soms na het opstap gaan hoort mijn vriend stemmen in zijn hoofd. is dit een psychose en moet hij hier voor hulp zoeken?

als hij te veel heeft gedronken dan heeft hij wel eens last van stemmen in zijn hoofd. Hij zegt zelf dat het dan de stemmen zijn van mensen die hij die dag heeft horen praten. als hij die stemmen in zijn hoofd heeft en als ik tegen hem praat is het alsof ik op de achtergrond tegen hem praat, de stemmen in zijn hoofd hoort hij op de voorgrond. Heel soms heeft hij de volgende ochtend nog steeds last ervan en zegt hij rare dingen terwijl hij "wakker"lijkt te zijn waar die zich erna niets over kan herinneren. Soms is dat best beangstigend

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mwoah, ik zou eerst eens kijken of het met minder drinken nog steeds optreedt. Want nu is het net alsof je vraagt "als ik een baksteen opeet heb ik de volgende dag buikpijn, heb ik nu een darminfectie?"
Rieneke1
7 jaar geleden
Misschien moet je vriend eens een tijd stoppen met drinken? Mocht dat hem niet lukken dan heeft hij een ander probleem.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ga eens een avond uit zonder 'zuipen' en kijk hoe het dan gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja kun je weleens zonder drinken uit? Het is of zuipen en stemmen in je hoofd.,of stoppen met zuipen zoner stemmen inmje hoofd
bamibal
7 jaar geleden
Veel mensen zakken wel eens een avondje door, maar ook dan zijn stemmen in je hoofd niet "normaal". Het kan inderdaad een teken zijn van een psychische aandoening, bijvoorbeeld schizofrenie. Het is wel degelijk verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan. Dit soort klachten kunnen verergeren en eventueel later ook zonder alcohol optreden.

Antwoorden (1)

Is dit enkel na het drinken? Anders een glassje minder en anders naar je huisarts (voor een doorverwijzing).