Is er een naam voor deze psychose? (zie uitleg)

Iemand die me heel dierbaar is, heeft het normale contact met de realiteit kwijtgeraakt als gevolg van verschillende traumatische gebeurtenissen. Ze is paranoïde en denkt dat de hele wereld het op háár voorzien heeft. Ze denkt dat men haar alleen maar wil vernederen en leugens over haar wil verzinnen en verspreiden. Ze heeft het idee dat die leugens worden gebruikt op haar, om te testen of ze kloppen.

Dus als ''de wereld'' liegt dat ze rood haat, worden er volgens haar mensen met rode jassen op haar afgestuurd om te zien of het waar is. Niet in de directe zin, maar als we over straat gaan, en er wandelen toevallig mensen in rode kleren voorbij, dan ziet zij dat als ''afsturen''.

Het is zelfs een keer tot het punt gekomen dat ze dacht dat haar dierbaren (wij) het ook op haar hebben voorzien, en dat was natuurlijk heel pijnlijk voor ons. Is er een naam voor deze paranoia? Zijn er anderen die dit hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Het gaat om een psychose, dat zeg je zelf al. Een psychose is een psychiatrisch ziektebeeld waarbij de patiënt als het ware buiten de werkelijkheid staat. Mensen met een psychose zijn met geen mogelijkheid van hun ongelijk te overtuigen. Meest aansprekende voorbeeld zijn hallucinaties, waarbij mensen dingen zien/ horen/ ruiken/ proeven/ voelen die er niet echt zijn. Ook waanbeelden zijn een veel gezien symptoom bij een psychose. Bij waanbeelden zien mensen dingen die er daadwerkelijk zijn, maar geven er een heel eigen en onjuiste interpretatie aan. In het voorbeeld van uw dierbare: de mensen met rode kleding zijn er daadwerkelijk maar dat die mensen op haar afgestuurd zijn is natuurlijk niet reëel.

Er zijn verschillende vormen van psychoses; in dit geval gaat het waarschijnlijk om een paranoïde psychose, met paranoïde waanbeelden.
Wat de oorzaak hiervan is, is door ons niet te zeggen. Als dit al langer bestaat dan zou het bijvoorbeeld kunnen gaan om psychotische stoornissen als schizofrenie. Is het nieuw ontstaan dan zou het een uiting kunnen zijn van bijvoorbeeld een depressie (in dit geval dan dus een psychotische depressie met paranoïde wanen.) Ook drugsgebruik, of bijvoorbeeld een delier zijn veel voorkomende oorzaken.

Hoewel dus niet duidelijk is waarom ze deze klachten heeft zou ik toch willen adviseren om hiervoor medische hulp te zoeken. Een psychose kan toch wel een serieus medisch probleem zijn. Psychotische mensen hebben zelf niet door dat ze ziek zijn; het kan dus erg lastig zijn. Als ze niet zelf contact met haar huisarts wil zoeken kunt u natuurlijk altijd zelf contact met hem/ haar opnemen om in ieder geval uw zorgen te uiten. U mag dan toch verwachten dat de huisarts hier iets mee doet; ook al zal hij daar tegenover u misschien niet veel over loslaten.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk lijdt zij toch "gewoon" aan paranoia: je noemt het zelf al. Dit wordt ook achtervolgingswaan of het syndroom van Kraepelin genoemd. Zie ook onder meer de informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranoia.

Ga overigens voor deskundig advies naar een huisarts of een andere deskundige.