Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is beter voor een depressieve: hardlopen, of fietsen?

Ik ben sinds vandaag 19, al twee jaar depressief en wil nu echt, echt, echt van mijn depressie af, vandaar dat ik wil gaan sporten. Ook al ligt dat mij totaal niet. Nu heb ik gelezen dat hardlopen of fietsen goed is voor een depressief iemand, maar welk van deze twee heeft meer effect? Of zit hier geen verschil in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou zeker gaan hardlopen, tijdens het hardlopen worden er stoffen aangemaakt zoals dopmanine, endorfine en serotonine. Hierdoor krijg je een fijner gevoel en wordt je stemming beter. Alleen als je lichamelijk ziek bent of belast bent met problemen met gewrichten ed moet je miss iets anders doen. Miss is runningtherapie iets voor je. Er zijn steeds meer ggz instellingen die dit geven. Daar zit ook gelijk een stukje educatie bij. Je zal versteld staan hoe snel je van niks naar een aardig stukje lopen gaat. Wij begonnen met een halve minuut. Het is dus heel laagdrempelig. Je hebt gelijk de motivatie van de groep. Je kan het ook alleen doen maar dan moet je heel goed gemotiveerd zijn, want als het dan een keer tegen zit en je haakt af, kan je er juist een depressiever gevoel van krijgen.

Bronnen:
http://www.lichtopdepressie.nl/behandeling...

Als je depressief ben lijkt het me slim om datgene te doen wat jij leuk vind. Probeer het dus is allebei uit en kijk wat het meest bij jou past.

Maakt niks uit, wandelen is ook al een prima begin. Als je al 2 jaar depressief bent zal je conditie niet optimaal zijn en als je dan flink gaat hardlopen dan zakt de moed al snel in je schoenen. Dus begin rustig aan met fietsen of een wandeling, misschien is wel iemand die met je mee wil lopen/fietsen. Verwacht geen wonderen m.b.t. je depressie, natuurlijk is bewegen en dan zeker buiten erg belangrijk maar je wordt er niet zomaar beter van. Zoek ook profesionele hulp als je die nog niet hebt.

Dat heeft niet zozeer met de soort beweging te maken, maar meer hoe je er zelf in staat. Als je een fikse afstand aflegt met hardlopen (of fietsen, of je beult jezelf goed af in de sportschool), is de voldoening van het behalen van een doel (naast dat je ook nog endorfine aanmaakt bij enige lichamelijke oefening), een prettig gevoel. Dat kan met elke lichamelijk actieve sport bereikt worden. Een vriend van mij is in dezelfde situatie ook begonnen met hardlopen, dat deed hem veel goed. In het begin is het lastig, dat vraagt veel doorzettingsvermogen, maar na een paar weken gaat het je steeds gemakkelijker af, en zul je merken dat je je beter gaat voelen. Dus nogmaals; dat hangt af van jouw voorkeur. Ik zou zelf hardlopen aanraden, omdat je daarmee goed je doelen kunt stellen en heel precies je vooruitgang kan meten, steeds een kilometertje verder, steeds een paar seconden sneller - maar dat is alleen gebaseerd op persoonlijke voorkeur. Succes!

Sowieso goed plan, maar ik denk dat fietsen beter is, je bent langer bezig en ziet zoveel om je heen, dat zet je gedachten op een ander spoor!

Ik heb zelf veel aan fietsen gehad. De eerste weken kon ik echt niet ver fietsen en kwam ik helemaal kapot thuis. Ik ben dus maar begonnen met tien minuten heel langzaam ergens naartoe fietsen en na tien minuten omdraaien en weer terug. Dat is steeds meer geworden totdat ik dagelijks wel een uur keihard fietste. Het maakt je hoofd leeg, je hoeft niet hard te fietsen en je kunt het makkelijk doseren. Ipod op en hard meezingen. Hardlopen geeft iets minder snel resultaat dat je ook daadwerkelijk ergens komt, dus dat kan tegenvallen. Uiteindelijk moet je het gewoon uitproberen. Wandelen in de bossen kan ook heerlijk zijn, al is het meezingen dan niet even aan te raden ;-). Succes met wat je ook gaat doen.

Ik zou gaan hardlopen, althans dat helpt bij mij het best. En dan het best met een vriend of vriendin of misschien ook met een familielid. En anders met een leuk muziekje erbij. Na het hardlopen heb je meer idee dat je 'echt' iets hebt gedaan. Hierdoor ben je trots op jezelf en dus minder depressief. Sterkte alvast!! En succes met hardlopen!

Je kunt het ook alle twee eens proberen en bekijken wat voor jou het beste werkt. Ik ben get ermee eens dat het vooral bij jou moet passen en het leuk moet zijn! Een andere mogelijkheid is on het om en om te doen. Bijv 2x in de week fietsen, 2x in de week hardlopen. Begin rustig en bouw het langzaam op, verwacht niet meteen van jezelf dat je 10km kan hardlopen of 25km kan fietsen. Voor de extra motivatie kan je iemand vragen om met je mee te doen. Probeer dan iemand mee te vragen met een sortgelijk niveau, zodat je niet gedemotiveerd raakt. Als je nog geen (juiste) psychologische hulp hebt dan raad ik je aan die wel te zoeken. Met alleen bewegen kun je een depressie niet te lijf gaan. Veel succes en ik hoop voor je dat je erop vooruit gast!

Ik ben zelf opgenomen geweest in een psychiatrische inrichting voor jongeren, waar ik veel geleerd heb. Er waren verschillende jongeren die als therapie gingen hardlopen, omdat je dan stoffen aanmaakt die je blijer maken. Het heeft hun heel erg geholpen en ik raad je daarom ook zeker hardlopen aan! Ik moet wel zeggen, dat ze het in het begin moeilijk vonden door te zetten en te blijven gaan elke keer, maar als je het een tijdje doet, dan heeft het zeker een goede werking op je depressie! Toegevoegd na 51 seconden: Je kunt natuurlijk ook voor jezelf even kijken wat jij het fijnst vind en waarmee jij je uiteindelijk blijer door voelt. :)

Ik zou hardlopen adviseren, dit gaat iets langzamer en je hoeft minder op het verkeer te letten (Ik ga ervanuit dat je op je fiets meer moet opletten, omdat de snelheid hoger ligt). Fietsen is ook zwaarder, met hardlopen kan je nog besluiten om te wandelen als je moe bent, maar op de fiets moet je door trappen en dat vind ik altijd best zwaar als ik moe ben. Ga lekker buiten hardlopen, comfortabele kleding aan, goede trainingsschema, muziekje aan en lopen maar. Bij mij helpt hardlopen enorm wanneer ik weer in de put zit. Ik ga altijd wel lopen met het idee: hardlopen omdat het fijn is, niet voor de prestatie. Loop je al 4 weken lang 3 x per week hard en je ondervind geen vooruitgang? Nou en? Lekker doorlopen, het gaat om je persoonlijke gesteldheid en niet om de marathon die je ooit wil lopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100