Zijn je dromen in zwart-wit of kleur?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
5.3K
Amadea
4 jaar geleden
Lees ook https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/33406/dromen-mensen-kleur/

Antwoorden (4)

Als jezelf er al geen antwoord op weet dan weten we allemaal gelijk dat dromen en kleuren duidelijk ervaren niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Volkomen nonsens wat je hier beweert Peter1. Ik kan me vaak exact de kleuren in mijn dromen herinneren. Ik heb overigens geen min=duim gegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik weet echt niet na een droom in welke kleur hetcwas
Pieterke
4 jaar geleden
@ruthbrock: Het verschilt ook per persoon of je je dromen en/of kleuren kunt herinneren maar Peter1 beweert dat het niet kan dat je je e.e.a. duidelijk kunt herinneren en dat is echt onzin.
LeonardN
4 jaar geleden
@Peter1 Ik weet niet of ik in kleur droom, ik weet niet of ik zwart-wit droom.
Na een halfuur ben ik sowieso kwijt wat ik droomde, weet dan hoogstens of het een nare droom was.
Als jij (denkt dat je) zwart-wit droomt, betekent het niet dat een ander niet (denkt dat hij) in kleur droomt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
leuk om te lezen
Nou, bij mij zijn ze in kleur. Maar echt felle kleuren zie ik weinig.
Misschien waren ze vroeger soms in zwart/wit omdat mensen toen veel zwart/wit televisie keken.
4 jaar geleden
Dat verschilt per persoon en kan ook per keer verschillen. Je kunt dus de ene keer in kleur dromen en de andere keer in zwart wit.Normaliter droom ik in kleur maar ik heb ook een periode gekend dat al mijn dromen zwart-wit waren.
4 jaar geleden
De resultaten van onderzoeken op dit gebied lopen nogal uiteen.

Eerdere studies meldden dat mensen in zwart-wit dromen, of in ieder geval veel mensen geloofden dat ze in zwart-wit dromen. Maar de meeste recente studies en ervaringen suggereren dat mensen niet alleen in zwart en wit dromen, maar ook in kleur.
De meeste mensen vergeten hun dromen en onthouden alleen kleine fragmenten van die dromen die zich tijdens de REM-fase voordoen.
Andere dromen zijn slechts een vervaagde herinnering en we kunnen achteraf niet echt zeggen of de droom in zwart-wit of in kleur was.

Een ander onderzoek wees uit dat de meerderheid van de jongeren in kleur droomt, terwijl ouderen vaker in zwart-wit dromen.

Een andere studie over dromen suggereert dat de computers van tv en andere moderne technologie onze dromen enorm beïnvloeden.
Vroeger, toen mensen alleen zwart-wit-tv's hadden, droomden ze meestal in zwart-wit, hoewel ze dagelijks in het echt kleuren konden zien en ervaren.

Dromen in zwart en wit
Veel theorieën suggereren eigenlijk dat mensen de neiging hebben om in zwart-wit te dromen, wanneer er iets traumatisch met hen gebeurt.
Onderzoekers ondervroegen mensen die een zware periode in het leven hadden doorgemaakt en stelden vragen over hun dromen. De grote meerderheid van hen meldde dat ze alleen in zwart-wit droomden of dat ze enkele grijstinten zagen. Hun dromen leken veel op zwart-witfilms. Nadat ze die zware periode hadden overwonnen, begonnen ze opnieuw in kleur te dromen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel. Heb met veel interesse het verhaal op de link gelezen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vond het leuk om het te lezen