Kun je doodgaan aan een psychose?

Ik heb bipolaire stoornis. Tot 2 x een psychose gehad. Het is t vreselijkste wat je kan meemaken. Heb alle informatie over dit ziekte. Maar zat me laatst af te vragen hoe t zit. Als er geen medische hulp wordt aangeboden aan een psychotische persoon, kan die eraan doodgaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
8.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn al twee goede antwoorden, het ene wat beter uitgelegd dan het andere. Maar er is nog iets: ook als je niet (indirect) doodgaat aan een psychose, kan die je beschadigd achterlaten. Dan ben je bijvoorbeeld apathisch, minder levendig en sociaal, of je vindt dingen moeilijk die je daarvoor gewoon aankon. Ergens wel logisch, want je hebt een afschuwelijke ervaring gehad.
In een manische psychose kun je nog op een andere manier 'schade' oplopen: je geeft bijvoorbeeld je vermogen weg, of je koopt iets dat je niet kunt betalen, of gaat iets groots organiseren dat in het honderd loopt. Jij misschien niet, maar anderen doen dat soms.

Het is dus zaak om niet onnodig psychoses door te maken.
Voorkomen ten koste van alles, is weer het andere uiterste. Voor sommigen betekent 'ten koste van alles', zware medicijnen slikken in hoge doses. Dat is ook niet alles. De maatregelen om het te voorkomen moeten dus afgewogen worden tegen de risico's.

Antwoorden (2)

Jazeker. Tijdens een psychose doe je dingen die je normaal niet zou doen. Er zijn genoeg gevallen bekend van mensen die tijdens een psychose zelfmoord gepleegd hebben. Het is dus van belang dat dit onder controle gehouden wordt.
9 jaar geleden
Niet direct, maar wel indirect. Het is niet zo dat een psychose bepaalde veranderingen veroorzaakt in je hersenen waaraan je dood zou kunnen gaan, maar iemand die een psychotische depressie heeft kan suïcidaal worden en in z'n algemeenheid kunnen wanen ertoe leiden dat iemand dingen gevaarlijke dingen doet of op een andere manier - al dan niet met de intentie zichzelf van het leven te beroven - dingen doet die tot zijn of haar dood leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
klopt, een psychose op zich is niet dodelijk, maar wat een mens zichzelf kan aandoen tijdens een psychose kan dodelijk zijn.