Enkele jaren terug is bij mij sociale fobie en dysthymie vastgesteld. Moet ik mij laten opnemen in een psychiatrische instelling?

Enkele jaren terug is bij mij sociale fobie en dysthymie vastgesteld. Ik ben nooit het typische kind geweest. Op de basisschool zonderde ik mij af van de andere kinderen. Nu zit ik op het einde van mijn middelbare school. De kans is groot dat ik een jaar ga moeten dubbelen. Omdat ik soms last heb van depressie vertik ik het om naar school te gaan. Ik heb leerplicht en moet een doktersattest afgeven na elke afwezigheid. Mijn ma en ik gaan dan naar de dokter en liegen vaak.... Mijn vaste dokter weet van mijn problemen. Ik neem,nu momenteel xanax. Ik heb al prozac en sertraline gebruikt. Ik heb geen levenslust mijn dromen zijn onmogelijk (dierenarts worden) ik verwaarloos mijn uiterlijk en wees over de 100 kg. Ik heb verschillende psychologen gehad en een psychiater heb ook nlp gedaan. Ik trek het niet meer. Al heel mijn leven ben ik de underdog. Kinderen op school doen soms gemeen. Leerkrachten zijn er goed in om mij te vernederen ,zij weten dat ik problemen heb. Ik kan het gewoon niet meer. Ik moet er even tussenuit (niet hedoeld in zin van vakantie) ik denk soms aan zelfmoord maar ik wil niet dood. Ik heb mezelf vroeger gesneden en een keer met een mes gedreigd. Maar dat logt nu achter mij. Ik ben geen zwaar psychisch geval. Van school veranderen gaat niet omdat ik angst heb. Ik be, bang om auto te leren rijden ( echt bang niet gewoon bang komt door mijn fobie) gisteren ben ik gebroken... Ik ben 17 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (3)

Je kunt ook naar 113 bellen, speciaal voor mensen die denken aan zelfmoord. Of contact opnemen met de anonieme hulpverlening online, zie link hieronder.

En misschien is het een kleine troost voor je dat heel veel mensen van jouw leeftijd wel eens met die gedachte spelen, zichzelf buitengesloten voelen en depressieve gedachten hebben. Ik kan er uit ervaring over meepraten.
Verder heb je in een psychiatrische instelling niks te zoeken, daar worden eigenlijk alleen mensen opgenomen die een acuut gevaar voor zichzelf en voor hun omgeving zijn.
Ik weet dat dit je weinig gaat helpen, maar probeer eens uit het idee te stappen dat jouw leven waardeloos is en blijft. Kinderen op school doen soms gemeen: well, that's life. Dat doen ze ook tegen anderen. Echt, je kunt nog heel lang dood zijn, en je hebt maar EEN leven. Soms is het goed, soms is het klote. Dat is het leven. Ga op zoek naar wie en wat JIJ wil zijn. Het is wel JOUW leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je moet je niet laten opnemen.
Je het grote problemen maar die zullen niet oplossen door opname. In jouw geval denk ik zelfs dat deze verergeren.
Begin met stoppen met liegen!
Ga praten met je huisarts, lieg niet tegen hem, daar heb je alleen jezelf maar mee, snap ook niet waarom je moeder hieraan mee werkt.
Lukt het niet met de huisarts ga dan naar de vertrouwenspersoon op school.
Als de relatie met je moeder goed is, laat haar dan eens deze tekst lezen, miss dat zij dan ook mogelijkheden ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je liegt tegen een arts betekent dit da je ergens geen vertrouwen hebt in die arts of dat je onbewust weet dat hij je situatie afkeurt. Laten opnemen vind ik een minder goede oplossing omdat jij waarschijnlijk sterk en slim genoeg bent om van verscheidene instanties: psychiater, vrienden, etc...hulp te aanvaarden. Ik heb al veel goeds gehoord van het medicament Sipralexa, dat mindert de depressie en geeft je courage.
Medicatie gaat jouw helpen veroed ik, geen massa pillen, gewoon één antidepressiva dat maakt je wat opener en minder fixt op je situatie.
Er zijn véél dokters, maar zoek een psychiater waar je na max 3 gesprekken een goed gevoel bij hebt, dan ben je vertrokken.

Véél goeds toegewenst!