hoe lang duren ontwenningsverschijnselen lithium ?

Toegevoegd na 17 uur:
hiermee bedoel ik niet het stoppen van lithium, maar het verminderen ervan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
12.6K
Poet
10 jaar geleden
Tip: Houdt zo'n scoreboekje bij waarin je elke dag in jezelf voelt hoe het met je gaat. Dan kun je namelijk nog bijsturen voor je de dip in zakt. Dan heb je er namelijk geen vat meer op.

Antwoorden (2)

Lithium werkt niet verslavend. Bij stopzetting van lithium zijn, ook na langdurig therapeutisch gebruik, geen ontwenningsverschijnselen of restverschijnselen bekend. Als jij last hebt van ontwenningsverschijnselen dan kunnen die dus niet komen doordat jij gestopt bent met lithium.

Risico van het stoppen is wel dat er weer depressies en/of manieën kunnen optreden. Als je desondanks toch wilt proberen of je het zonder lithium kunt stellen, dan moet in overleg met de psychiater die jou behandelt de dosis over een periode van maanden geleidelijk worden verminderd. Wanneer er dan toch een depressie of manie optreedt kan de dosis dan snel weer worden verhoogd.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. Mijn eigen ervaring is: bij mindering of langzaam afbouwen geen ontwenningsverschijnselen gehad. Ik moet er wel bij vermelden dat het ik er ook geen baat bij heb gehad, heeft niets geholpen.
Het verminderen van Lithium geeft geen ontwenningsverschijnselen. Het kan wel zijn dat je verandering merkt in de bijwerkingen bij een lagere dosering, maar dat zijn dus geen ontwenningsverschijnselen. Wanneer mensen wel menen verschijnselen door minderen te hebben komt dit doordat ze meer bij hun gevoel komen en dat kan soms klachten geven omdat ze dat niet gewend zijn.