Om in aanmerking te komen voor een plaats in een verzorgings- of verpleeghuis, moet worden vastgesteld hoeveel zorg iemand nodig heeft. De zorgbehoefte is onderverdeeld in 10 verschillende Zorgzwaartepakketten: ZZP-1 t/m ZZP-10.
ZZP-1 houdt in dat iemand een klein beetje hulp nodig heeft bij de dagelijkse verzorging, terwijl ZZP-10 bestemd is voor mensen met b.v. een ernstige vorm van dementie die bij alles hulp nodig hebben.

De normen die bij de indicatiestelling worden gebruikt zijn wettelijk vastgelegd en dus overal in het land hetzelfde. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt aan de hand van die regels, onder welk Zorgzwaartepakket iemand valt.

Pakket 4 houdt in dat men in aanmerking komt voor 'Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging'. Deze vorm van zorg is bedoeld voor mensen met geheugen- en/of gedragsproblemen. In het zorgpakket zijn onder andere opgenomen:
- 24 uurszorg.
- het bieden van een veilige omgeving.
- het aanreiken van structuur om een goed dag-/nachtritme te waarborgen.
- hulp, sturing en toezicht omdat het geheugen, de oriëntatie en het denken van de betrokkene structurele hiaten vertoont.
- begeleiding bij het - zo lang mogelijk - intact houden van de lichamelijke en geestelijke capaciteiten van de cliënt.