Mijn moeder maakt me gek, wat kan ik doen?

Mijn moeder is manisch-depressief maar wil er niet over praten. Iedereen om haar heen heeft er veel last van. Als ik erover probeer te praten, begint ze te tieren, gooit de hoorn erop en zegt dat ik zeur. Dit gaat al 20 jaar zo. Ik begin te geloven dat IK gek ben/dat het aan MIJ ligt. Help me, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe oud je precies bent en of je moeder verder onder behandeling is voor haar stoornis, maar je zult echt zelf moeten leren haar los te laten (in plaats van de normale gang van zaken waarin ZIJ moet leren JOU los te laten). Normaal geld bij jullie blijkbaar gewoon effe niet.

Maar je bent zeker niet de enige met dat probleem. Zogenaamde KOPP-kinderen (kKinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen) zijn een erkende groep, waar veel voor gedaan wordt en die onderling veel aan elkaar kunnen hebben.

De eerste site in de bron is wellicht een goede start om te kijken wat die 'wereld' je kan bieden aan steun, advies en tips uit de praktijk - want wij kunnen vanaf hier alleen maar speculeren. (EN kind zijn ook Kopp-kind, houdt niet op als je 18 bent ; dat duurt je hele leven, en zeker zolang je ouders leven. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens... Alleen er is zó weinig te vinden over volwassen KOPP'ers :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (6)

Heeft je moeder professionele hulp?
Zo niet, probeer haar dan, samen met naasten die ook zien wat er met haar aan de hand is, te overtuigen dat dit goed voor haar zou zijn.
In het geval dat ze al onder behandeling is, maar mocht dit niet het gewenste effect hebben, schroom dan niet om op zoek te gaan naar betere hulp.

Zoals je aangeeft kun je niet met je moeder praten.
Heb je al geprobeerd om samen met een hulpverlener het gesprek met haar aan te gaan? Dit kan alles - voor jullie beiden -relativeren en ervoor zorgen dat de gesprekken een beetje in toom worden gehouden.

Mocht ook dat niet lukken, praat dan met anderen, mensen die haar kennen, die "iedereen" waarvan je zegt dat ze ook onder haar gedrag lijden.
Dit kan voor jou heel goed zijn, vooral omdat je zegt te twijfelen of de problemen tussen jullie niet aan jou te wijten vallen.
Wat je ook kan overwegen is om zelf naar een psycholoog te stappen (als je dat niet al doet) - deze kan je helpen om de situatie in perspectief te plaatsen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft helaas geen hulp, en wil dat ook al 20 jaar niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dan voor wat goedwillende familie, vrienden en kennissen die je situatie begrijpen en probeer samen met hen je moeder te overtuigen van het belang van therapie...
Wat een nare situatie, zeker omdat je moeder geen hulp accepteert. Onthoud dat dit niet jouw schuld is! Je moeder zal dit zelf moeten doen.
Veel instellingen in Nederland bieden praatgroepen aan voor familieleden van mensen met een psychische aandoening. Ik kan me voorstellen dat je hier veel aan kan hebben. Je kunt op internet informatie zoeken, en je kan altijd bij je huisarts terecht voor een goede verwijzing naar zo'n steungroep.
Succes, vergeet niet voor jezelf te zorgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin alsjeblieft niet te geloven dat het aan jou ligt! zeker als er meer mensen in je omgeving zijn die er last van hebben. Blijk je dus niet de enige te zijn. Zoek hulp. Misschien kunnen ze je tips geven, hoe je met zo iemand om kunt proberen te gaan. Of verzamel de hele club en confronteer haar ermee. Misschien dat ze dan beseft dat er echt veel mensen zijn die er last van hebben en wil ze hulp gaan zoeken. En wil ze het voor jullie doen. Veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan en sterkte meissie
Stuur dr naar een spiegiater
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? Heb je echt niet in de gaten dat mijn vraag nogal gevoelig ligt? Wat een belachelijk antwoord.
Als ze er niet over wil praten, dan kan je haar een brief schrijven met al jouw gevoelens erin. Zeg dat je van haar houdt, dat je haar mist en dat je veel verdriet hebt om haar. Vraag haar of ze het ziet zitten om samen met haar een oplossing te zoeken. Zeg dat je haar zo nodig hebt juist omdat ze je moeder is. Maak haar duidelijk dat jij haar kind bent die het beste met haar voor heeft! Dat jij nu als volwassen persoon er voor haar wilt zijn, maar dat ze dat wel een kans moet geven..Als jouw moeder geen hulp wil, dan ziet ze zelf waarschijnlijk ook niet in dat dit al ver gevorderd is. Het verleden van jouw moeder speelt hierin een grote rol!
Probeer haar af en toe ook eens een comliment te geven. Dit kan ook wel eens een lichtpuntje geven. Dat ze ineens even opleeft!
Ik wil je heel veel sterkte wensen en voel jouw wanhoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar ik wil háár niet meer helpen. Ik wil mezelf nu eens helpen. Ik heb geen medelijden met haar. 20 Jaar geleden misschien wel, maar nu niet meer. Ze heeft het nooit willen toegeven maar ze belast wel haar omgeving. Heel erg zelfs. Ik heb niet eens kunnen afstuderen hierdoor.
De kunst is om in dialoog te blijven in plaats van dat het strijd wordt. Toevallig wordt dit weekend in Rotterdam de vernieuwde uitgave verspreid van het boek :Geweldloze communicatie"van Marshall Rosenberg. Mogelijk kan dat boek je helpen om methodes te vinden om in gesprek te komen en te blijven. Succes.