Is het mogelijk om een persoon tegen zijn wil in een medische behandeling te laten ondergaan?

Als iemand zich heeft verwaarloost en zulke wonden heeft aan zijn lichaam, dat hij of zij daar dood aan zal gaan.
Bestaat er in Nederland dan een mogelijkheid zo iemand verplicht te laten behandelen of laat je zo’n persoon maar aan zijn lot over. Persoon werkt alle aangeboden diensten tegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Een dwangbehandeling is alleen mogelijk met een R.M. (rechtelijke machtiging). Er moet dan wel sprake zijn van een geestelijke stoornis of een ernstig vermoeden van een geestelijke stoornis bij de betrokkene. Deze laatste wordt ook altijd gehoord door de rechter die de R.M. moet bekrachtigen en de betrokkene wordt bijgestaan door een advocaat. Heel concreet: Als naar het oordeel van de rechter de betrokkene adequaat overkomt en goed kan verwoorden om welke redenen hij wondverzorging weigert dan is de kans heel groot dat de R.M. niet wordt bekrachtigd. Dit vaak tot verdriet en onbegrip van de familie of anderzijds betrokken personen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een persoon kan uitsluitend op last van de rechter of wanneer er acute nood is op last van de burgermeester verplicht opgenomen worden.
Meestal is het de GGD die op zo'n moment aan zaak aankaart bij de rechtbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een persoon een gevaar voor zichzelf is of voor de omgeving kan hij of zij verplicht worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via een rechterlijke machtiging kan deze persoon onder dwang worden behandeld.