Ik zit net thuis met een burnout en krijg Whatsapp berichten van collega's. Hoe kan ik het beste reageren?

Ik zit sinds kort met een burnout thuis. Collega's wisten wel dat ik me had ziekgemeld, maar niet de reden of wat er aan de hand is (alleen dat ik me niet lekker voelde). Nu krijg ik van collega's Whatsapp berichten met vragen zoals 'hoe gaat het?' en 'gaat het al beter?'. Ik krijg het Spaans benauwd van de gedachte dat ik iedereens Whatsapp berichten moet beantwoorden. En er is ook met de team manager afgesproken dat hij het team op hoogte brengt van de situatie. Ik ben ik dubio of ik moet reageren en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Het beste antwoord

Niet meteen op reageren, Sheila!

Het beste is om een ander , reserve , mobieltje/ smartphone te lenen van iemand (vriend/vriendin) en je eigen phone uit te zetten en weg te leggen achter in de kast.

Voordat je dit doet wel even een e-mail sturen aan je team-manager en deze verzoeken vooral niet te vergeten het team op de hoogte te brengen EN dat je voortaan alleen nog per e-mail bereikbaar bent. Dit schept afstand en bezorgt jou geen slapeloze nachten of probleemdenken meer, je bent wel bereikbaar maar niet meer direct.
En/of kun je je beste collega een e-mailtje sturen met dezelfde inhoud, namelijk dat je alleen nog per e-mail bereik bent. Vraag om begrip en bedank voor de belangstelling van iedereen. Vertel vooral dat je rust nodig hebt. Dat is alles.

Medische uitleg is niet nodig , noch aan je teammanager, noch aan je collega's. Als er informatie omtrent de medische kant nodig is, kan contact opgenomen worden met de bedrijfsarts. Laat je niet verleiden om bv informatie omtrent je huisarts te geven, zelfs niet de naam. Is niet nodig.

N.B. Heel verstandig en noodzakelijk is het om dit vol te houden. Ik kan hier niet genoeg op aandringen.