Hoeveel slaap heeft een mens nodig en vanaf wanneer tel je de uren?

Ik heb gelezen dat een volwassenen ongeveer 7-9 uur slaap nodig heeft. Jong volwassenen iets meer dan ouderen. Maar vanaf wanneer tel je de uren? Vanaf het moment dat je in bed gaat liggen en je ogen sluit, of vanaf het moment dat je daadwerkelijk in slaap valt?
En wanneer weet je dat je genoeg geslapen hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik gebruik mijn FitBit One hiervoor. Die draag je tijdens je slaap, en dan houd hij bij hoe (on)rustig je slaapt.
tinus1969
8 jaar geleden
Als je vanzelf wakker wordt, zonder wekker of andere prikkel van buiten (zoals huilende kinderen), heb je genoeg geslapen.
Dat geldt zeker als je meerdere dagen achter elkaar vanzelf wakker wordt.

Antwoorden (2)

Je telt de uren dat je werkelijk slaapt, niet de tijd dat je wakker ligt.

Volwassenen hebben gemiddeld 7-8 uur slaap per etmaal nodig. De totale slaapbehoefte varieert per persoon. De totale slaapduur bedraagt bij ongeveer 65% van de volwassenen 7 à 8 uur. Acht procent van de volwassene kan met minder dan 6 uur slaap toe, terwijl 2% langer dan 10 uur slaap nodig heeft. Adolescenten slapen gemiddeld 9 uur. Gemiddeld duurt het 10-20 minuten voordat je in slaap valt, maar ook de inslaaptijd kan per persoon sterk verschillen.

Over het algemeen kan je zeggen dat als je je uitgerust voelt, je genoeg geslapen hebt. Maar dat zal per persoon verschillen. Ook als je met een moe gevoel opstaat, kun je genoeg slaap gehad hebben.
SimonV
8 jaar geleden
Marcia Bulder, Psycholoog NIP: Hoeveel slaap iemand nodig heeft, verschilt per persoon. Het gemiddelde aantal uren slaap dat iemand nodig heeft is 7 tot 8 uur per nacht.
Dit is een gemiddelde, dus dat zegt niets over een enkel iemand. Je weet dat je voldoende slaapt wanneer je je fit voelt en goed functioneert.
Er zijn mensen die goed functioneren met 4 uur slaap per nacht. De slaapuren zijn bij onderzoeken gemeten " tijdens daadwerkelijke slaap" .

-- In de winter slapen we meer door een verminderd stimulerend effect van het zonlicht.
Daarnaast zal iemand die in goede conditie is minder slaap nodig hebben, dan iemand met een minder fit lichaam. Tenslotte is de slaapbehoefte dermate individueel bepaald, dat het aantal uren slaap dat nodig is om zich fit te voelen, niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Iemand die zich pas fit voelt na 11 uur slapen is niet per definitie lui. ---