Wie heeft ervaring/kennis/informatie over het maken van een moodboard voor iemand met een "milde" vorm van autisme? Zie extra uitleg!

Veel mensen met autisme vinden het moeilijk om hun gevoelens te uiten / -te plaatsen of hun problemen te verwoorden. Mijn idee is, om daarvoor een moodboard te maken. Wie heeft er ervaring mee, heeft bronnen voor me of heeft goede ideeën?

Toegevoegd na 17 minuten:
Mijn vraag betreft kinderen in alle leeftijdsgroepen, maar zeker ook jongeren in de puberteit, als de wereld er nog ingewikkelder uitziet vanwege het volwassen worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Goede idee Wendy. Pictogrammen met verschillende duidelijke smiley's? Blij, verdrietig, boos. Ooit hadden zij dit op de ZMOK-school waar mijn zoon op zat bij iedere kind op tafel. De wat oudere kinderen 10-12 jaar konden dan ook nog iets erbij zetten, als: over praten of niet.
Ben benieuwd naar andere tips!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Mijn zoon is inmiddels 17, dus pictrogrammen zouden goed kunnen, maar voor erbij. Ik ben ook heel benieuwd naar antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*pictogrammen* bedoel ik ;-)))
jodyenboyke
12 jaar geleden
Zal morgen eens informeren op de leer en leefgroep voor pubers met ASS, voor goede ideeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk!!!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Wendy, groepsleiding kwam toch ook met de pictogrammen en dan m.n. de smiley's voor die doelgroep. (pubers). Zij werken met de jongeren toch heel veel met benoemen en spiegelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Benoemen en spiegelen doe ik ook, maar een moodboard leek me als aanvulling en "weer es wat anders" ook leuk om te doen. Met name ook voor de ontwikkeling van de creatievere kant ;-)

Andere antwoorden (3)

Het helpt ze vaak ook om verschillende kleuren te gebruiken (bv: rood=boos). En ook steekwoorden van het gedrag te beschrijven. (bv: praat harder) Pubers vinden de kleuren vaak kinderachtig en kunnen met wat hulp het gedrag wel zelf beschrijven. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens ook verstandig om de stemming/smiley per keer toe te voegen als de situatie zich voordoet. Ze kunnen situaties moeilijk terug halen op een later moment omdat zw stemming/situatie-oorzaak-gevolg/gedrag waarschijnlijk niet aan elkaar hebben gekoppeld. Ook je eigen stemming als voorbeeld gebruiken helpt niet altijd omdat ze minder gebruik maken van spiegelneuronen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
In reactie op je antwoord: het gaat mij niet alleen om gedrag, maar meer specifiek om gevoelens/problemen inzichtelijk te maken. En dat is ook voor pubers met autisme moeilijk!
Betreffende je reactie hierboven: heb je ideeën?
Pictogrammen kun je downloaden op www.sclera.be
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mijn moeder vroeger deed:
Ze had een vel A3 papier, en daar heeft ze eigenlijk een soort kalender op getekend voor één maand. Elke dag voor het slapengaan mocht ik er zo'n smiley sticker op plakken. Die stickers plakten we dan samen op, en we bespraken altijd even wat er gebeurt was die dag. En als aanvulling kun je dan ook nog een rijtje van mama doen... Gewoon een rijtje vakjes onder de kalender, waar de moeder dan een sticker mag plakken als ze trots op je is, vond dat je lief was die dag etc. En dan natuurlijk bij x stickers een beloning