gedachten over gaat geven, stopt met leven en een andere uitweg gaat zoeken. Zoals je nu praat denk ik dat dat nog lang niet zo ver is, omdat je de confrontatie aangaat met je gedachten en je er niet aan over geeft.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 20, ik werk, ik verdien me centjes, laatste jaar op school, ik fitness, voetbal en game, maar ik heb hoge verwachtingen en zelfs zo hoog dat het zoiets is van: ''wat ik nu doe is poep want later koop ik hier niets voor, ik kan me beter ontwikkelen en een mooie toekomst creeeren'' maar van de andere kant wordt ik dan onrustig, want dit voelt lekker maar als je 20 bent hoor je eigenlijk al een sociale groep te hebben, een meisje, een rijbewijs, hoor je al je tweede taal te spreken eigenlijk, en al discipline te hebben. Dat zo en zo ik ben lui en doe wat ik wil maar het voelt door deze gedachtes niet meer fijn en geeft me stress. Als ik iets wil doen denk ik al vaak onzeker en daardoor denk ik al snel: word niets en zo heb ik dus in veel dingen stress ( ook plezier maar soms 3 dagen down en dan weer 3 dagen goed, maar 24/7 kritisch )

Andere antwoorden (7)

Ik heb niet het idee dat je je nu heel heel gelukkig voelt, dus lijkt me de keus logisch, namelijk, het roer omgooien en je ambities nastreven.
Je andere vragen, nee het is niet vreemd en je bent niet ziek. Andere mensen hebben dit ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nooit buiten de virtuele wereld komt zal het wel even schrikken zijn als je je in de echte wereld gaat roeren.
Achter een toetsenbord is het erg veilig en daar kan je dan gemakkelijk torenhoge ambities ontwikkelen, want zolang je niets aan de praktijk hoeft te toetsen krijg je ook nooit een tik op je vingers.
Ik zou maar vlug beginnen met iets kleins in de praktijk te gaan brengen, want voor je het weet ben je te oud om die stap nog te zetten en leef je de rest van je leven alleen nog maar in die veilige, maar o zo saaie wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
richt je aandacht niet op die dip als je er best wat van af weet.
zo'n 'piek' kan heftig zijn, maar besef dat het tijdelijk is verzet je hier niet tegen, en laat je er ook niet in meesleuren. (dit is te leren)

bedenk wat je wel wil. kijk of het haalbaar is, en bedenkt wat voor stappen je moet ondernemen zodat je hier je aandacht op richt.

je bent niet ziek, je bent normaal, maar je moet wat voor jezelf op een rijtje zetten zodat je duidelijk weet wat je wil en niet in 7 sloten tegelijk loopt en jezelf laat overmannen door een negatief gevoel wat je in feite zelf loopt te voeden.

ik denk persoonlijk dat het niet verstandig voor je is om je te verdiepen in dingen als je 'basis' je niet helemaal duidelijk hebt. (wie/wat ben ik, wat wil/kan ik dus een DOEL) al die dingen op forums zijn dan niet meer zo belangrijk want het zijn losse flarden waar je niets mee kan.

leg de lat niet te hoog, accepteer en aanvaard dat je niet bovenmenselijk bent en niet in alles kan uitblinken (we zijn nog steeds geen robotjes)

mocht je prestatie gerichtheid komen vanuit een compensatie vanwege onzekerheid/slecht zelfbeeld denk ik dat hier handvatten voor je liggen die je aan kan pakken.

mocht dit alles te moeilijk zijn of kom je hier zelf niet uit (dit is geen schande!) trek dan aan de bel voor je de regie kwijt raakt over die ongezonde gedachten kronkel. je bent niet de enige, en er zijn zeker manieren om hier wat aan te veranderen.

succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) t is ook echt niet dat ik ooit herkende ofzo hoor. HEUS niet!! #proest# (moet dagelijks intensief en bewust bij het 'latje-te-hoog-wat-is-voor-mij-haalbaar' lesje blijven, maar dat ga ik natuurlijk niet vertellen he..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuuuuuuurlijk niet meid, dat houden we binnenskamers hè? Oeps.... schreef ik hier "we"??? ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja toch?! en eh...waar staat 'we' ??? haha ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
In mijn reactie tussen de woorden houden en binnenskamers in.... brilletje nodig? waaaaaaaaahahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar denk niet dat dit helpt voor mijn bewust vervormde kijk op sommigen dingen. (soort van oost Indisch lezen zeg maar) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de "naar binnen gerichte blik" heb je ook geen brilletje nodig Euc, welke achtergrond (oost-Indisch, Nederlands etc.) je dan ook hebt ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, nou dat scheelt dan in ieder geval weer! pfieuw...! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou....uh.... dat je geen bril hoeft, of dat je dan tóch eerlijk en open minded naar binnen moet kijken, omdat je geen enkel excuus meer hebt? woehahahahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee, misschien wel beiden. puur omdat ik dan geen excuus meer zou hebben. (bril heb ik wel hoor, door het helikopterview en de close ups van mezelf al spiegelend, kan ik niet meer van zo ver zien) ;)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waaaaaaaahahahahhaa!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....ja lách maar!! ;-))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 20, ik werk, ik verdien me centjes, laatste jaar op school, ik fitness, voetbal en game, maar ik heb hoge verwachtingen en zelfs zo hoog dat het zoiets is van: ''wat ik nu doe is poep want later koop ik hier niets voor, ik kan me beter ontwikkelen en een mooie toekomst creeeren'' maar van de andere kant wordt ik dan onrustig, want dit voelt lekker maar als je 20 bent hoor je eigenlijk al een sociale groep te hebben, een meisje, een rijbewijs, hoor je al je tweede taal te spreken eigenlijk, en al discipline te hebben. Dat zo en zo ik ben lui en doe wat ik wil maar het voelt door deze gedachtes niet meer fijn en geeft me stress. Als ik iets wil doen denk ik al vaak onzeker en daardoor denk ik al snel: word niets en zo heb ik dus in veel dingen stress ( ook plezier maar soms 3 dagen down en dan weer 3 dagen goed, maar 24/7 kritisch )
Als je ambities hebt: volgen!
Je hebt: heeeel hooge verwachtingen en doelstellingen en ambities .

Misschien wel zo hoog dat ze onbereikbaar lijken.
Dus ga eerst je ambities bijstellen tot een haalbaar niveau.

Ik vraag me sowieso af hoe iemand van 20 niks kan doen?
Je moet toch eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 20, ik werk, ik verdien me centjes, laatste jaar op school, ik fitness, voetbal en game, maar ik heb hoge verwachtingen en zelfs zo hoog dat het zoiets is van: ''wat ik nu doe is poep want later koop ik hier niets voor, ik kan me beter ontwikkelen en een mooie toekomst creeeren'' maar van de andere kant wordt ik dan onrustig, want dit voelt lekker maar als je 20 bent hoor je eigenlijk al een sociale groep te hebben, een meisje, een rijbewijs, hoor je al je tweede taal te spreken eigenlijk, en al discipline te hebben. Dat zo en zo ik ben lui en doe wat ik wil maar het voelt door deze gedachtes niet meer fijn en geeft me stress. Als ik iets wil doen denk ik al vaak onzeker en daardoor denk ik al snel: word niets en zo heb ik dus in veel dingen stress ( ook plezier maar soms 3 dagen down en dan weer 3 dagen goed, maar 24/7 kritisch )
Heel goed dat je jouw verhaal 'bespreekbaar' wil maken!

Je bent niet ziek als je bij je gedachten stilstaat, dat doen veel mensen. Dat heet zelfreflectie en de meeste mensen kunnen dat pas als ze veel ouder zijn dan dat jij bent. Maak het jezelf niet te moeilijk! 'Durf ik dat te denken? Mag ik dat denken? Wat zullen anderen van mijn gedachten vinden?' Draai het om! Het leuke aan denken is, is dat niemand weet wat je denkt en jij zelf in de hand hebt hoever je daarin gaat. Denk bijv. aan een klein kind dat speelt met een auto. Eerst rijdt hij over de snelweg en dan kan hij opeens vliegen. Als iemand het kind onderbreekt, kan deze snel omschakelen naar de realiteit. Wat het kind kan, kan jij ook.

Je bent niet ziek als je aan een depressie lijdt, je weet alleen tijdelijk zelf geen oplossingen te vinden voor je problemen en heb je iemand nodig die jou daarbij helpt. Ga naar de huisarts en laat eerst kijken óf je wel een depressie hebt.

Van het positieve uitgaand, je hebt geen depressie en je bent gezond, dan denk ik dat je jouw ambities moet proberen waar te maken. Als je een echte ambitie hebt, dan lukt het je vast om je gewoonte(s) te doorbreken. En dan heb je minder tijd om té ver te filosoferen.

Is het een depressie, ga dan naar een specialist. Als je de depressie een plekje hebt gegeven, kan je aan jouw ambities gaan werken.

Kijk niet naar symptomen en verhalen op internet. Ik heb geen last van een depressie, maar ik heb net even gekeken en ik word spontaan 'depressief' als ik een paar verhalen lees. En ik heb meer dan de helft van de symptomen!! Moet ik mij zorgen maken? Nee, want ik heb het vaker naar mijn zin, dan niet naar mijn zin. Als je een paracetamol voor hoofdpijn neemt, staat er in de bijsluiter dat hoofdpijn een bijwerking kan zijn. Máár het is meer waarschijnlijk dat je hoofdpijn weg gaat.

Iedereen heeft wel eens een slechte dag. Kijk waardoor het komt en of het snel op te lossen valt. Als dat zo is, los het gelijk op. Als je niet weet hoe het komt, leg je daarbij neer, volgende keer beter. Als je weet hoe het komt en het is niet snel op te lossen, praat er dan over met zoveel mogelijk mensen die jouw vertrouwen hebben. Uit de verhalen kan jij misschien jouw oplossing halen.

Last but not least: Niet geschoten is altijd mis!! Als het je niet bevalt, kan je jouw ambitie bijstellen of weer voor je games kiezen. Je hebt altijd een keuze en ik wens je daar veel succes en geluk mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Depressie: nee, ik kan veel voldoening uit dingen halen: Ik heb gister bv. een gerecht in de keuken geleerd en dan ben ik al blij. Ik heb met een spel 450 kills en ik ben blij, ik praat met mensen waarvan ik altijd dacht dat ze me niet mochten dus ik ben blij. Wil zelfs een boekje bijhouden met daarin de dingen die ik goed heb gedaan op die dag, maar dan denk ik dat ik controlfreak ben dus twijfel ik daar nog over.( over alles bijna twijfel ik, is dit wel goed?is dit niet raar? ben ik niet zwak? )
Het zou kunnen zijn, dat je door die hoge verwachtingen en ambities aan het vermijden bent geslagen.... bijvoorbeeld uit angst dat je ze toch nooit zal kunnen verwezenlijken.
Ik lees meer angst in je tekst: "als ik mij down voel en ik krijg weer gedachten van: Wil ik wel leven?" en "Ook ben ik ''bang'' om negatief te denken".
Weet je waar die onderliggende angsten vandaan komen?

Dan je vraag: is dit normaal? Wat is "normaal"? Voor jou is dit kennelijk normaal en velen hebben dit in meer of mindere mate. Of het helpend voor je is, dat is een tweede. Je bent niet ziek naar mijn idee (ik ben geen psycholoog en geen arts, dus ik zeg dit met voorzichtigheid), mede omdat je stelling dat andere mensen dit nooit hebben niet juist is. Je bent echt niet de enige!

Dergelijke gedachtenkrokels kan je misschien zelf oplossen door eerlijk te zijn naar jezelf en jezelf vragen te stellen. Ik denk dat het belangrijk is te zoeken naar de achterliggende oorzaken.
Maar dat is wel heel moeilijk om in je eentje te doen denk ik. Moeilijk en tijdrovend.
Ik raad je daarom aan om met een deskundige te gaan praten, die jou daarbij kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
helemaal mee eens, want heb het natuuuuurlijk ook van horen zeggen, net als jij
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Thanx!
Je schrijft dat je vol ambities zit en meer wilt dan je nu hebt. Dat is heel mooi! Iemand van 20 die weet dat ie meer kan dan dat ie nu heeft.

Je kunt verschillende dingen doen.
- Blijven zitten waar je zit en doen wat je doet. Dan houd je dus wat je nu al hebt.
- Je gedachten richten op de dingen die jij WEL wilt bereiken en waar je blij van wordt.
- Op papier zetten welke ambities je hebt en erbij bedenken wat je ervoor kunt doen om dat te bereiken.
- Dan haal je daar 1 belangrijk doel uit waar je snel mee aan de slag wilt en gaat de volgende stappen volgen om daar te komen:

1. waar heb je nu last van (dat weet je vrij snel want dat schrijf je al)
2. wat wil jij graag bereiken, wat wil jij dus wel graag
3. hoe zou jij je voelen als je dat hebt bereikt (maak daar hele mooie plaatjes, filmpjes, gevoelens, geluiden en gedachten bij alsof je het echt al hebt bereikt)
4. wat is er al wat er een beetje op lijkt (wat doe je nu wat al een heel klein beetje in de richting komt van waar je wilt zijn)
5. wat heb jij in het verleden gedaan of welke eigenschappen heb je die daarbij bruikbaar zijn (om te bereiken wat jij wilt)
6. waar sta je nu als je je gewenste situatie een cijfer mag geven (0= nog helemaal niets bereikt en 10= helemaal zoals jij het wilt).
7. wat zou jij vandaag of deze week kunnen doen voor klein dingetje dat je al ietsje dichter bij de volgende score kan brengen (stel je staat nu op 2, wat kun jij nu doen om al iets dichter naar de 3 te komen).
8. ken je mensen die dat al hebben gedaan, vraag of kijk hoe zij dat doen en of je daar iets van kunt leren of gebruiken.
9. als je iedere week bijvoorbeeld kijkt waar je nu staat (qua bereiken van je doel tussen 0-10) dan bedenk je de volgende stap die jij kunt doen om dichterbij te komen.
10 je gaat door totdat jij het niveau hebt behaald waar jij je helemaal goed bij voelt.

JIJ alleen hebt invloed op jouw keuzes. Je weet gelukkig al dat wat je nu hebt, niet genoeg is voor jou. Ik nodig je uit om de bovenstaande stappen (van Oplossingsgericht werken) door te lopen en te ervaren hoe fijn het is om zo dichter bij je doelen te komen.

Succes en veel plezier van de stapjes die jij gaat zetten naar jouw doelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit mooie antwoord, het zou vast kloppen, maar ik ben enigsinds erg in de twijfelss: want als je je hiermee bezig houdt richt je je aandacht dan niet alsnog op ''het probleem'' want hoe meeri k dat doe hoe meer ik zie dat ik het niet onder controle lijk te hebben hoe meer gestresst ik wordt en hoe meer ik negatief denk. Ik merk dat aandacht richten op positieve en jezelf 100% accepteren en dus ook het pad dat je kiest zonder stress de oplossing is, maar het zal moeilijk genoeg worden want ik ben niet snel tevreden met wat ik doe.