Ik durf niet naar de universiteit door mijn sociale fobie? Wat moet ik doen?

Ik heb mijn hele leven al last gehad van sociale fobie. Daardoor is mijn middelbare en lagere schooltijd helemaal verpest. Dit komt omdat ik altijd de stille was en werd daarom ook meestal uitgesloten. Ik heb altijd gezegd later ga ik het beter doen. Nu ga ik diergeneeskunde studeren. Dierenarts worden is mijn grote droom. Maar als ik plaatjes zie van een nief met die vele studenten bonst mijn hart in mijn keel en kruip ik liever in een hoekje. Ik heb al verschillende therapieën gedaan en neem nu ook medicatie. Sertraline omdat ik ook dysthymie ofzo heb. Ik ben nu wel een blij persoon maar mijn angst is niet verbeterd. Ik kan geen dosis hoger nemen want ik zit al aan de hoogste. Ik weet het echt niet meer niks helpt. Ik heb ook nog nooit een vriend gehad of een eerste kus... Ik durf geen vakantiewerk doen laat staan autorijden. Durf niet alleen in de winkel binnengaan. Ik weet het niet meer hoe komt ik hier vanaf als niks helpt. Ik wil zo graaf dierenarts worden maar mijn fobie houdt mij tegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://realisatietrainingen.nl/pb/artikelen/natuurlijke%20ondersteuning.html
en vooral deze dus:
http://realisatietrainingen.nl/pb/artikelen/magnesium.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMDR zoals bij de antwoorden staat is wel een goeie. Bij mij heeft het geholpen bij mijn 'overgeeffobie' en misschien helpt het ook bij je sociale fobie. Een forum op internet waar je lotgenoten kunt vinden kan je ook helpen. Hey, en die eerste kus/vriend. Die komt wel! Met of zonder fobie! Alles in kleine stapjes, die voor anderen heel erg klein zijn, maar voor jou precies groot genoeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is naar de universiteit gaan op dit moment nog een te hoge drempel voor je. Een fobie "afleren" gebeurt meestal door wel dingen te doen die je eng vindt; maar wel met kleine stapjes.
Dus dingen die wel moeilijk zijn, maar nog wel haalbaar.
Als je iets overwonnen hebt, kun je weer een stapje hoger. Misschien kun je naar de universiteit gaan op een later moment en eerst andere dingen proberen?
Waaronder een (groeps-)training?

Antwoorden (3)

Heb je wel eens van EMDR gehoord? Het helpt angesten trauma's en fobieen ook te verwerken. Het is een zeer goede therapievorm bij fobische klachten.

Hier een linkje met wat informatie. Het is zelfs bewezen succesvol bij oorlogtrauma slachtoffers die geen oog meer dichtdeden en angst hadden om naar buiten te gaan ( agora fobie)

Hoop dat het je helpt.

http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Is-EMDR-een-goede-oplossing-voor-fobische-klachten.htm

Ik kan ej wel nog meer voorbeelden geven van mensen uit mijn omgeving als je wilt. Doe ik wel via PM dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ook ik heb er zelf prima ervaringen mee.
Nog wat info ter aanvulling:
http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van EMDR, er zijn EMDR´s om trauma´s te verwerken, dat kunnen ook kleine dingen zijn, het hoeft geen groot trauma te zijn, maar er kan ook gedacht worden aan een kleine ervaring. Daarnaast zijn er ook ander vormen. Er is een vorm die je helpt om angsten die je hebt voor de toekomst onder controle te krijgen en om zekerder van jezelf te worden. Ook zijn er methodes die je helpen te kijken wat je eng vind, wat je daar aan kan doen. daarna ga je een gedragsexpirement doen, je moet de situatie aangaan (geleidelijk aan) en door positieve ervaring kom je over je trauma's heen! ( werkt erg goed!)
als je naar de universiteit gaat, weet niemand iets van je af, niemand kent je, eigenlijk begin je opnieuw met een schone lei !

er zijn genoeg mensen die opvallen omdat ze erg "leuk" zijn, of omdat ze "luidruchtig"zijn, of omdat ze slim zijn, of omdat ze ... vul maar in, er zijn ook mensen die "stil" zijn ! en daarvan ben jij er een, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, wat zou dat een saaie boel worden, echt waar.

misschien kun je deze zomer besteden aan ontspanning.
maak je niet zo "dik" over wat in het najaar komen gaat.
probeer het niet als "probleem" te zien.
kijk er naar als iets nieuws, wat het ook is, als iets leuks, als je droom die in vervulling gaat !
als je dat lukt, dan denk ik dat je het wel naar je zin zult hebben, want je leert straks voor wat je heel graag wilt worden: dierenarts!

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus dit id een mooi antwoord, wanneer je geen last hebt van sociale angst. Voor iemand die dit wel heeft is het te moeilijk om zo te denken en te doen. Ik heb vroeger in mindere mate ook last gehad van "het nieuwe"in te gaan. Mij is vaak als advies gegeven: daar heb je cursussen voor. Goede tip, alleen ook daar had ik angst voor om naar toe te gaan. Het is vaak de drempel om het nieuwe te betreden. Angst is de oorzaak vaak en daar moet eerst verandering in komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rebe: dank je wel voor je uitleg, dus dit is echt erger dan "gewone" angst voor het onbekende?!
in dat geval heeft vs niets aan mijn antwoord, jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk hebben anderen wel wat aan je antwoord. Het klopt wel dat het scheelt dat op de universiteit niemand je kent. Het is een nieuwe start. Iedereen is nieuwsgierig naar elkaar. Ik vond het een openbaring. Ik kon veel makkelijker contact maken met anderen dan op de middelbare school. Ik ben erg introvert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja jodokus, mij werd zelfs wel eens verweten dat ik arrogant was, omdat ik in mijn eigen, stijf van de zenuwen, van een kant toe keek. Je krijgt toch een plus van mij. Soms weet je niet alles, of kun je je niet verplaatsen, omdat je het zelf niet hebt of hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel
ik was vroeger zo verlegen dat toen ik voor mijn werk een interne cursus/opleiding van een paar dagen (ergens anders met andere mij onbekende collega's) moest gaan volgen ik me ziek gemeld heb...! :)
en je zegt arrogant... jaren later hoorde ik van een inmiddels vriendin, dat ze mij in het bedrijfsrestaurant binnen zagen komen met een krant onder mijn arm en dat ze mij maar arrogant vonden! terwijl ze je niet kennen.
Ook ik ben ooit gediagnostiseerd voor dysthymie, ook ik heb een sociale fobie gehad (blijft een zwak punt). Ook ik heb jarenlang AD geslikt en therapieën gevolgd. Alle beetjes helpen maar wat mij het meest helpt is sporten (en dan niet 1xp.w. een beetje aanrommelen ofzo). Daardoor komt er een stof in mijn lijf vrij waardoor ik me beter voelde, meer aandurfde, meer zelfvertrouwen kreeg en ik met vallen en opstaan een sterk mens ben geworden.

Ook heb ik na zeer veel jaren geaccepteerd dat ik rustig ben en pas los kom als de sfeer goed is. Die acceptatie (en er naar handelen) geeft mij rust in spannende sociale situaties.

Dus wat jij MOET doen is sporten, liefst iedere dag een half uur en anders 2 à 3 keer p.w. intensief (joggen in buitenlucht?). En de confrontatie stapsgewijs aan gaan met situaties waar je bang voor ben. Omdat je sport gaat het (op den duur, het begint na 2 à 3 maanden) allemaal zooo veel makkelijker en kan je leren van de fouten die je zelf maakt. Heus, het is te leren, maar met vallen en opstaan.