Zijn er films die over schizofrenie gaan?

Graag wil ik weten of er films zijn die over schizofrenie gaan,zoja,welke dan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.3K

Antwoorden (9)

Een hele bekende is "A beautiful Mind." Prachtige film, als je het mij vraagt. http://en.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind_(film)

En er zijn er ongetwijfeld veel meer. Maar deze moet je echt gezien hebben als je films zoekt over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een prachtige film.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het IS een must-see als je een film over schizofrenie zoekt, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, hele mooie film
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1 inderdaad een mooie en goede film.
én niet onbelangrijk .... het is ook nog eens gebaseerd op een waargebeurd verhaal ....
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Forbes_Nash_Jr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hm ... vreemd als ik de link aanklik ... :S
terwijl ik het uit het adresbalkje heb gekopieerd en hier geplakt ...
dan raad ik aan om in wikipedia de naam van deze wiskundige te typen:
John Forbes Nash Jr. of je kunt wellicht zijn naam aanklikken op deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, die is zo fantastisch. Waar gebeurd ook nog, en geeft een heel goed beeld van wat er zich in het hoofd van een schizofrenie-patient KAN afspelen.
Jazeker zijn die er. Als ik op IMdB zoek naar films met het woord "schizophrenia" dan komen er maar liefst 369 titels tevoorschijn. Te veel dus om hier allemaal op te kunnen noemen: http://www.imdb.com/search/title?keywords=schizophrenia
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, veel van die films zijn gerelateerd aan afwijkend psychisch gedrag Maar ik vind Fight Club nou niet echt een film die over schizofrenie gaat b.v. En ik zie er wel meer in die lijst die ik op het randje vind. Zoals het meesterwerk One Flew Over The Cuckoo's Nest. Of Donnie Darko en Girl Interrupted b.v. Ach, ja het is een lastig om het allemaal te onderscheiden. Er staan wel veel prachtige films op die lijst die ik zo weer gaan zien. Mijn onderbuurman is schizofreen. En daar zie ik wel iets anders dan een 'beautiful mind' b.v. In het echt is het niet zo'n pretje.......
Ik heb laatst Identity gezien. Die raakt het onderwerp aan. Wel op negatieve manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superfilm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'+'
De gelukkige huisvrouw...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet gezien,maar gaat die niet over een vrouw die kanker heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is Komt een vrouw bij de dokter.
Maar De gelukkige huisvrouw he, Carice lijdt toch niet aan schizo? Ze heeft toch postna(...)depressie? Postnatale ofzo.. Na de bevalling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat over een postpartum-depressie.Ook met psychoses, maar beslist geen schizofrenie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Bij zowel schizofrenie als bepaalde depressies komen psychoses voor.
Ja,

I never promised you a rosegarden werd bijv. ooit verfilmd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shutter Island
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloody Valetine
Hide and Seek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pi van regisseur Darren Aronofsky (een man die dergelijke verhalen prachtig kan weergeven. Black Swan of gezien? Die ook wel enigzins vinden wij hier.)

Some Voices (met een nog jongere Daniel Craig. Hele goeie film mbt het onderwerp.)

Angel Baby (die is uit midden jaren '90. Daar zoek ik nog steeds naar om nog een keer te zien. Prachtige film over twee schizofrenen die verliefd worden enz.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een lachfilm? Me, myself and irene.

Een goeie psychologische thriller, dan moet je inderdaad shutter island hebben ;)