hoe kom je het beste in slaap als je een verwerkingsproces hebt?

ik heb een verwerkingsproces omdat er iets is gebeurt op het seksueel gebied. hoe kan ik in slaap komen? ik slaap namelijk amper. en ik heb mijn slaap echt nodig

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Heb je hulp bij het verwerken van datgene dat er gebeurd is? Zo niet, zoek dan daarvoor hulp. Dat kan via de huisarts. Het lijkt me sowieso goed als je contact opneemt met je huisarts over je slaapproblemen. Kortdurend een slaapmiddel innemen kan je weer in een normaler slaapritme brengen.

Antwoorden (1)

Wat zou kunnen helpen is je concentreren op je ademhaling. Probeer je te ontspannen in bed en tel elke ademhaling. Ongetwijfeld zul je de neiging hebben af te dwalen met je gedachten, dat is niet erg, maar keer weer terug naar het tellen. Ook overdag zou je dit soort oefeningen kunnen doen om te ontspannen, google hiervoor op: oefeningen mindfulness.

Bij seksueel misbruik krijg je te maken met sterke gevoelens van angst, onveiligheid en eenzaamheid. Probeer dit ’s nachts te compenseren door bijvoorbeeld een klein lampje te laten branden, zachtjes rustige muziek te draaien of een knuffel van vroeger mee te nemen naar bed. Het is verschrikkelijk wat er vroeger is gebeurd, maar het is misschien een geruststelling te voelen dat het voorbij is, er is nu niets meer om bang voor te zijn.

Je kunt verder eventueel nog tips aan lotgenoten vragen op een forum als Seksueel Geweld:
https://www.lotgenotenseksueelgeweld.nl/forums/

Als het niet beter wordt, zou je met je huisarts kunnen overleggen of tijdelijk een slaapmiddel of meer hulp in jouw geval verstandig is.

Sterkte!
SimonV