Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe noem je het gedrag wanneer iemand constant probeert je vooral geen gelijk te hoeven geven?

Gaat vooral om een situatie dat je merkt dat die ander niet tegen je ingaat maar bijv. negeert of er "omheen" praten.
Het doet denken aan eigenwijs zijn, maar wellicht is er een genuanceerdere benaming voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tegendraads

In het engels "stubborn" - tegendraads eigenwijs koppig zijn.

Ik zou het een "betweter" noemen. Of "iemand met en andere mening dan ik" als je het vooral vriendelijk wil houden.

Dan is die persoon eigengereid, een individualist.

Misschien een Narcist

Omdat je zegt dat hij niet niet tegenspreekt maar eerder negeert ... dan zou ik gaan voor een 'die zuursmoel kan mij ni uitstaan'. Al zou een omschrijving als 'die wil enkel iets aanvaarden als hij zelf de oplossing gevonden heeft' ook passen. Betweter, individualist, narcist,... zoals de bovenstaande allemaal al zeiden zijn natuurlijk makkelijker in de mond te nemen. het lijstje kan je aanvullen met niet meegaand niet toegeeflijk eigenzinnig dwars stijfkop aanmatigend iemand met een hoge eigendunk met andere woorden. Nu hopen dat ze mij zo niet vinden met deze uitleg. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100