Wat kan de oorzaak zijn van te veel emotionaliteit? (zie uitleg)

Ik ben enorm emotioneel, altijd al geweest. Er zijn wel wat dingen thuis die niet altijd goed gingen, maar dat staat in geen verhouding op mijn reacties. (Nee, ik bagatelliseer geen dingen). Ik heb al bijna twee jaar therapie gehad en alhoewel me dat wel helpt om meer zelfvertrouwen te hebben, verandert er niks aan die emotionaliteit.

Ik voel heel vaak emotionele pijn. Soms komt dat door iets wat er gebeurt is, maar dan is mijn reactie wel heel erg heftig. Maar vaak heb ik ook gewoon spontaan enorme huilbuien en dan niet alleen tijdens de ongesteldheid. Ik huil vaak uren en uren en kan niet stoppen. En altijd als ik emotioneel ben dat voelt het alsof er iemand aan twee kanten keihard op mijn hoofd drukt.

Met andere emoties heb ik dit niet zo. Driftbuien heb ik bijvoorbeeld niet. Ook heb ik geen moeite met andere mensen en zij niet met mij. Mijn sociale contacten verlopen goed. Depressief voel ik me ook niet echt, ik ben voor de rest vrolijk en heb ook altijd zin om leuke dingen te gaan doen.

Het punt is dus alleen dat ik zulke enorme huilbuien heb en de hele tijd van die emotionele pijn voel. Ik hou het heel erg voor mezelf en wil dus echt geen aandacht of zo.

Ik ben ten einde raad. Want er is dus nergens een oorzaak te vinden, en het enige wat ik dan nog kan concluderen is dan het iets van aanstellen is. Ik ben nu op een punt dat ik denk ik kan niet zo verder leven. (Heb absoluut geen doodwens maar kan dit niet meer aan zo).
Wie weet wel hoe dit zou kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (4)

Ik denk dat je bij gebeurtenissen, hoe klein ook, bepaalde gedachten hebt, als gevolg van die gedachten voel je die sterke emoties. Je zou kunnen proberen die gedachten op te schrijven, zodat je je bewust ervan wordt.

Probeer zo neutraal en eerlijk mogelijk naar je emoties te kijken. Als je bijv. zegt: ik heb ruzie met x, en nu haat iedereen mij, kan je dit terug brengen naar: ik heb woorden gehad met x, en deze persoon is even kwaad, maar dit komt wel weer goed.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar wens je veel sterkte toe.
Of ga eens googlen op helende reizen. Wil je meer weten, stuur dan een pb.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vond nog een link voor je. Misschien herkenning.
http://www.mindyourownlife.nl/je-gevoel/pijn/emotionele-pijn.
Ik denk dat in die laatste zin, jezelf afleiden wel een goede is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd zwaar, zoveel emotie. Daar kun je heel moe van worden, letterlijk zelfs. ik snap heel goed dat je daar flauw van bent. Het antwoord hierboven vindt ik super, dus daar kan ik erg weinig aan toe voegen. Maar misschien dat je hier toch nog iets aan hebt.
Ik heb ook heel lang met veel pijn van binnen gezeten, en nooit kwam ik erachter wat het precies was. Maar tegenover al die woede en die huilbuien stondt enorme vreugde. Nu achteraf gezien, merk ik dat ik er gewoon doorheen moest. Hoe harder ik tegenstribbelde hoe harder emotie met mij aan de haal ging. Op een bepaald moment vroeg iemand mij of ik de mensen in mijn verleden wel vergeven kon (weet niet wat er speelt natuurlijk, bij jou, maar meestal worden herinerringen niet door spullen zelf veroorzaakt, maar door mensen). Dit is wel een redelijk heftige weg geweest, maar heeft mij heel goed geholpen. Want wat je bij anderen niet vergeven hebt of kunt, kun je ook in jezelf niet vergeven en zodoende blijf je jezelf in het pad lopen. Het heeft mij echt weer adem gegeven en misschien dat het jou ook kan helpen.
Ik wil nog een voordeel noemen van al die emotie...niemand is zo vrolijk als mij als ik vrolijk ben en zo te lezen heb jij dat ook..heerlijk..geniet daar van, want jij bent jij en dat pakt niemand je meer af...
het is soms wel vermoeiend, maar het kleurt het leven ook.
Heel veel sterkte en een hele gelukkige levensreis (in navolging van bovengenoemd antwoord) gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amai, ik herken mezelf daar ook wat in.
Jij bent overgevoelig...
Dat is waarschijnlijk je onderbewustzijn dat mee een rol speelt.
Je draagt een pijn mee, af en toe breekt dat uit.
Hetgeen ik je wél kan zeggen, elke keer dat je gehuild hebt, lucht dat een mens op, en verwerk je onbewust je verdriet (emotie)
Ik persoonlijk heb dat jaren gehad, waarschijnlijk zal ik net zoals jij iets hebben meegemaakt...
Dat we compleet vergeten zijn....je lichaam reageert erop, overgevoeligheid.
Maar het positieve daarvan is, hét kan er alleen maar beter op worden.
Hou je sterk!!!
Het kan alleen maar verbeteren, geloof me!
Positieve groetjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet eens kijken naar de bron, echt appart!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi eenmeisjevan18,

Oorzaken zijn vaak niet of moeilijk te vinden. Onze hersenen snappen oorzaak en gevolg niet helemaal en draaien die automatisch om. Dat zegt niet dat we nooit gevolg en oorzaak kunnen onderscheiden, maar dat het niet altijd duidelijk is wat nou de de echte oorzaak is en het echte gevolg.

Ga naar een goede NLP coach. Kost je een paar honderd euro en je kan omgaan met je emoties. Werkt het niet dan hoef je ook niet te betalen en kan hij of zij je doorverwijzen naar iemand die je wel kan helpen.
(natuurlijk wel even controleren bij de coach voor je ook werkelijk een afsprak maakt)
Zo'n 90% van de mensen die bij een goede NLP coach komt is volledig van zijn of haar problemen/issues af. Van lichte psychische klachten tot zeer heftige problemen.

Probeer uit wat in dit filmpje gezegd wordt als je emotionele pijn voelt. Kost je vijf minuten van je tijd om te kijken, een paar minuten om te doen wat gezegd wordt en wie weet helpt het een beetje! http://bit.ly/il7HCp

Hoor graag van je of je er wat aan hebt.