Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Als je een opgefokt of geirriteerd gevoel hebt, hoe kom je er dan achter wat dit veroorzaakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ooit zei een psychologe tegen me: "Als iedereen elke ochtend een halfuur eerder zou opstaan en even rustig de tijd zou nemen voor zijn/haar gedachten en gevoelens, zou ik geen patiënt meer overhouden". En ik denk dat dát ook het "geheim" is: ga er (regelmatig) eens rustig voor zitten en laat je gedachten en emoties gewoon de vrije loop. Er komen dan allerlei dingen boven die je niet zou verwachten, omdat je ze (bewust of onbewust) hebt verdrongen.

Dat kan alleen door zelfonderzoek. Er moet iets zijn waar je niet tevreden over bent. Er moet iets zijn wat jou dwars zit. Dat hoeft niet iets van vandaag te zijn. Het kan ook iets zijn wat niet lekker zit maar wat zo sluimerend aanwezig is dat je er niet direct een naam aan weet te geven. Eerlijk zijn tegenover jezelf. Er rustig over nadenken. Bijvoorbeeld als je in bed ligt. Probeer dan eerst nergens over na de denken. Je hoofd leeg te maken. Of op een ander rustig moment. Probeer iedere dag een rustmoment voor jezelf te maken. Concentreer op je ademhaling. Elke dag een kwartiertje reserveren, rustig gaan zitten, ontspannen, en je concentreren op je hoofd, schouders, borstkas, armen, benen, billen, enzovoort. Dat kun je mediteren noemen, maar dat hoeft niet. Rust in jezelf. Dan kom je tot de oorzaak van je onrust.

Vaak is het een opstapeling van frustraties, dus zaken die niet gaan zoals je wilt. Een a twee frustraties kunnen we meestal net aan, komt er meer bij dan gaan we opgefokt gedrag vertonen. Dat is maar een optie. Het kan ook aan andere mensen liggen, die misschien dingen zeggen die je eigenlijk ergeren. Vooral verwijten werken door. Of het kan aan stress, drugs, of rock en roll liggen :O. :)

Om achter de oorzaak van een gevoel te komen kan je de 5 G's toepassen: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Ga rustig zitten, pak pen en papier of je computer en ga schrijven! Je weet je gevoel: wat ging er aan dit gevoel vooraf? Welke gedachten had je? Welke gedachten heb je nu? Gevoel komt vrijwel altijd voort uit gedachten, meestal naar aanleiding van een gebeurtenis. Die gebeurtenis is je kennelijk niet helemaal duidelijk. Dat kan iets zijn, wat je net is overkomen, maar het kan ook iets zijn vanuit je verre verleden, dat door een klein dingetje in het nu is getriggerd. Door na te denken, wat je gedachten waren en zijn en dat steeds verder uit te pluizen, kan je komen bij die gebeurtenis. Schrijf alles op, wat je te binnen schiet en kijk, waar je dat naartoe brengt. Uitleg over de 5 G's vind je hieronder: http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf en http://www.be66.eu/Arduin/pdf/HET%20G%20Schema.pdf

Gevoelens die je overvallen en waarvan je niet weet hoe ze ontstaan. Er is niets speciaals gebeurd, maar toch "overvallen" ze je. Of er is wel iets speciaal gebeurd en je vraagt je af waarom je nu toch in godsnaam weer die bepaalde reactie hebt, ook al wil je dat eigenlijk liever anders. Deze reacties hebben heel vaak te maken met "verdrongen" en onverwerkte dingen uit het verleden. Als er dan iets in het heden hiernaar refereert ga je erop reageren zonder te weten wat er aan de hand is. Heb nu weer gelezen dat gevoeligheden voor slechts 20 % uit het "nu" komen, de rest ontstaat door het verleden (stond in het laatste hoofdstuk van "mannen komen van mars, vrouwen van venus). Dat onverwerkte ding hoeft daarom geen groot trauma te zijn, een "klein" trauma is al genoeg om dit te veroorzaken. Ik doe nu een tijdje EFT als ik me opgefokt en geirriteerd voel en niet weet hoe dat komt. khad bij aanvang een hele grote weerstand tegen EFT, het hielp toen dan ook geen zier. Maar toen heb ik me laten inschrijven voor een online cursus bij een zekere Linda Nuyts (kostte slechts 7 €, dus...) en dat heeft me op weg gebracht. Waarschijnlijk deed ik het voordien niet zoals het moest of zoiets. Als ik EFT toepas, kom ik bij de emotie die op de gebeurtenis kleeft. Opgefokt en geïrriteerd wordt dan soms 'kwaad" en "verdrietig". Op die manier kreeg ik al veel meer contact met mezelf. Maar natuurlijk is dit daarom niet voor iedereen de ideale manier. Je hebt hier al veel tips gekregen, en hopelijk vind je nog meer manieren om je onbewuste naar boven te brengen. Zoek uit wat voor je werkt. Het kan wat tijd kosten voordat je dat gevonden hebt, maar als je open staat kom je er wel achter. Aanvaard ondertussen je gevoelens, want alles waartegen je weerstand biedt heeft je in zijn macht (cfr het chinese spreekwoord "Alles waar je tegen vecht heeft macht over jou"). Hou dus van jezelf zoals je bent, ook als je je boos en geirriteerd voelt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100