Waarom kan ik geen geld uitgeven?

Het klinkt misschien raar, maar elke keer als ik geld uitgeef doet het pijn, en dat bedoel ik serieus. Ik heb genoeg geld maar ik wordt altijd erg verdrietig als ik zie dat ik minder heb als eerst, ook al gaat het om 5 euro. Sinds dat ik mijn bijbaan heb verdien ik 300 euro meer dan dat ik eigenlijk had per maand en alsnog kan ik het niet uitgeven. Ik ben ook iemand die een halfjaar lang bijna geen geld uit kan geven. Als ik iets koop is het altijd het goedkoopste wat er is. Het grootste probleem vind ik dat het mij heel erg stoort, ik wil gewoon leuke dingen doen en kopen voor mezelf maar op de een of andere manier kan ik dat niet. Ik heb geld zat, maar om de een of andere reden kan ik dit gewoon niet. Is er misschien iemand die hier een verklaring voor heeft, want ik begrijp er niets meer van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
12.8K
Antoni
10 jaar geleden
Wat een bijzondere vraag! Van dit verschijnsel heb ik nog nooit gehoord. Sterkte met het vinden van een oplossing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je nog thuis woont? In dat geval: je gaat er wel aan wennen als je op jezelf woont, dan MOET je toch echt eten en drinken, en gas/licht/water betalen, de huur betalen, brandstof voor je auto om op je werk te komen etc. Nu kun je je er nog aan toegeven, je hoeft niets te kopen maar dan wen je er zo aan. Je moet wel.
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk dat je van huis uit een zuinig leven hebt geleid. En zuinige ouders kunnen je ook ongemerkt het idee geven, dat "zuinigheid met vlijt huizen als kastelen bouwt" zoals het spreekwoord zegt. Ik ben een oorlogskind en kan nog steeds geen boterham in de vuilnis gooien, laat staan een restje eten. Alles wordt opgegeten. Dat is er bij mij ingehamerd zonder woorden. Net zoiets dus. Ik vind jouw 'afwijking' dus niet gek, maar je moet er wel iets aan doen. Anders wordt je vrekkig en dat is niet nodig. Koop iedere week iets wat je leuk vindt en probeer er van te genieten. Langzaamaan beginnen.

Antwoorden (5)

Dit zit tussen je oren.
Misschien heb je vroeger geen of heel weinig geld gehad? Of waren je ouders heel arm, kan ook.

De oplossing is naar de huisarts gaan en een verwijzing vragen voor een psycholoog, die zou je moeten kunnen uitleggen na met jou gesproken te hebben, waar het door komt en beter nog, hoe het aan te pakken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat het inderdaad tussen mijn oren zit, alleen is er geen reden voor. Mijn ouders hebben eigenlijk altijd wel genoeg geld gehad. Ik loop nu ook al bij een psycholoog alleen dan voor andere dingen. Ik dacht alleen dat er misschien een andere verklaring achter kon zitten. Toch bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Recall je zegt "Ik weet dat het inderdaad tussen mijn oren zit, alleen is er geen reden voor." Dat weet je dus niet... Jij bent geen psycholoog, het kan aan iets heel anders liggen, dat weet ik wel alleen niet waaraan, ik ben ook geen psycholoog...
Als je al behandeld wordt, dan raad ik je aan dit op de "lijst" te zetten van behandelpunten. Het is kennelijk hard nodig dat er aandacht aan besteed wordt, tenzij je er in wilt berusten, maar ik dacht dat je ervan af wilde?
Als je verdrietig wordt van minder geld is dat, misschien, de reden dat je bent gaan bijverdienen.

Je wordt gelukkig van sparen en zult daarin meer plezier vinden. Het punt is bereikt dat je meer verdient dan je uitgeeft. Door meer manieren van zuinig leven te proberen zul je merken dat dat evenveel plezier geeft als het uitgeven van geld anderen doet.

Uiteindelijk ga je ervaren dat geld en geluk niet altijd met elkaar verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het zit tussen je horen ik heb hier ook een tijdje last van gehad maar bij mij is er een keer punt gekomen door dat ik me er zo erg aan ging ergeren en ik gwn helemaal geen leuke dingen meer kon doen met vriendinnen. uiteindelijk ben ik langzaam aan steeds een klein beetje meer gaan uitgeven en ondertussen geef ik gwn normaal geld uit zonder moeite mijn tip is dus doe bouw ht langzaam op en bedenk vooral wat je er voor terug krijgt bijv. je bent 30 euro kwijt maar je hebt er nu wel een hele leuke nieuwe sweater bij suc6
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook te maken hebben met controle drang. Je verdient geld en wilt dit zo goed mogelijk beheren. Als je het uitgeeft dan raak je wat geld kwijt en verlies je ook de controle erop waar het blijft. Het uitgegeven geld is nu van iemand anders en dat voelt vervelender dan het product dat je ervoor in de plaats hebt gekregen. Je zou met jezelf kunnen afspreken dat je elke maand een bepaald bedrag contant opneemt dat je dan mag opmaken en het maakt niet uit waaraan. Dat kan de bioscoop zijn of nu juist die mooie maar dure winterlaarzen die je heimelijk al zo lang wilde kopen maar het steeds niet deed. Dan denk ik aan 30 euro per week om lekker te laten rollen en puur om voor jezelf iets leuks aan te schaffen, dus geen boodschappen en dergelijke. Gun jezelf zoiets en dat dit geld kost is onbelangrijk, want je kan het missen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met controle drang bedoel ik het moeilijk kunnen loslaten van dingen waar je op gesteld bent, zoals je salaris bijvoorbeeld. Bij jou kan dit zoiets voordoen en bij iemand anders weer op een heel andere manier. Geld uitgeven is ook loslaten, letterlijk iets uit handen geven al dan niet met een pinpas, en als je moeite hebt met loslaten in het algemeen, als je dit herkent, doet het uitgeven van geld pijn. Het maakt dan niet uit of je wel of niet veel geld hebt, want daarin zit het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mijn eerste ingeving is het volgende:
Maak eerst een totaal overzicht van je vaste lasten.
Geef jezelf vervolgens daarnaast een bedrag per week wat je mag uitgeven voor boodschappen, kleding etc. Als je nu ruim voldoende geld hebt om van rond te komen, doe hier dan een klein beetje bij voor speling, afhankelijk van het bedrag dat je jezelf per week geeft.
Zet de rest van het geld op een spaarrekening zodat je je daar niet druk om hoeft te maken.
Vervolgens als je merkt dat bij het uitgeven je steeds minder last krijgt, geef je jezelf bijvoorbeeld per week steeds iets meer, of je maakt de speling wat groter allebei in kleine stapjes, zodat je er langzaam aan went.

Onthoud: Het komt goed, linksom of rechtsom.