Gaat het herstel van een depressie altijd langzaam?

Ik ervaar hetzelf dat het bij mij langzaam gaat want ik weet dat als ik te snel wil dat dat 2 keer zo hard terug gaat komen. Ik blijf soms wel weken op sommig punten hangen waarna ik tot het inzicht kom en weer verder kan naar het volgende punt wat zich dan aandient. Maar kan het ook zo zijn dat dat niet nodig is en dat je een gigantische sprong kan maken zonder negatieve effecten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
8.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat altijd precies de goede snelheid. Soms even hard met heftige resutaten die nodig zijn om je over drempels heen te tillen. En soms gaat het langzaam, zodat je er genoeg en de juiste hoeveelheid aandacht aan kan geven.

Antwoorden (4)

Gemiddeld duurt een depressie, zonder behandeling, vier tot zes maanden.

Met een behandeling kunnen de klachten verminderen of kan de duur van de depressie worden verkort.

Het kan misschien zijn dat je een sprong voorwaarts kan maken, als een oorzaak van de depressie verdwijnt.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen stellen dat herstel van een depressie ongeveer net zolang duurt als het opbouwen ervan.

Je kunt medicijnen gebruiken om je even een zetje de goede richting in te geven en er zijn mensen die nooit meer van die medicijnen afkomen. (dat is geen schande)

Hoe sterk is je wilskracht en wat is de oorzaak van je depressie spelen daarbij allemaal een rol.
Daarnaast kan het zijn dat de oorzaak van je depressie nog helemaal niet weg is dan blijft het lastig om dat op eigen kracht te doen.

Het is dus niet mogelijk om te zeggen dat bij jouw over 3 maanden en 2 dagen je depressie over is en je weer helemaal happy bent en je zult ook wel eens een terugval hebben er zijn maar weinig mensen die na een depressie opeens op miraculeuse wijze hersteld zijn en nooit meer een "dipje" hebben.

Het belangrijkste is dat jezelf eraan werkt en vooral de oorzaak van je depressie herkent en daar wat aan doet en laat je niet in een nieuwe depressie zaken omdat je een kleine terugval hebt.

Er zijn praatgroepen genoeg (S.P.E.L.) als dat wat voor jou is kun je daar veel aan hebben en als dat je teveel vasthoud aan je depressie zul je iets anders moeten zoeken en vooral de oorzaak van je depressie aan moeten pakken.

Succes!! jij kan het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet van de ene op de andere dag depressief, (uitgezonderd een depressie door een trauma of zwaar verlies) dus je komt er ook niet van de ene op de andere dag vanaf. Om van een depressie af te komen heb je meestal een lange adem nodig en het is een hobbelige weg.
En er zijn oorzaken voor je depressie en ook die zijn meestal niet als sneeuw voor de zon verdwenen, werk aan die oorzaken en geleidelijk zal het beter gaan.
Maar vergeet ook niet dat niet iedereen een depressie krijgt, er bestaat bij de meeste mensen met een depressie een aanleg, vaak zelfs erfelijk. Ik wil geen doemscenario schetsen maar die aanleg blijft. Depressies kunnen recidiverend zijn en soms zelfs chronisch.
Als je aanleg hebt voor een depressie blijft dit een zwakke plek. Daarmee wil ik niet zeggen dat hoop op volledig herstel zinloos is maar daarmee wil ik zeggen: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Doe daar je voordeel mee, waak over je gevoelens en doe er op tijd iets mee als het niet goed gaat.
Ik neem aan dat je al onder behandeling bent voor je depressie, zo niet dan is het raadzaam om dat toch te doen. Vraag een gesprek aan bij de huisarts en laat je doorverwijzen naar een psycholoog. Medicatie (anti-depressiva) behoort ook tot de mogelijkheden, voordat je besluit daar toe over te gaan moet je alle voors en tegen goed afwegen en goed overleg voeren met je arts.
En vergeet ook niet om ook lichamelijk actief te blijven, ga wandelen, fietsen, zwemmen of sporten en zoek voldoende frisse buitenlucht en daglicht op, dit is heel belangrijk voor het herstel. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als `ervaringsdeskundige` weet dat het met vallen en opstaan steeds beter gaat.

Het belangrijkste is om over je problemen/gevoelens te blijven praten met je beste vrienden/familie en natuurlijk je behandelaar!
Dat heeft mij het meest geholpen om er bovenop te komen.

En kun je niet praten?? Schrijf dan alle gedachten en gevoelens van je af of uit je in tekenen/schilderen. Het maakt niet uit wat je tekent of schildert, denk er niet over na en laat je hand gewoon leiden door je gevoel.

Ik denk dat je echt het hele proces moet doorlopen voordat je er helemaal over heen bent. Je kunt geen punten overslaan helaas en dan een gigantische sprong maken. En ja, bij de een gaat dat sneller als bij de ander. Dat is bij elk persoon weer anders.

Ook ik ben er ondertussen na duizend x mn kop gestoten te hebben er achtergekomen dat als ik te snel wil mezelf alleen maar achterop help.

Ik hoop dat er mensen in jouw omgeving zijn die van je houden, die in jou geloven en jouw belangrijk vinden ook al kun je dat zelf niet altijd geloven.

Houd moed!!! Probeer de zonnetjes te tellen in je leven!!
Heb vertrouwen in jezelf!! Geloof in jezelf!!
Ik weet dat je erboven op kan komen!!