Krijgt een psychiater een extra vergoeding bij het stellen van een diagnose?

Ik hoor en merk dat psychiaters vrij snel een diagnose stellen. Ik vraag mij af of er voor een psychiater zelf een voordeel (bonus) aan verbonden zit wanneer ze een cliënt een bepaalde diagnose geven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ze een diagnose stellen, kunnen ze gaan behandelen. Behandelingen=kassa. Als een bouwkundige vaststelt dat je huis scheef staat kan hij gaan verbouwen. Als hij tot de conclusie komt dat alles goed is, valt er niks te verdienen. Zo zou je het kunnen zien.

Het beste antwoord

Er is geen algemeen en altijd geldend antwoord te geven op deze vraag.

Wat wel het geval is, dat een psychiater (of andere behandelaar in de geestelijke gezondheidszorg die met diagnose-stelling is belast) binnen een afzienbare tijd een diagnose zal moeten stellen, omdat alleen op basis daarvan dan een behandelplan kan worden opgesteld.

Als er geen diagnose is, dan zijn er geen handvatten waarmee de behandelaar kan bepalen welke vorm van therapie van toepassing is bij de cliënt. Er kan dan dus niet worden begonnen met een behandeling.

In veel gevallen zal de verzekeraar ook maar een beperkt aantal afspraken met een cliënt vergoeden om te bepalen wat de diagnose is. De verzekeraar wil daar immers niet al te lang/te veel voor betalen. Nadat de diagnose bekend is, kan de verzekeraar pas echt bepalen of, en hoe, zij een behandeling voor deze aandoening vergoeden. In die zin staan behandelaars ook onder druk om tijdig een (voorlopige) diagnose te stellen.

Verder komt het inderdaad voor dat een behandelaar er (financieel) belang bij heeft dat een bepaalde diagnose wordt gesteld. Dit is met name het geval wanneer de behandelaar zelf behandelingen aanbiedt voor een bepaald type problematiek. Hij/zij kan dan geneigd zijn om een bepaalde diagnose eerder te stellen, omdat dit betekent dat de client dan eerder bij de eigen instelling terecht komt. De schoorsteen moet immers toch roken, ook al zal de behandelaar zich daar niet altijd bewust van zijn.

Bovenstaande is echter niet uniek voor de geestelijke gezondheidzorg, en de neiging om medische klachten richting de eigen specialisatie te trekken, komt overal voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
omgekeerd zal ik bij vermoeden van een bepaalde stoornis ook eerder naar een psychiater toestappen waarvan ik al gehoord heb dat deze hierin gespecialiseerd is, omdat deze de diagnose waarschijnlijk sneller kan stellen, en we dan ook niet over hoeven te stappen naar een ander voor behandeling

Andere antwoorden (2)

een diagnose stellen behoort tot een van de taken van een psychiater, hiervoor krijgt hij/zij geen extra bonus oid. als de diagnose daar is kan men met de behandeling beginnen. soms wordt een diagnose bijgesteld. men gaat zeker niet over één nacht ijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit de bron:
"Behandelingen binnen de generalistische basis (GB) GGZ en specialistische (S) GGZ worden uitsluitend vergoed wanneer er sprake is van een vastgestelde diagnose (stoornis) volgens de DSM IV. Psychische klachten zijn niet voldoende om gebruik te maken van verzekerde zorg binnen de GB-GGZ en S-GGZ."

Er moet dus een diagnose gesteld worden voor dat de verzekering de behandeling vergoed. De psychiater krijgt sowieso het salaris voor het werk dat hij of zij uitvoerd.
Met een snelle diagnose is het voor de client juist fijn dat de behandelkosten vergoed in plaats van uit eigen zak betaald worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sebas86: Ik ben het grotendeels met je antwoord eens (komt gedeeltelijk overeen met mijn antwoord dat ik tegelijkertijd schreef). Echter, het is niet (altijd) zo dat een psychiater altijd een vast salaris krijgt voor het werk dat hij/zij uitvoert. Er zijn ook vrijgevestigde psychiaters en psychiaters die werkzaam zijn in zelfstandige behandelcentra, terwijl psychiaters in ziekenhuizen vaak een maatschap vormen waarin hun inkomsten wel degelijk mede afhankelijk zijn van het aantal cliënten en verrichte behandelingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting. +je voor je mooie volledige antwoord.
Die maatschappen heb ik nooit begrepen. Interesseert me eerlijk gezegd ook niet zo ;-). Behandelaars die voor geld meer bepaalde diagnoses stellen zullen zeldzaam zijn. Naar mijn idee is het meer de interesse in het ziektebeeld waardoor ze het meer 'zien'. Net zoals een oncoloog sneller aan kanker denkt en een neuroloog eerder aan zenuwaandoeningen. Ik heb wel eens een psychiater gehad die heel diep ging navragen of ik niet misschien deels bipolair ben. Heel toevallig had die ook allerlei literatuur over bipolaire stoornissen staan :-P.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, @Sebas86, precies! Zie je nu t.a.v. ADHD bij volwassenen. Misofonie is er ook zo een.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
interessante vraag en dito antwoorden. Is het nu zo dat hoe sneller de diagnose gesteld wordt, hoe sneller het behandelplan kan aanvangen, en hoe sneller de behandelaar de declaraties kan sturen naar de verzekeraar?
Of ben ik nou te cynisch?
(In mijn werk kom ik mensen tegen met diagnoses waarbij ik moet fronsen als ik met ze in gesprek ben. Verhalen vertellen ze over diagnoses die in 15 minuten gesteld zijn.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee @vraagstelling, je bent niet te cynisch. Het is echter niet verkeerd kritisch te zijn. Er ken psychologen die voor GGZ instellingen hebben gewerkt en vanwege het "nieuwe" beleid ( stel zo snel mogelijk een DSM-IV - V diagnose vast want er moet geld verdient worden) voor zichzelf zijn begonnen. Zij vonden dit onethisch, respectloos, enz. en wilden hier niet aan meewerken. In het verleden duurde het een paar sessies voordat de psycholoog / psichiater tot een diagnose kwam. Tegenwoordig "weet" hij binnen een half uur al wat de patiënt markeert ?!
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de wijze hoe de zorgaanbieders tegenwoordig te werk gaan en regelgeving voor vergoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3e alinea: ...Psychiater...