Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet soms ineens zo overgevoelig ben en/of soms zo impulsief dingen kan doen of zeggen,want daar heb ik vaak last van?

Hallo,beste mensen en vrienden van GV,

Ik doe soms dingen héél spontaan en impulsief en vaak heb ik ook van die overgevoelige momenten weet je wel?

En dan reageer ik soms héél bot of stom ofzo of zeg ik iets verkeerd.

Wat moet ik hieraan doen of is het dan,zoals m'n moeder en vader zeggen dat t gewoon de * puberteit* is?

Maar soms wou ik dat ik niet zo impulsief en overgevoelig was....

Vaak probeer ik ook wel m'n gevoelens te verbergen door stoer gedoe enzo en dan doe of zeg ik dingen verkeerd,maar wat kan ik nou écht veranderen?

Alvast héél hartelijk bedankt voor jullie hulp en antwoorden,ok?

groetjes,
Dennis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is je karakter wel zo. Ik ben ook zo. Echt super impulsief en lomp tegelijk. eerst zeggen en dan denken. Ik kan met mijn opmerkingen de mensen zo terug de hoek in kaatsen terwijl ik het echt niet zo rot bedoel. Erg vervelend geloof me. Probeer er op te letten en het wordt wel iets minder maar helaas .... weg is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok,heey,bedankt voor je reactie! groetjes ;-)

Het beste antwoord

Zijn net wat vragen over ego gesteld hier. Ik denk dat je daar al wat tussen vindt, sowieso op GV, maar wat ik je persoonlijk om te beginnen wil meegeven:

Oefen geduld door één ding tegelijk te doen wat je leuk vindt, en spits je daarop. je kunt wel meerdere dingen doen, maar een voor een. En l;aat dan eens pc, tv en telefoon uit. gewoon ff jij met je bezigheid.

Ga een vorm van ontspanning oefenen. Waar je veel inzicht van krijgt en ook goed voor je lichaam en geest is zijn de volgende dingen bijvoorbeeld: Meditatie, Tai Chi, Mindfulness, Yoga, Muziek maken. Er zijn vele meditatievormen. Over al deze ontspanningsvormen is wel wat terug te vinden hier op GV of Youtube, of internet. Maar mocht je zulke dingen serieus willen gaan beoefenen is een leraar wel noodzakelijk, anders kunnen dingen ook tegen je gaan werken, door bijv een verkeerde houding. Ik ben nu anderhalf jaar bezig en heb al veel meer geduld dan toen. Gevoeliger ben ik geworden, maar ik kan beter prikkels verdragen.

Wat de dingen zeggen betreft. Ga jezelf trainen dat voor alles wat je zegt, eerst bedenkt: zou ik zelf ook willen dat iemand in dezelfde situatie dat tegen mij zei? Antwoord hoef je niet gelijk te geven. Je kunt bij twijfel kiezen niet lukraak tóch dat antwoord te geven, en dan ruzie te krijgen omdat je iemand onnodig kwetst. Even nadenken mág. Soms is een stilte in een gesprek evenm goed om positie te bepalen en als je hoofd vol zit, kun je beter even helemaal terugtrekken, desnoods op de wc om even een momentje te mediteren. Daar heeft iemand hier op youtube van de week een link over gezet, die moment meditatie. Wat was dat ook weer?

Een paar tellen wachten maakt het niet minder spontaan hoor :) Laat spontane dingen alleen doorgang vinden als je lekker in je vel zit. Ben je moe of onzeker oid, dan kun je beter even twee keer nadenken...

Bot en stom is het niet. Je zegt het niet voor niets. Van dit soort dingen léér je ook. Haal jezelf dus niet naar beneden, je bent ok, en iedereen maakt misstappen. Jouw ouders zijn ook niet opgegroeid zonder ze...

Niemand is perfect, iedereen is volmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee,forallweknow: een héél mooi antwoord van u. Ik zoek al ontspanning met muziek,hoor( ik leer gitaar spelen weet u,maar ik speel nog maar een paar maandjes op gitaar,dus....) en ik sport veel (zwemmen,volleyballen,joggen,fitness met klein beetje krachtraining) en ik luister ook wel 's van die rustige droommuziek (new age,geloof ik: heb ik wat van gedownload enzo). maar soms krijg ik dus ineens een hevig gevoel ofzo (of bv. kwaad om iets of omdat iemand k*t tegen me doet weet u en soms ook voel ik me héél verdrietig en kl*te ,omdat ik me dan gekwetst voel..nou,en dan reageer ik soms wat heftig of probeer ik stoer te doen om geen * watje* te lijken...) en weet ik best wel dat ik een beetje stom heb gereageert,weet u? M'n vriendinnetje zegt dat ik héél gevoelig ben en dat ze daarom ook heel erg gek op me is,maar dat zegt ze natuurlijk ook omdat ze héél veel van mij houd. Alleen bij haar kan ik me gevoel ehct laten zien weet u.. Maar ik begrijp u wel,hoor ;-) Ik ga proberen wat tellen * rust* te nemen voordat ik reageer...en als ik me boos voel om dan ff weg te gaan (naar de wc ofzo,zoals u zei..) Ok,vette thnx!! hartelijke groetjes en tuurlijk een vette plus voor u...;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat gitaar betrdt, misschien vind je deze site dan leuk: www.gitaarcursus.com Ik leer zelf sinds een halfjaar gitaarspelen, en heb heel; veel aan deze site. Veel plezier... binnen een uur kun jij al een liedje spelen als je hem gaat bekijken, gratis en voor niets :) Juist wanneer je irritatie of boosheid voelt opkomen en twijfelt hoe te handelen,, juist dan even terugtrekken dus. Soms is het ook niet erg om eens boos te worden als iemand al langere tijd jou in je doen en laten beperkt, dan moet je soms wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik was nog op (oepss.t is alweer 1 uur!..morgen weer naar school) maar even reactietje: bedankt voor die gitaarsite! die is megacool! groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf die site vind je nog interessante links naar andre ook en zoek je handige guitartabs dan is Songsterr.com ook wel wat voor jou. Alleen kun je dat niet uitprinten tenzij je ervoor betaalt. Daar zijn wel handige programmaatjes voor om dat alsnog te kunnen. Of gewoon ff met de hand :) v eel plezier... misschien jammen we ooit eens samen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha..wb dat jammen: zou wel megacool zijn..;-) dan moet k wel even héééééél veel gaan oefenen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij langer speelt dan ik :)
en jammen is toch juist spontaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oww..dit was weer een megamoeilijke beslissing om t beste antwoord te kiezen: ik twijfelde tussen een paar goeie,o.a. pipl enzo,maar ik heb dan toch uiteindelijk deze gekozen.. bedankt,allemaal en dus ook forellweknow!!!

Andere antwoorden (5)

puberteit, en doe je aljeblieft niet stoer voor dat staat helemaal zo zielig. Groei je wel overheen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
K,bedankt voor uw antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij.
Als je merkt dat je iets verkeerd gaat zeggen, tel dan eerst tot tien. Dat el wel eens helpen. Iedereen zegt wel eens stomme dingen, jr kan altijd nog sorry zeggen. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat het voor jou zelf heel verwarrend en genant kan zijn.

Ik denk dat het voor een deel karakter is en gezien je leeftijd, voor een groot deel puberteit.

Zelfs de meest ingetogen (saaie) mensen zijn in hun puberteit wel iets lossen en uitbundiger geweest.

Dus, tenzij het echt in je karakter zit, kom je eroverheen door heel snel heel serieus en volwassen te worden.

Gezien één van je andere vragen wordt je daar mogelijk toch al snel toe gedwongen dus ik zou zelf zeggen: probeer aub gewoon te genieten van deze periode in je leven.

Als je puber zijn gebruikt om je ZWAAR te misdragen is dat natuurlijk niet goed, maar een beetje impulsief en flapuit.... heerlijk toch? Je kunt nog de rest van je leven braaf en aangepast zijn.

Zolang je geen andere mensen kwetst vind ik dat het moet kunnen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey,Amigo... Ja, ze zeggen wel 's dat ik erg spontaan ben enzo en soms een beetje brutaal (*stoerdoenerij* denk ikzelf?: maar dat is om mezelf niet te laten * kennen* ,k?),maar 't zal ook wel dan die puberteit zijn,zoals iedereen dan zegt rond me heen ....:-( ja,kweet welke vraag je bedoeld: dat van gauw volwassen worden,dat is waar... gelukkig zegt m'n vriendinnetje dat ik een heel lief karakter heb (maar dat komt omdat ze van me houd natuurlijk) enzo. Hee,Amigo,bedankt voor je antwoord...vette plus hoor! ;-)
amigo
12 jaar geleden
He Dennis, dank je wel, ik schreef het omdat jij me, als ik jouw vragen en reacties lees, geen type lijkt die puur uit baldadigheid "even een bushokje in elkaar trapt". Maar ik heb zelf deze periode al HEEL lang geleden achter de rug en soms (ik heb eigenlijk nooit ergens spijt van hoor) ALS ik al ergens een piepklein beetje spijt van heb is het dat ik in mijn puberteit eigenlijk veel te braaf was. Ik wil daarmee niet zeggen dat je dingen moet doen die tegen je natuur in gaan, alleen maar om "wild" te doen, maar een beetje spontaan of er iets uitflappen lijkt me perfect OK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha,nee hoor,ik ben geen idioot die bushokjes in mekaar trapt! maar soms kan ik wel 's héél sjagrijnig reageren of brutaal (voel ik me gekwetst) en zo doe ik dus ook héél beleefd tegen iedereen hier op GV ,want in t begin reageerde ik ook soms wel 's sjagerijnig op iemand die een vervelende reactie had gegeven op mij,weet u.. groetjes ;-)
het leven is een leerschool, dus als je impulsief dingen eruit flapt en dat valt niet goed kijk je de volgende keer wel uit..........
het komt vanzelf goed, je bent je er al bewust van, en dat is de eerste stap.
ik was vroeger net zo..... aldoende leert men.
ik heb het nu nog wel eens, het scheelt als je kunt zeggen:
sorry, ik flapte het er zo uit , ik bedoel........

en nog even over je leeftijd,,jij komt nu in een leeftijd dat je ook mee kunt en wilt praten, en dat moet je ook leren...... mijn zoon 13, kan bv. erg sjagerijnig zijn als hij het er niet mee eens is, hij bereikt er niets mee. mijn neefje 15 , kan zich al veel beter uiten, met humor en redelijke argumenten. het al bekende honing en azijn verhaal... komt goed ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 15 jaar zijn dat de hormonen en als je van jezelf al je gevoelens makkelijk toont en uit, dan is het in deze fase wat heftiger. Mijn zoon had dit op jouw leeftijd net zo, hij is nu bijna 17 en door ervaring wijzer geworden gaat het al veel beter.
Overigens: stoer doen is vaak jezelf overschreeuwen en daar is zo makkelijk doorheen te prikken.
Bij ons is de slogan: Stoer is gelijk aan stom....want dan ben je namelijk jezelf niet meer.
Reageer je bot of "stom" (=stoer) of zeg je iets verkeerd, dan corrigeer je jezelf zodra je dat merkt. Sorry zeggen is moeilijk, maar wel heel sterk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,Wendy: Ja,maar bij * stoer* doen,voel ik me dan véél zekerder,weet u wel.. En van die hormonen enzo zal best ook wel zo zijn. Maar kga proberen er dan méér op te letten,maar ben ook wel bang dan mezelf een watje te voelen,k? Hartstikke thnx voor uw antwoord...+sje van me,hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx BD!
Van dat watje voelen en stoer doen snap ik helemaal! Het is uitproberen wat voor jou werkt; daar leer je gewoon van! Verstoppen hoort er ook bij: velen komen er na de pubteit ook niet vanaf ;-)))