Als je onbedoeld, niet onbewust, af en toe scheld omdat je een soort explosie van liefde en blijdschap in je hebt, een teken van gilles dl tourette?

Het wordt als redelijk normaal beschouwd als je onbedoeld en impulsief een scheldwoord uitkraamt als je je heel hard stoot of je plotselinge negatieve gevoelens krijgt (doelpunt gemist, iets kapot laten vallen, dat soort dingen). Maar, is het tegenovergestelde ook normaal? Dat je een plotselinge dosis positieve gevoelens (bijv. gevoelens die sommige mensen hebben en daarbij zeggen ik zou je wel kunnen knijpen of op kunnen eten!) krijgt, en daarbij een scheldwoord impulsief en onbedoeld uitroept?

Ik begrijp wel, dat als negatieve gevoelens worden uitgedrukt met negatieve woorden (scheldwoorden), dat het dan normaal is om bij positieve gevoelens positieve woorden te gebruiken. Alleen kunnen die worden misschien niet lading genoeg hebben, of zijn dat meestal zinnen.

Iemand in mijn omgeving doet dit nog wel eens, ik vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Dat zou zomaar zo kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat diegene het bewust doet, omdat diegene het nou eenmaal zo is gewend, bijvoorbeeld door ouders die hetzelfde doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat gebeurd wel eens en het is dan geen Gilles De La Tourette.

Sommige mensen kunnen om de haverklap een scheldwoord uitkramen of dat nou om positieve of negatieve gevoelens gaat.

In Turkije wordt het ook wel eens gebruikt. Zo worden kinderen uitgescholden voor ezelsjong, maar dat bedoelen ze dan positief. Terwijl ezelsjong ook negatief gebruikt kan worden. Het is dus ook cultureel bepaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die persoon het ook doet bij Albert Heijn in de rij, in de trein, of bij de tandarts, dan is het m.i. een lichte vorm van Gilles de la Tourette.

Als hij het alleen bij familie, vrienden en bekenden doet, dan zou ik (zonder enig verder oordeel over deze persoon) hem toch maar eens vragen op te houden met deze aanstellerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het syndroom van Gilles de la Tourette en word er soms wel zo moe van dat de media altijd zo de nadruk legt op dat schelden.

Maar eerst mijn antwoord: nee, je hebt geen Tourette als je ook scheldt als je blij bent. Je bent dan gewoon gepassioneerd.

Maar het is jouw schuld niet dat je denkt aan Tourette, het is de schuld van de media die altijd weer de nadruk legt op het schelden of coprolalie, zoals het officieel heet.
Mensen die TV of kranten maken, willen dat je naar hun werk kijkt of leest en zullen proberen het spectaculair te maken. Daarom leggen ze altijd maar de nadruk op het schelden, want dat vinden mensen leuk.

In feite hebben minder dan de helft van de mensen met Tourette coprolalie. De schattingen varieren van 10 tot 33%. Oftewel de meeste mensen met Tourette dus niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet onbewust is dus bewust. Bedoel je werkelijk onbewust?
Plak niet meteen een etiket op een verschijnsel. Laat dat over aan een echte goede professional. Anders kans op selffullfilling profecy en je er vervolgens naar gedragen met een hoop twijfel. Zoek het uit.