Het verschijnsel dat mensen zich in sociale situaties aanpassen aan degenen met wie ze op dat moment te maken hebben, hoe werkt dat precies?

Bijvoorbeeld: Iemand gedraagt zich anders tegen een bekende dan tegen een onbekende.
En anders tegen zijn grootouders dan tegen vrienden en weer anders tegen collega's.

Hoe onbewust of bewust gebeurt dit?
Waardoor doen we dit?

Ik vraag me ook af of er een naam voor is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (2)

Je zou het sociaal conformisme kunnen noemen, en dat is eigenlijk ook precies wat het is: deels bewust, deels onbewust, vinden we het prettig om ons aan te passen aan onze omgeving. Dat geeft een veilig gevoel, een gevoel van "erbij horen", een gevoel van "passen".

Dat is m.i. niet hetzelfde als altijd maar doen wat anderen van je verwachten, maar het is ook je aanpassen aan de situatie: natuurlijk gedraag je je op een begrafenis anders dan op een bruiloft, om even een voorbeeld te noemen: daar horen hele andere emoties bij, en het zou heel vreemd zijn als dit niet zo was. Zoiets is ook grotendeels aangeleerd: hoe jonger kinderen zijn, hoe consistenter hun gedrag is over verschillende omgevingen. Naarmate we ouder worden, passen we ons meer aan. Omdat dit "zo hoort", dus de omgeving dit van ons vraagt en we hier vaak aan willen voldoen, maar ook omdat we zélf meer inzicht krijgen in wat goed is om te doen in een bepaalde omgeving of situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk herken ik dit wel, ik was eens uit met mijn zusje en in het restaurant maakte ik een grapje met de ober die ons hielp. de reactie van mijn zusje was: ken je die man ? nee, waarom was ik dan "gezellig" tegen hem, alsof ik hem kende?... ik was erg verbaasd, ik ben namelijk niet alleen tegen bekenden aardig/vriendelijk/gezellig! maar dat is kennelijk niet zoals zij vond dat het moest, zij vond het maar vreemd!
later realiseerde ik mij dat ik niet de enige ben, die een grapje maakt om de spanning te breken en de sfeer te verhogen en ook dat dat een kwestie van karakter is.

dat iemand anders is tegen grootouders dan tegen vrienden, vind ik normaal, je bent ook anders tegen je ouders dan tegen vrienden of je broertjes en zusjes, ook normaal.
of zegt dit zoveel dat ik niet normaal ben ?
volgens vraagsteller dan...:)

dat je sommige mensen (ouders/grootouders) anders behandelt dan je vrienden ligt aan je opvoeding, dus dat is aangeleerd gedrag en vanaf dat moment gebeurt het onbewust.

ik zou het de naam opvoeding willen geven.