Wat kan ik doen om een constructief bindingspatroon te ontwikkelen?

Heb net een interview gelezen met Ponnet, auteur van het boek "blijf bij me". Zij heeft het er bv. over dat je als kind zowel autonomie als binding moet leren. Bij sommige kinderen is die autonomie ontwikkelen veel zwaarder gestimuleerd dan het bindingsfacet, met alle gevolgen van dien . Verder heeft ze het erover dat het bij relaties zeer vaak om macht draait.
Nu herken ik dat bij mij heel er goed. Mijn relaties bestonden uit twee soorten:
- mannen die het goed met me meenden en zich wilden binden, maar die ik saai vond (typisch voor destructief bindingspatroon). en die ik zelfs heb bedrogen met anderen om de spanning.
- mannen die destructief bindingspatroon hebben en waar ik dus hetzelfde gevecht moet leveren als bij mijn ouders destijds : een gevecht voor wederzijds respect.
Nu moet ik woensdag naar een vervelend medisch onderzoek, en mijn vriend en ik hadden afgesproken nog eerst even te genieten in zijn appartement in de ardennen. nu heeft die gisteren zulk een destructief gedrag vertoont, en deze voormiddag weer, mij trachten te vernederen, emotionele mishandeling (bv. de hele tijd doen alsof alles wat ik aanraakte vies werd en hij het moest afkuisen:)) enz. Terwijl ik net nu wat geborgenheid nodig had. Ik ben weggegaan en zit nu thuis. en heb besloten met de relatie te stoppen.
En wil nu eindelijk es een gezond bindingspatroon zodat ik op termijn ook een ander soort man kan aantrekken. Ik ben er klaar voor, maar hoe ontwikkel ik innerlijk een gezond bindingspatroon?

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Lieve Liveisgreat,
je bent eraan toe zeg je om een ander bindingspatroon te ontwikkelen? Dan kan een therapie ook nu pas werken.

Het klinkt mij meer in de oren alsof je zo kwaad bent op je vriend dat je eindelijk zegt: en nu ben ik het zat, ik wil een ander bindingspatroon. Het is ook wel heel naar wat je beschrijft hoe hij doet.
Maar hoe sta je ertegen over als je weer rustig bent?

Wat me daarnaast opvalt is dat het als éisen klinkt zoals je opsomt waar een partner aan dient te voldoen. Dat is omdat je kwaad bent lijkt me want op andere momenten klink je veel zachter, ook wanneer je aangeeft wat je wel en niet wilt.

En toch: hoe je het ook zegt: die eisen geven ook aan dat je verwacht dat de ander je leven aangenaam maakt, je opvangt etc.
Ga het gewoon eerst eens voor jezelf doen.
Vergeet dat andere bindingspatroon, ga eerst eens een diepgaande verbinding met jezelf aan.
Blijf eens een poosje alleen. Zonder liefdespartner.
Dat kan beangstigend zijn, ik weet het.
Maar dan leer je wel wezenlijk hoe je bent en hoe je een verbinding aangaat.

Wees je eigen cursus en zeg elke dag, terwijl je jezelf liefdevol recht in de spiegel aankijkt: Liveisgreat, ik hou heel veel van je en ik ga nu eens goed voor je zorgen lieverd. Ik luister naar je en ook naar je lichaam, ik stel me troostend op naar je; huil maar gerust. Ik ben zo begaan met je en ik wil je zo graag gelukkig maken, ik bén er gewoon voor je!

Als je dat oprecht kan zeggen is je bindingspatroon veranderd en komt de rest vanzelf.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeeeeeeeeeeel mooi!!!
En toch denk ik, dat deskundige hulp heel goed zou zijn, omdat niet iedereen dat tegen zichzelf kan zeggen als er diepgewortelde blokkades zitten.... mijn ervaring.
Nou realiseer ik me ook heel goed, dat ik ikke ben, en niet Liveisgreat, daarom deel ik mijn ervaring.
Het heeft mij jaaaaaaaaaren gekost, aanploeteren, voordat ik de hulp vond die ik nodig had en het had me zoveel tijd gescheeld, áls ik.... en juistem, dat heeft geen enkele zin ;-)
Ik hoop, dat Liveisgreat die ervaring niet ook hoeft mee te maken. Ik vind het een zeer waardevol antwoord Kristal, dikke +
Kristal
11 jaar geleden
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt Wen, en ben het ook met je eens. En toch heb ik bij Liveisgreat almaar het gevoel dat zij die belangrijkste stap overslaat, uit angst om alleen te zijn...
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik wilde helemaal niet eisend over komen hoor. Het zijn gewoon dingen die ik zie gebeuren in relaties die werken. Dus het zijn niet enkel dingen die ik verwacht, maar ook dingen die ik zelf wil doen.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat mijn partner er op elke moment voor me moet zijn en me "opvullen". Ik ben iemand die zeeeer zelden emotioneel op iemand leunt, om het bij het genoemde boek te houden is mijn autonomie hiervoor veel te sterk ontwikkelt. Maar zich soms kwetsbaar kunnen opstellen tov van elkaar of alleszins kunnen verdragen dat één van beiden zich kwetsbaar opstelt is belangrijk m.i.
Kwaadheid voel ik idd wel, maar vooral pijn. Pijn omdat ik niet snap dat iemand dergelijk gedrag kan stellen, goed wetend dat hij de ander hiermee kwetst en de relatie op de helling zet. Dus er moet in die man een emotie zijn die zo sterk is dat dit er allemaal niet meer toe doet.
En idd heb ik gisteren weer een razende, in zichzelf gekeerde en gifspuiende man achtergelaten die telkens zei dat hij altijd de schuld krijgt. Terwijl ik niet heb verweten (enkel gezegd dat ik het niet leuk vond dat hij constant achter me liep te poetsen), het woord schuld niet eens uitgesproken heb en ook helemaal niet denk ik die termen. Dat heb ik hem ook geantwoord : het doet er niet toe wie schuld is, we hebben een conflict, we zijn beiden kwaad op elkaar en dit komt door ons allebei. We kunnen er nu voor kiezen dit uit te praten of het even opzij te zetten en te gaan wandelen". Soit.
Het punt is zeker niet dat ik niet alleen kan zijn. Ik ben heel mijn leven al heel veel alleen geweest, zelfs als kind, en kan me heel goed alleen bezig houden en amuseren. Plus is alleen zijn niet voldoende. Ik heb ooit zeven jaar geen partner gehad en alles gedaan (cursussen, boeken, therapieën...) om beter te functioneren in relaties. En pas als ik een partner kreeg zag ik dat ik nog steeds met patronen zat. Dit gedrag van hem (dus afwentelen op anderen als hij zich over iets slecht voelt) herken ik goed van bij mijn moeder. Het is de eerste keer dat ik dit ontmoet in een relatie, wat betekent dat ik dit moet helen in mezelf.
Maar ik wil dus vooral een beeld krijgen van hoe is dat nu, een positieve binding, welke eigenschappen moet ik maw in mezelf ontwikkelen om hiertoe te komen. En eigenliefde is zeker de belangrijkste pijler....
Kristal
11 jaar geleden
Die laatste zin is voor mij het belangrijkste.
Ofwel: behandel de ander zoals jezelf behandeld wilt worden. En natuurlijk voel je pijn, onder kwaadheid zit altijd pijn.
Maar eerlijk gezegd heb ik het idee, ook door je vorige vragen en met alle respect, dat je van deze man dingen hoopt te krijgen die hij gewoon niet kan geven, al zou hij willen.
Hij is er de man niet naar. Hij heeft behoorlijke beperkingen. Je wilt een volwaardige relatie, waarbij je, naast sterk zijn, ook kwetsbaar mag/kan zijn.
Je zegt ook: ***Ik ben iemand die zeeeer zelden emotioneel op iemand leunt***
Dat heeft meer met angst te maken (je bent bang dat iemand macht over je krijgt wanneer je je kwetsbaar opstelt) als met kracht. En die angst houdt tegen wat je zo graag zou willen. Ik herken een hoop in je verhaal trouwens, en bedoel het niet vervelend, dat weet je wel. Welke eigenschappen van jou laat deze man, door zijn gedrag, zeer uitvergroot zien aan jou?
Je hoeft mij daar geen antwoord op te geven natuurlijk, het is meer een overdenking punt voor jezelf. Je hebt wel lef dame, om met je relatieperikelen zo open te zijn op GV ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dat laatste ben ik zo met je eens Kristal; bewonderenswaardig vind ik het!
liveisgreat
11 jaar geleden
wel gelukkig kan niemand erachter komen wie ik ben he, dat is een voordeel met een forum. Mocht ik hier met naam en toenaam op staan zou ik allicht een stuk minder open zijn. Dus niks lef hoor...
Wat ik bedoel met emotioneel leunen is : in tegenstelling tot vroeger verwacht ik van mijn partner niet meer dat hij bij wijze van spreken 20 sms'en stuurt per dag met "ik hou van je". Dus ik bedoel dat ik meer op mijn poten sta, wat allicht ook gelukt is dank zij de autonomie die ik als kind had ontwikkeld.er is echter een periode geweest waarin ik, als er iets was, al mijn vrienden en kennissen, tele-onthaal etc afbelde om uitgebreid mijn verhaal te doen en steun te zoeken. Maar uiteindelijk leid me dat niet verder want ik raakte helemaal verward. plus belast ik er ook anderen mee die er in wezen niks aan kunnen veranderen en alleen kunnen zeggen "oh hoe erg voor je" (want dat wilde ik natuurlijk horen).
Of persee van mijn partner verwachtte dat er iets direct uitgepraat werd (niks uitpraten natuurlijk, verkapte verlatingsangst).
Maar soms ben ik gewoon kwetsbaar, en dan wil ik wel es een hand om mijn schouder. niet om me te zeggen "oh wat ben jij toch een duts" maar "ik ben er voor je". Waarmee ik dus niet op iemand wil leunen maar gewoon even iemand hebben die er dan gewoon even is. Ik vind dat zeker bij mijn vrienden, maar ik vind dit ook onontbeerlijk in een relatie. Niet constant natuurlijk, maar binnen de mogelijkheden van ieder.
liveisgreat
11 jaar geleden
Ja, ik heb me al vaak afgevraagd welke eigenschappen die man me spiegelt. Maar ik zie vooral eigenschappen van mijn ouders, plus fenomenen uit mijn kindertijd die ik herhaald zie. Bv. valt het me op dat ik vaak mannen aantrek met een uitgesproken ongezonde moederbinding (extreme haat of juist grote afhankelijkheid). En dan zie ik hoe mijn vader zijn moeder nog steeds niet vergeven heeft, al is hij bijna 80, dus weet ik "dat creëer ik terug in mijn relaties". Een groot parallel met de huidige situatie, alleen is het de keerzijde van de medaille : mijn partner is met zijn moeder getrouwd en zet sowieso zijn familie op de eerste plaats. Heel onze relatie is hiernaar georganiseerd, en hij voelt zich zo schuldig als hij (bv. voor een reisje) niet de familiebijeenkomsten (2/week) kan organiseren. Zonder hem willen zijn kinderen immers niet bij zijn moeder gaan, en tegen elkaar spreken ze ook niet dus samen gaan is evenmin een optie.
En ik wilde eigenlijk echt nog wel samen met hem iets opbouwen ipv gewoon gezellig samen zijn en wat knuffelen. Hij ziet onze toekomst altijd apart ook op langere termijn. en die ene keer dat ik durfde vragen hoe het zou zijn als we oud worden, werd hij razend, omdat hij dacht dat ik dit zei omwille van zijn pensioen :-D.
En zo zijn er nog een groot aantal zaken die ik in mijn liefdesrelaties creëer maar ook bv. zie terugkomen op mijn job enz.. Innerlijke patronen die ik wil uitzuiveren. Zo kom ik bij mijn vraag : hoe ontwikkel ik innerlijke patronen die me gezonde bindingen doen aangaan. Wat zijn deze eigenschappen? Ik ben al de weg gegaan van te empathisch, gevend etc.. naar het tegenovergestelde. En terug. Maar de mate waarin ik heb gegeven heeft zich nooit vertaald naar de mate waarin de relatie liep. Dus dat is blijkbaar de sleutel niet denk ik. Eigenliefde zeker wel, dat is het begin van alles zoals gezegd..

Andere antwoorden (2)

Ik denk, dat het veel en veel te zwaar is, om dit zelf te doen. Zelfhulpboeken zat die je kunt raadplegen, maar om dit op een voor jou goede, constructieve en op jouw persoon gesneden manier te doen raad ik je ècht aan om een deskundige te raadplegen.
Wat ik bij de vele vragen van je op het gebied van de psyche heb gelezen is dat m.i. nodig, omdat het heel diep zit.
Diep in de zin van: diep in je jeugd.
En met zulke ingrijpende zaken red je het zelf niet is mijn ervaring, dat is te groot en te moeilijk. Dan zwem je wat rond en kom je niet tot de kern of de kernen.
Ik hoop echt, dat je jezelf die hulp gunt want je bent het gewoon hartstikke waard!

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien is dit niet een antwoord, waarop je hoopt, maar m.i. heb je niks aan huis- tuin- en keukenadvies, omdat je probleem/problemen niet simpel effe op te lossen zijn.
Je bent er klaar voor schrijf je: super!!!
Pak dan meteen het grote geheel aan, dat scheelt je ook heel veel kostbare tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
yep wendy, ik wil best hulp zoeken hoor, maar een deel wil ik ook alleen doen . Ik heb trouwens al heel wat "therapie" achter de rug dus het is zeker niet zo dat ik er weerstand tegen heb en met de zelfhulpboeken, inzichtboeken etc kan de autostrade tussen parijs en keulen plaveien.
alleen raar dat geen enkele van die therapeuten ooit zijn/haar hand gelegd heeft op dit punt. Ik heb van hen meer geleerd om te gaan met het destructieve gedrag (wat voortkomt uit mijn innerlijk patronen, dus ik werp geen steen naar mijn (ex-) partners. misschien is het goed dat ik meteen kan zeggen waarom ik kom ipv "oooh, die man heeft me toch zo slecht behandeld help me even". Ik wil het in mezelf veranderen.
Het rare is dat ik met mijn vader nu wel een heel goeie relatie heb. Niks destructiefs meer. Wij zijn beste vrienden en al hij het nog eens "krijgt" kan ik vrij ad rem reageren zonder dat ik hierdoor weer gekwetst wordt. Ik weet dat hij is zoals hij is, dat hij ook goeie kanten heeft en dat hij tot een bepaalde grens komt bij mij en niet verder dan dat. Maar zo wil ik niet in relaties met partners staan. Bij een partner vind ik
- kom ik op de eerste plaats (niet zijn moeder, tante, nonkel, vrienden etc) in emotionele binding. dit heeft dus niks te maken met het helpen van andere mensen dan ik of dergelijke. gewoon : hij kiest voor de relatie. punt.
- kan ik me kwetsbaar opstellen
- is er als ik hem nodig heb
- is oprecht begaan met me
- rekent niet constant wat hij "geeft"
- en voor de rest : zie mijn vorige vragen over dit thema :)
Het is m.i. niet nodig om te vechten in een relatie. Ik geloof oprecht dat liefde een werkwoord is, en dat het erop aankomt je eigen valkuilen te herkennen. Het hoeft voor mij zelfs niet te gaan over het eindeloos palaveren over elkaars patronen, als je het zelf weet en er met vallen en opstaan iets aan doet, is het voor mij meer dan okee.
Het komt er nu op aan de juiste hulp te vinden, maar alles in het leven wat je nodig hebt komt normaal gezien gewoon naar je toe. Dus ik zet me open en zie wel.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
liveisgreat
11 jaar geleden
ik bedoel : de zelfhulpboeken die ik heb gelezen. plus de cursussen, workshops enz enz enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Toch denk ik, ondanks je vele therapie: als dit een nieuw onderwerp is, dan is het een groot punt en lijkt mij deskundige hulp gewoon belangrijk voor je. Misschien klink ik eigenwijs en doordrammend, maar da's gewoon wat ik denk ;-)
Bindingsproblematiek komt weliswaar voor in de psychologie maar is geen diagnose.

Bindingsproblematiek kan verschillende oorzaken hebben. Deze oorzaken zullen dienen te worden opgelost. Alsdan zal de bindingsproblematiek niet weer optreden.

Uw vraag gaat over het ontwikkelen van een constructief bindingspatroon. het begrip 'constructief' is naar mijn mening essentieel hierin. Hiervoor dient deze menselijke eigenschap (vaak zijn we hem in de loop der jaren kwijt geraakt) opnieuw te worden ontwikkeld.

Dit kan op veel manieren. Onderstaande bron(nen) bieden de mogelijkheid door middel van een geïntegreerde methode.

Deze methode is geënt op de volgorde: voorinzicht -> inzicht -> transformatie.

U hebt blijk gegeven van voorinzicht door het stellen van de vraag. Uw uitdaging (naar mijn mening) zit hem er in hoe het inzicht te krijgen. Alsdan zal de transformatie zich als vanzelf aandienen.

De door mij beschreven Integratieve methode om te komen tot constructief denken is daarbij mogelijk. Het is niet de enige methode die leidt tot het door u te bereiken doel. Het is wel een methode die vrijwel geen weerstanden in mensen doet oproepen.

Ik wens u veel succes bij uw 'groeipad'.