Hoe zorg ik ervoor dat ik stop met mezelf snijden?

Ik snijd mezelf al best wel een tijd en ik ben er gewoon klaar mee door verschillende redens alleen ik wil best stoppen met mezelf snijden maar ik weet niet hoe

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
fremar
6 jaar geleden
http://nl.wikihow.com/Stoppen-jezelf-te-snijden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga naar je huisarts, dit hoeven je ouders niet direct te weten. Ga met hem in gesprek Hoe je hier vanaf kan komen, ga uitzoeken waarom je hiermee begonnen bent.
Het is een verslavend iets doordat er een stofje vrij komt dat even voor een fijn gevoel zorgt
Als het zo vlak op je hand Is hebben je ouders het dan nog niet gezien?
Loop je nu met lange mouwen en zwem je niet?
Denk ook eens aan de toekomst, de rest van je leven loop je met verminkte armen, krijg je blikken van onbegrip, afschuw, voel je je niet fijn met korte mouwen
Lieve meid, zoek zo snel mogelijk Hulp voor je jezelf nog meer pijn aan doet die niks oplost enkel voor nieuwe problemen zorgt.

Antwoorden (2)

Allereerst: goed dat je zelf tot de conclusie komt dat je er klaar mee bent. Dat is de eerste en belangrijkste stap op weg naar stoppen. Jezelf snijden is niet zomaar iets, daar liggen vast redenen aan ten grondslag waarom je überhaupt mee begonnen bent. Ik adviseer je zo snel mogelijk contact op te nemen met de huisarts. Die zal je in veel gevallen verwijzen naar een collega-praktijkondersteuner ggz, die vanwege zijn/haar achtergrond (psychische hulpverlening) beter kan beoordelen wat de weg is die je kunt volgen. Misschien zijn een paar gesprekken met de praktijkondersteuner voldoende, maar als de oorzaken dieper liggen, kan het ook zijn dat de praktijkondersteuner je doorverwijst naar een andere hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja maar kijk ik wil best met me huisarts praten maar ik durf het gewoon niet en wil ook liever niet dat me ouders dit komen te weten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar als ik met iemand van school ga praten dan komen me ouders er ook achter
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe oud ben je? Volgens mij kun je ook zelfstandig naar de huisarts gaan, en dan kun je vragen of ze je ouders er buiten willen houden. Dat begrijpen ze vast wel. Bel anders gewoon een keer naar de huisarts en vraag of dat mogelijk is. Gewoon doen, dat is niet raar, dat wordt wel vaker aan huisartsen gevraagd! Het is denk ik beter om de oorzaak van het snijden aan te pakken, ipv alleen het snijden proberen te stoppen. Anders kun je altijd weer terugvallen. Met een psycholoog praten helpt heel veel. (Ik was zelf ook eerst bang om naar een psycholoog te gaan, maar achteraf was dat totaal onnodig). Het kan fijn voelen als iemand je helpt en steunt, en dat je weet dat je er niet alleen voor staat. In je eentje is het veel moeilijker om jezelf te helpen. En als je het toch zelf wil doen, vraag dan aan jezelf hoe het komt dat je je zo voelt, en wat je eraan kan doen om het te verhelpen.. (Zoek bijvoorbeeld afleiding (nieuwe hobby's bijv.) en zorg dat je lekker in je vel zit.
Door je te snijden ruil je de ene pijn in om een andere niet te voelen.
Dit gedrag hoort meestal bij een persoonlijkheidsstoornis.
Het toegeven dat je die dan hebt, is een goed begin van mogelijk herstel.
Zoek steun bij een vertrouwens persoon, die je altijd kan bereiken om mee te praten als het dreigt weer mis te gaan.
Werk aan je zelfvertrouwen ( met hulp ).
Eet zo gezond mogelijk.
Zeg wat je denkt en kom voor je mening uit, stop het dus niet weg.
Mogelijk heb je ondersteuning nodig van bepaalde medicijnen.