Soorten psychologen
Psycholoog
Een psycholoog is een professioneel deskundige in de psychologie, de wetenschap die zich bezighoudt met het innerlijk leven (gedachten, gevoelens, wensen) en het gedrag van de mens.
De term psycholoog is in Nederland sinds 1993 niet meer beschermd. Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg psycholoog noemen en mensen die een universitaire studie hebben afgerond, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie Psycholoog NIP ingesteld. Dit houdt in dat alleen psychologen met een afgeronde universitaire opleiding tot Master in de psychologie, aangevuld met een jaar praktijkervaring zich Psycholoog NIP mogen noemen.
Gezondheidszorgpsycholoog (ook wel: GZ-psycholoog)
Een gezondheidspsycholoog (GZ-psycholoog) heeft na de universitaire studie psychologie een postdoctorale beroepsopleiding van twee jaar gevolgd en kan werkzaam zijn in alle sectoren van de gezondheidszorg. GZ-psycholoog is in Nederland een beschermde titel. Een GZ-psycholoog die voldoet aan de wettelijke opleidingseisen kan zich registreren in het BIG-register. Met een BIG-registratie mogen zij hun beroepstitel gebruiken en vallen zij onder het tuchtrecht. BIG is een afkorting van de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Het doel van de Wet BIG is het bevorderen en bewaken van de kwaliteit in de gezondheidszorg.
Zowel een psycholoog als een gezondheidszorgpsycholoog behandelt psychische problemen (zoals verdriet, verslaving, depressie, angst, fobie) en problemen in de levenssfeer (denk aan verlies- en rouw, burn-out, relatieproblemen). Hoofdtaken van de psycholoog zijn het vaststellen van de diagnose en behandeling van je klachten. Daarbij worden psychologische kennis en ervaring toegepast.
Klinisch psycholoog
Een klinisch psycholoog is een gespecialiseerde GZ-psycholoog die na de universiteit een zesjarige postdoctorale opleiding tot klinisch psycholoog heeft afgerond. Het werkgebied van de klinisch psycholoog bestaat uit het diagnosticeren en behandelen van ernstige en complexe psychische problemen en psychische stoornissen en het verrichten van crisisinterventies. De klinisch psycholoog is veelal werkzaam in instellingen als ziekenhuizen, maar kan ook een zelfstandige praktijk voeren. Klinisch psychologen zijn geregistreerd in het BIG-register van Klinisch psychologen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Heel duidelijk. Weer wat kennis opgestoken! :) Bedankt.